Hej,

Jag har fått k-ritning från ett företag som har ritat armeringsnät NPS500 50-10150? Kontrakten med denna företaget är slut och jag fick inte något svar (kanske pga semester) för min fråga. Kommer till byggahus för hjälp.
En potentiell husgrund leverantören kollade ritningar och säjer armeringsnät NPS500 50-10150 är ovanligt för villa och vill få orsak från konstruktören? Det verkar dyrt också ?
är det ok att byta till 6mm eller 8mm ?

Teknisk ritning av en husgrund med måttangivelser inklusive betongplatta och armeringsnät NPS500 50-10150.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Också , et annan fråga var det, vad är betong lutning tolerans?
Jag ska ha parkett golv.

Tack på förhand

Tack.
 
S shailesh skrev:
Hej,

Jag har fått k-ritning från ett företag som har ritat armeringsnät NPS500 50-10150? Kontrakten med denna företaget är slut och jag fick inte något svar (kanske pga semester) för min fråga. Kommer till byggahus för hjälp.
En potentiell husgrund leverantören kollade ritningar och säjer armeringsnät NPS500 50-10150 är ovanligt för villa och vill få orsak från konstruktören? Det verkar dyrt också ?
är det ok att byta till 6mm eller 8mm ?

[bild]
Också , et annan fråga var det, vad är betong lutning tolerans?
Jag ska ha parkett golv.

Tack på förhand

Tack.
Jag tror att det är lite felskrivet, men 10s150 är kanske lite mycket om det inte ska vara ett färdigt betonggolv. C30/37 är också en ganska hög betongkvalite för en villa, är det höga punktlaster? Effekten av en högre beyongkvalitet är att även mängden armering ökar om man ska begränsa sprickorna. Alternativ till srmeringsnätet kan ju vara att lösarmera, men det blir nog inte så mycket billigare med tanke på arbetet. Är ritningarna från Bygglovsverket?
 
Tack. Jag bygger med K L trä.
Jag hade några synpunkter om hur vägg ock tak ska bli byggt. Jag är osäker om det var orsak för höga punktlaster. Andra sak var det jag fick inga information om lastberäkningar. Det verkar det var beräknat digitalt när de har ritat men sparat inte.
Arkitektonisk ritning av en väggplan för en byggnad med mått och detaljer kring ytter- och innerväggar samt isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sektion av vägg- och takkonstruktion med mått och materialspecificeringar, innehållande isolerings- och trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag planer att ändra vägg och takkonstruktioner detaljer med lättbalk för isolering regel
 
Redigerat:
Jag håller med bossespecial om att det är onödigt hög betongkvalitet för en villa. Armeringsmängden brukar man inte heller köra så mycket i en villa. Det blir säkert en sprickfri platta men det kravet har man oftast inte. Är det högradonmark kan det vara en poäng.
 
Vad fyller KL-skivan för funktion?
 
W witten skrev:
Vad fyller KL-skivan för funktion?
KL trä är huvud hus stomme.
45x170mm regel är för cellulösa isolering stod. Här jag ska byta med lättbalk regel.

W witten skrev:
Jag håller med bossespecial om att det är onödigt hög betongkvalitet för en villa. Armeringsmängden brukar man inte heller köra så mycket i en villa. Det blir säkert en sprickfri platta men det kravet har man oftast inte. Är det högradonmark kan det vara en poäng.
Tack @witten
Kommunen behöver radon säkerhet
 
Men både reglar eller lättbalkar kan ju bära huset självt, som det är ritat nu bygger och betalar för dubbla stommar. I KL-trähus sätter man mineralullsskivor med speciella skruvar.
 
S shailesh skrev:
KL trä är huvud hus stomme.
45x170mm regel är för cellulösa isolering stod. Här jag ska byta med lättbalk regel.


Tack @witten
Kommunen behöver radon säkerhet
När du säger att kommunen behöver radonsäkerhet, är det benämnt som ”radonskyddat” eller ”radonsäkert” utförande.
 
B bossespecial skrev:
När du säger att kommunen behöver radonsäkerhet, är det benämnt som ”radonskyddat” eller ”radonsäkert” utförande.
Bygglov besult har " Radon säker rörgenomföring ska utföras
Dokument med checklista för byggprojekt med markerade punkter "Radon säker rörgenomföring ska utföras".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Radonsäkra rörgenomföringar innebär inte att hela plattan måste vara radonsäker.
 
S shailesh skrev:
Hej,

Jag har fått k-ritning från ett företag som har ritat armeringsnät NPS500 50-10150? Kontrakten med denna företaget är slut och jag fick inte något svar (kanske pga semester) för min fråga. Kommer till byggahus för hjälp.
En potentiell husgrund leverantören kollade ritningar och säjer armeringsnät NPS500 50-10150 är ovanligt för villa och vill få orsak från konstruktören? Det verkar dyrt också ?
är det ok att byta till 6mm eller 8mm ?

[bild]
Också , et annan fråga var det, vad är betong lutning tolerans?
Jag ska ha parkett golv.

Tack på förhand

Tack.
Vem har hjälpt dig med konstruktioner och lösningar. Känns som ganska mycket konstigheter, eller i varje fall onödigt krångligt.
 
useless useless skrev:
Radonsäkra rörgenomföringar innebär inte att hela plattan måste vara radonsäker.
Tack @useless

A Autodidak1 skrev:
Vem har hjälpt dig med konstruktioner och lösningar. Känns som ganska mycket konstigheter, eller i varje fall onödigt krångligt.
Om du menar för vägg och tak, det var mitt idea som gick i ritningen. Nu jag ska använda lättbalk 300mm vägg, 500m tak och cellulosa sprutisolering istället av överlappad isolering.

För grundplan, det var företagets beräkning
 
Har du några fler ritningar som vi får se på? :D
 
S shailesh skrev:
Tack @useless


Om du menar för vägg och tak, det var mitt idea som gick i ritningen. Nu jag ska använda lättbalk 300mm vägg, 500m tak och cellulosa sprutisolering istället av överlappad isolering.

För grundplan, det var företagets beräkning
OK, dom nya planerna är mycket bättre, gillar lättbalken.

Lycka till (y):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.