Får bygga en carport på max 30 kvm. Är de mest optimala måtten 6 m bred och 5 m djup eller skulle ni valt andra mått? Innermåtten kommer vara ca 5,8 x 4,8 m och med bara två väggar. Bilarna vi kör är 4,45 långa och 190 breda

Illustration av en framtida carport med två väggar intill ett hus, omgiven av häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en planerad carport kopplad till ett modernt hus, med två väggar och öppen framsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hoffret
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Får bygga en carport på max 30 kvm. Är de mest optimala måtten 6 m bred och 5 m djup eller skulle ni valt andra mått? Innermåtten kommer vara ca 5,8 x 4,8 m och med bara två väggar. Bilarna vi kör är 4,45 långa och 190 breda

[bild] [bild]
Beror väl på vad ni prioriterar. Skydda så mkt som möjligt från väder och vind eller ska hela familjen kunna hoppa in och bilen enkelt utan att riskera skador på dörrarna?

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…

Bästa svaret

Rickard.
Jag skulle prioritera bredd över längd alla gånger men jag skulle behöva forska i hur stora olika sorters bilar är för att säga exakt vad jag tycker men ni är nog ganska nära.

Man behöver inte ens 10cm framför bilen och bara man täcker nån dm bakom så skyddar det mot det mesta. Yrsnö går ändå inte att skydda bilarna från.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
5*2,5 är standardmått för en p-ruta. Är du inne på 4,8*2,9 har du naggat lite på längdmåttet men gett dig själv lite extra marginal på bredden. I och med att det är vägg på ena sidan är väl det iofs. rätt rimligt. P-rutors bredd bygger ju delvis på att man tar lite av grannplatsens yta när man går i och ur.

Så ja, jag tror att du är rätt väl på det med 5*6.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
5*2,5 är standardmått för en p-ruta. Är du inne på 4,8*2,9 har du naggat lite på längdmåttet men gett dig själv lite extra marginal på bredden. I och med att det är vägg på ena sidan är väl det iofs. rätt rimligt. P-rutors bredd bygger ju delvis på att man tar lite av grannplatsens yta när man går i och ur.

Så ja, jag tror att du är rätt väl på det med 5*6.
Rickard. Rickard. skrev:
Jag skulle prioritera bredd över längd alla gånger men jag skulle behöva forska i hur stora olika sorters bilar är för att säga exakt vad jag tycker men ni är nog ganska nära.

Man behöver inte ens 10cm framför bilen och bara man täcker nån dm bakom så skyddar det mot det mesta. Yrsnö går ändå inte att skydda bilarna från.
Då bygger jag nog 6,25 x 4,8. Skulle det komma mycket snö på bakrutan kan jag då sätta dit ett 30 cm plåttak på framsidan av carporten

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.