Körde hem den här i april och tänkte att det skulle väl bli en enkel match att fräscha upp den...
https://www.byggahus.se/forum/threa...-och-maskiner-idag.250889/page-7#post-2213870

Plocka isär i molekyler, byte av lager i motor och drivaxel, målning, nya elsladdar och lite annat gick som på räls, det var väl klart på en vecka.

Sen tog jag hela innanmätet under armen och åkte till Daniel för att klura på en lösning för klyvkniv. Det här är den äldre ags10'an (nångång från 60-talet) som inte har klyvkniv som följer med klingans rörelser. Vi klurade och jag byggde och det sket sig med idé #1.

För att göra en lång historia kort så efter nån 100 timmar klurande, caddande och skruvande så hade jag en fungerande "modern" klyvkniv. https://www.byggahus.se/forum/threa...och-maskiner-idag.250889/page-19#post-2348051 Nu var jag minst sagt trött på järnklumpen jag släpat hem men efter att ha lagt så mycket tid kunde jag ju inte ge upp.

Efter det har det varit nerförsbacke, medvind och solen i ryggen. Byggde en box som täcker motorn, där var fritt blås in tidigare, gjorde också ett lutande plan invändigt som leder ner mot spånsugsanslutningen och fixade ny metallprofil som utgör anhållet. Tätade igen lite hål, de stora tilthålet på framsidan med magnetark som man kan plocka av enkelt när man ska luta klingan, mellan topp och underrede körde jag på rörisolering.

Där är kvar lite småhål här o där och jag tror jag har matchat spånsugslangens area ganska bra.

Ja sen har jag byggt vänster bordsbreddare (den delen med lite avvikande metallfärg) för den följde inte med sågen, samt borrat nya hål för anhållets stänger för att bättre matcha mina behov och mitt utrymme.

En dag ska jag bygga ett Biesemeyer anhåll men det får vänta, trött på möget nu:(

Ja det var väl allt, snart kan man börja snickra igen. God jul:p

P.s. nä sågen ska inte stå mot väggen sen.

DSC_0157.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0153-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0154.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 34 till
  • Laddar…
Makalöst snyggt jobbat, man kan ju tro att det är en ny/oanvänd såg på bilderna!
 
Slögt!

Nu blev jag djupt imponerad. Precis sådär skulle jag också ha konstruerat klyvknivsfästet men skillnaden är att jag aldrig skulle ha kommit i närheten av ditt snygga utförande. Det är ju rent otroligt snyggt!

Vad har du gjort förbreddningsbordet av? Det ser ju rent omänskligt perfekt ut. Har du snickrat en trämodell och skickat till gjuteri eller hur i världen lyckades du med det där?

Jag tycker det där anslaget ser onödigt långt ut. Jag skulle inte våga klyva tvåtumsplankor mot det där.....men kanske det bara är jag som är feg..........

Jag tror att du har fått en förtsklassig såg.
Skall vi gissa att det tar två veckor för sågen att byta namn från möget till någonting kamratligt och sedan lika länge till innan du börjar tänka på benämningar som skulle göra frun avundsjuk om hon skulle läsa dina tankar:D
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack:)

Klyvknivsdelarna har en cnc fräs hjälpt mig att få snygga.

Jag planerar att köra med kortare anhåll som sätts fast med såna här http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-universal-fence-clamps-pair-502711 när jag klyver massivt. Hade planer på att göra yttre plankan på anhållet skjutbar i längsled men bestämde mig för att strunta i det.

Edit. Breddningsbordet är gjort av 2 laminerade 20mm mdf bitar klätt med 1mm plåt på ovansidan.
 
Redigerat:
Fantastiskt vad fin den blev och jag byter den gärna mot min aeg ;-)
 
Tjusigt! Det är något speciellt med renoverade gamla maskiner. Har du lite bilder på länkage/montering av klyvkniven?
 
Väldigt snyggt!
 
Imponerande! Ser som ny ut! :)
 
phl skrev:
Tjusigt! Det är något speciellt med renoverade gamla maskiner. Har du lite bilder på länkage/montering av klyvkniven?
Nja. Jag har hela sågens innanmäte inkl klyvknivsanordningen caddad i 3d men det är på jobb. Till att börja med lånade jag idén här http://thewoodenscrew.blogspot.se/2011/10/well-its-finally-done.html

Lite bilder innan allt var på plats finns i detta inlägg https://www.byggahus.se/forum/verkt...-du-gjort-idag-19.html?perpage=15#post2338695

Till skillnad från han jag kopierade konceptet från så roterar mitt "lager" runt de 3 pinnarna medan hans roterar runt yttercirkeln, annars är det väldigt likt.

Krävdes dock rätt mycket mekande för att få till det, fick vinkelslipa bort en del gjutgods, svarva ner lite på drivaxeln och svarva en distans som shimsar ut klingan något och gör att jag får plats med rotationsanordningen för klyvkniven innanför klingan.
 
Ola C skrev:
Hade planer på att göra yttre plankan på anhållet skjutbar i längsled men bestämde mig för att strunta i det..


Känns märkligt att citera sig själv:|. Hursomhelst, nu när jag varit befriad från sågmek nån månad hade jag energi att ta tag i det där anhållet. Nu är det samma lösning jag hade på min gamla festool såg, en utanpåliggande L-vinkel som är skjutbar i längsled och vändbar så man får mer plats de gånger man sågar med anhållet nära klingan. Vinkeln låses med 3 rattar genom anhållet som spänner ett plattjärn mot t-spåren i anhållet.

Har letat efter lämplig aluprofil i vinkel men inte hittat så det blev björkplywood istället, oljad o vaxad så där är bra glid i den. Gjorde ett likadant L till bandsågsanhållet också, inte för att kunna skjuta i längsled utan för att kunna vända på det så inte styrningarna krockar med anhållet när man sågar smalt och ämnet är lägre än anhållet.

DSC_0294.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0295.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0296.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0297.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lambr1 och 3 till
  • Laddar…
Jag är väldigt intresserad av hur du gjorde breddningsbordet? Hur skar du plåten så snyggt runt de rundade hörnen t.ex.? Hur är plåten limmad, hur har du säkerställt att det är helt plant? Osv. Frågorna hopar sig! :) Mer närbilder efterfrågas!

Grymt snyggt jobb i övrigt!
 
Angående L-profilen. Borde inte den finnas som reservdel från t.ex. Felder. Även fast din blev fin så tycker jag aluminium får lite mindre friktion.
 
@vectrex. Jag limmade ihop 2st 20mm mdf bitar. Plåten sågade jag ut med sticksåg, typ 1mm större än mdf bitarna. Sen satte jag plåten med dubbelhäftande tejp över hela ytan och filade den kant i kant med mdf'en. Det är inte plåt på sidorna. Breddningen är skruvad in i sågen i urfrästa hål (se bild). I den änden kommer den hålla sig i våg, andra änden har ingen support och här kommer den nog hänga med tiden (fast än så länge är den plan), då blir det 2 vinklar med justerskruvar för att hålla uppe den. Hade idéer om att fräsa ner några vinkeljärn i mdfen, under plåten, men orkade inte, va rejält trött på sågen på slutet.

@katos. Tack för tipset men chansen att något ska passa är rätt liten. Det går en stång genom mitt anhåll och skruvarna till L vinkeln måste gå ovanför denna stång men inte för högt så de går över anhållet, det är väldigt lite att spela på.

DSC_0298.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den blev fantastiskt fin Ola. Hur har du löst det runt hålet vid skalan för vinkling av klingan. Det där svarta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.