Ju mer man läser desto mer förvirrad blir man (som vanligt).

Jag har aldrig ens greppat en spikpistol i mitt liv trots mina snickerier och husrenoveringar till och från i 40 år. Men med ålderns rätt så kommer det skavanker i armbågar och kropp och nu står jag inför fyra projekt som gör att jag måste tänka om. En takomläggning, ett fasadbyte, och en mindre utbyggnad av ett boningshus.
Och förmodligen ett garagebygge.

Det vill säga allt från stomme till takpapp inklusive invändiga snickerier.

Kan jag få ett par vettiga rekommendationer på ett komplett kit med tryckluftsdrivna pistoler som täcker in ovanstående? Något som ni kört med och verkligen tycker är ok.

Vettiga hobbymaskiner bör duga, vill gärna äga min prylar så hyra går bort.
 
Biltemas "stomspikare" samt dyckertpistol funkar fint med avseende på priset. (y)
Annars gör Senco fina pistoler, men då blir prislappen lite annan. Kan du sen tänka dig att handla från utlandet kan du nog komma ner en del.
Valfri märkespistol är nog inget dumt köp, men kom ihåg att Biltemas förmodligen kommer leverera bra!
 
Med tanke på hur många spikprojekt du står inför hade jag investerat i en batteridriven spikpistol i 18 volts segmentet. Dom har blivit ruggigt bra nu. Ja dom kostar en slant. Men det tjänar du igen på smidigheten och det faktum att du inte behöver släpa på kompressor, slangar och annat otyg. Hikoki, Milwaukee, Makita etc etc gör riktigt bra. Tänk även på att dom står sig bra i värde och säljer mycket bra på andrahandsmarknaden, så du kan lätt sälja den på blocket. Jag har under sommaren hjälpt en vän att bygga garage från grunden. Och han valde att köra med Biltemas största tryckluftspistol. Och efter att vi skjutit panel i en oändlighet så svor vi båda åt fanskapet. Han ångrar att han var lite dumsnål på den fronten nu. Och jag kan inte annat än hålla med.
 
Kört med julas meec större tryckluftsdrivna spikpistol till alla våra utbyggnader (samt dyckertpistol till lister och innertak).
Efter fasadbyte på huset, byggt nytt garage, utbyggt hus hos svågern samt utbyggt hus hos oss samt en hel del andra jobb börjar den bli sliten och bör ersättas inför nästa större projekt.
Den har fungerat bra men är ganska tung, men för mina behov har det gått, man blir ju starkare (y)

sedan har jag hyrt pappistol, kunde inte motivera att köpa en när det kostar 100:- per dygn att hyra.
 
SkitOxe SkitOxe skrev:
Med tanke på hur många spikprojekt du står inför hade jag investerat i en batteridriven spikpistol i 18 volts segmentet. Dom har blivit ruggigt bra nu. Ja dom kostar en slant. Men det tjänar du igen på smidigheten och det faktum att du inte behöver släpa på kompressor, slangar och annat otyg. Hikoki, Milwaukee, Makita etc etc gör riktigt bra. Tänk även på att dom står sig bra i värde och säljer mycket bra på andrahandsmarknaden, så du kan lätt sälja den på blocket. Jag har under sommaren hjälpt en vän att bygga garage från grunden. Och han valde att köra med Biltemas största tryckluftspistol. Och efter att vi skjutit panel i en oändlighet så svor vi båda åt fanskapet. Han ångrar att han var lite dumsnål på den fronten nu. Och jag kan inte annat än hålla med.
Det verkar vettigt!

Har ingen egen erfarenhet men tänker att om man räknar in priset för ett par batterpistoler i den totala byggkostnaden blir det väl relativt lågt.

//Ronnie
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Det verkar vettigt!

Har ingen egen erfarenhet men tänker att om man räknar in priset för ett par batterpistoler i den totala byggkostnaden blir det väl relativt lågt.

//Ronnie
Ja precis så. I sammanhanget med fyra större projekt så är det rena kaffepengar och väl värt det.
 
Ja, batteri är den rätta vägen. Kastade min tryckluftsdrivna och köpte alla tre i batteri. Dewalt 660, 680 och 690.
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
SkitOxe SkitOxe skrev:
Med tanke på hur många spikprojekt du står inför hade jag investerat i en batteridriven spikpistol i 18 volts segmentet. Dom har blivit ruggigt bra nu. Ja dom kostar en slant. Men det tjänar du igen på smidigheten och det faktum att du inte behöver släpa på kompressor, slangar och annat otyg. Hikoki, Milwaukee, Makita etc etc gör riktigt bra. Tänk även på att dom står sig bra i värde och säljer mycket bra på andrahandsmarknaden, så du kan lätt sälja den på blocket. Jag har under sommaren hjälpt en vän att bygga garage från grunden. Och han valde att köra med Biltemas största tryckluftspistol. Och efter att vi skjutit panel i en oändlighet så svor vi båda åt fanskapet. Han ångrar att han var lite dumsnål på den fronten nu. Och jag kan inte annat än hålla med.
Vad har ni svurit över? Dubbelskott?
Själv har jag en gas-Hitachi som är dryga 10år med NiCd acc som funkar fint än, plasten sprack dock under en vinter då jag byggde garage och fick låna en Biltema pistol under den tid det tog att få hem reservdelar.
Biltemas kanske har blivit sämre med åren, men den jag lånade funkade utan konstigheter.
 
@FredrikR

Det är absolut inget fel på Biltemas pistol. Det är faktumet att den är så enormt stor och tung och ansluten med en slang till en tung kompressor som man ska släpa runt överallt. Och slangen fastnar på byggställningen om och om igen. Men funktionen i sig är helt felfri. Den är bara så sjukt mycket drygare än en helt sladdlös och gaslös.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.