A
Hej!

Har tänkt att äntligen ta tag i vår önskan om en braskamin.

Vi har det lite förberett av Eksjöhus för braskamin samt bygglov som är ca 15 år gammalt.
Med förberett menar jag egentligen att det går ett hål genom väggen upp till vinden, har ingen skorsten eller hål i taket eller någonting sånt.

Vad är första steget, hur skulle ni gjort?
Hitta en säljare av braskamin som även kan installera?
Vilka märken är populärast i Sverige?


Tackar så mycket för hjälpen!
 
A
Jag kommer köpa från bahaus. Halva priset mot märkeskaminerna.
 
A
Johan1975z skrev:
Jag kommer köpa från bahaus. Halva priset mot märkeskaminerna.
Vem installerar då? Risk för skitkvalite som bränner ner huset?

Bauhaus + Kinakamin = farligt?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
wildeside
StefanEriksson skrev:
Vem installerar då? Risk för skitkvalite som bränner ner huset?

Bauhaus + Kinakamin = farligt?
Vårat hus har inte brunnit varken upp eller ner. Har kamin från Bauhaus som installerades för 8 år sedan. Eldas i stort sett dagligen i den på vintern.
 
Skit i vad som är populärt.
En kamin är i regel en lite större sak som tar upp sin plats i rummet.
Välj med omsorg lite på utseendet och funktion också, inte bara på pris eller hur populär den är för tillfället.
Ni ska använda och se på den i många år framåt.
Det är inte som med en färg i ett rum som man kan måla över när man tröttnat.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Mariebergs är toppen, stort utbud och väldigt kunniga, funnits länge har stort showroom i Uppsala.

För allt i världen undvik elda butiken som pesten, sedan dom stämde en kund för deras felaktiga installation så skall ingen handla där. Finns en låååång tråd om detta på BH.

Köp inge lågprisskit, se det som en investering på lång sikt :)
 
  • Gilla
Mats och 3 till
  • Laddar…
Jag har efarenhet från 3 olika kaminer från Jötul, både gamla och nya, med och utan täljsten. Skulle jag installera ny kamin idag så hade jag absolut gått igenom deras sortiment först och sett om någon passat.
 
Vi har en Contura som installerades för fem år sedan, Marieberg.
Funkar kanon!
Se till att det finns tilluft från golv eller vägg.
Värmelagringsbatteri, täljsten, powerstone eller liknande är att rekommendera.(elpriset!)
 
A
Paerh Paerh skrev:
Vi har en Contura som installerades för fem år sedan, Marieberg.
Funkar kanon!
Se till att det finns tilluft från golv eller vägg.
Värmelagringsbatteri, täljsten, powerstone eller liknande är att rekommendera.(elpriset!)
Varför tilluft. I andra trådar skriver de att tilluft är en myt. En modern kamin använder väldigt lite luft.

de bästa kaminerna är Vermont castings, men de passar in på torp. En bahaus kamin är iaf bättre på pappret och lika snygg som en av de vanliga märkena. Aduro är en storsäljare som får högsta betyg på alla kommentarer.
 
Johan1975z skrev:
Varför tilluft. I andra trådar skriver de att tilluft är en myt. En modern kamin använder väldigt lite luft.

de bästa kaminerna är Vermont castings, men de passar in på torp. En bahaus kamin är iaf bättre på pappret och lika snygg som en av de vanliga märkena. Aduro är en storsäljare som får högsta betyg på alla kommentarer.
Johan1975z skrev:
Varför tilluft. I andra trådar skriver de att tilluft är en myt. En modern kamin använder väldigt lite luft.

de bästa kaminerna är Vermont castings, men de passar in på torp. En bahaus kamin är iaf bättre på pappret och lika snygg som en av de vanliga märkena. Aduro är en storsäljare som får högsta betyg på alla kommentarer.
Eld behöver alltid syre, i ett hus med självdrag så är det inga problem, men ett nytt, tätt hus är det en annan femma!
 
Tomture61
Johan1975z skrev:
Varför tilluft. I andra trådar skriver de att tilluft är en myt. En modern kamin använder väldigt lite luft.

de bästa kaminerna är Vermont castings, men de passar in på torp. En bahaus kamin är iaf bättre på pappret och lika snygg som en av de vanliga märkena. Aduro är en storsäljare som får högsta betyg på alla kommentarer.
Beror på hur huset är utrustat , tex vilken slags ventilation , hur tätt huset är (diffplast i klimatskalet)
 
  • Gilla
Paerh
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Varför tilluft. I andra trådar skriver de att tilluft är en myt. En modern kamin använder väldigt lite luft.
Det åtgår exakt lika mycket luft (syre) i dagens eldstäder som det gjorde på 30-/50-/70-/90-talet eller ännu tidigare.

Gällande tilluft så har man ett tätt hus och/eller FT(X)-system så är det bra att ha en dedikerad tilluft till eldstaden.

Det åtgår exakt lika mycket energi att värma upp förbränningsluften oberoende om man tar det direkt utifrån in i eldstaden eller om man tar rumsluften (som ersätta med luft utifrån).
 
A
Demmpa Demmpa skrev:
Det åtgår exakt lika mycket luft (syre) i dagens eldstäder som det gjorde på 30-/50-/70-/90-talet eller ännu tidigare.

Gällande tilluft så har man ett tätt hus och/eller FT(X)-system så är det bra att ha en dedikerad tilluft till eldstaden.

Det åtgår exakt lika mycket energi att värma upp förbränningsluften oberoende om man tar det direkt utifrån in i eldstaden eller om man tar rumsluften (som ersätta med luft utifrån).

Enligt vad andra har skrivit i forumstrådar så slukade äldre kaminer mer luft. Och tilluft på äldre kaminer var inte bra för rökgastempersturerna blev inte tillräckligt varma.
Mitt hus är tätt och jag har ett kamin-läge på FTXen om det skulle behövas. Trycker på displayen och så ökas tilluften en stund.
 
Paerh Paerh skrev:
Värmelagringsbatteri, täljsten, powerstone eller liknande är att rekommendera.(elpriset!)
Om man ska ha eldstaden för annat än dekoration är det snarast en täljstensugn eller kakelugn man ska titta på.
Den 'moderna' kakelugnen står sej väl än i dag drygt 250 år efter att Cronsted tog fram ritningarna och med en effektivitet på ca 80% och avsvalningstid på ett dygn är den fortfarande konkuranskraftig och behöver nog komma i dagligt bruk hos många framöver för att spara elenergi.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.