4 489 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Ännu en spistråd - 25A på 3x16A säkring?
Uttaget är perilex. Har kollat att nollan är framdragen (och huset är byggt 2001).
Nuvarande spis använder inte nollan utan kör perilex med 3 pinnar.
Spisen har tre säkringar på 16A styck. Kan jag köpa vilken spis som helst så länge den har perilexanslutning? De flesta jag tittar på är märkta 25A. Hur stort problem kommer det bli i praktiken? Kommer proppen gå titt som tätt eller sker det bara om jag maxar plattor och ugn samtidigt?
Nuvarande spis använder inte nollan utan kör perilex med 3 pinnar.
Spisen har tre säkringar på 16A styck. Kan jag köpa vilken spis som helst så länge den har perilexanslutning? De flesta jag tittar på är märkta 25A. Hur stort problem kommer det bli i praktiken? Kommer proppen gå titt som tätt eller sker det bara om jag maxar plattor och ugn samtidigt?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Läs Bo Siltbergs spisbibel.
De flesta moderna spisar går att koppla 2 eller 3 faser 230/400 volt
Har din nya spis perilex så är den flerfasig.
Protte
De flesta moderna spisar går att koppla 2 eller 3 faser 230/400 volt
Har din nya spis perilex så är den flerfasig.
Protte
tack, men jag är fortfarande inte säker på säkringen. Räcker 16A (x3 om det spelar roll) till 25A spis för ”normal” användning, säg 2 plattor på hög effekt och ugnen påslagen, två plattor avstängda.prototypen skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
Är spisen specad för 25A och du inte har det så kan man såklart inte säga hur det kommer att bli. Det kan gå men det beror ju på hur elementen belastas och hur de ligger på vilka faser. Det kanske är en spis som är designad för att kunna gå enfas och då på 25A ? Trefas kanske blir annat?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Vad står det i beskrivningen av nya spisen, vad har spisen för modellbeteckning.
Är det en gjutjärnsspis eller induktion eller.....
Lite ovanligt med en spis som inte går koppla om mellan enfas (25A) och 2 eller 3 faser(16 A)
Du ska INTE ha en enfasspis som har 3 fas i väggen.
Protte
Är det en gjutjärnsspis eller induktion eller.....
Lite ovanligt med en spis som inte går koppla om mellan enfas (25A) och 2 eller 3 faser(16 A)
Du ska INTE ha en enfasspis som har 3 fas i väggen.
Protte
Det är induktion med häll och ugn i samma, t.ex den här: https://www.mediamarkt.se/sv/produc...sfEQLuBobyEAA2JSrBQaAoxJEALw_wcB&gclsrc=aw.dsprototypen skrev:
Hur ser jag om den är en- eller trefas?
Spänning:
230 V
Anslutningseffekt:
10900 W
Frekvens:
230 V Hz
Ok, när jag googlade denna hos Electrolux själva står det att den levereras med perilexkontakt samt 3x16A säkring. Så det låter ju perfekt. Dock var det inte just denna jag tittat på tidigare, då var det en med 25A säkring och "Elkontakt: -" angivet, och är fortfarande nyfiken på hur jag ser om den går att koppla in hos mig. Denna är det: https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/eki6559eix/O olsjo skrev:
Enligt produktinformationen är det en enfas spis för fast anslutning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 378 inlägg
Samma spismodell kan finnas i olika varianter, med någon obetydlig skillnad i modellnumret, som anger olika inkopplingssätt, enfas 25 A eller trefas 3 x 16 A. Det brukar vara omöjligt att läsa sig till alla detaljer via produktinformationen, utan den enda sanningen finns på märkskylten på spisen i fråga. Man får här vända sig till supporten för att veta exakt vilket modellnummer man ska ha som fungerar i en normalt svenskt hem med trefas.
Liknande trådar
-
Ännu en ”vad är detta”-tråd
Trädgård allmänt -
Ännu "Är denna vägg bärande"-tråd?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ännu en spistråd. Gammal lgh, 230V 1x20A
Kök -
Ännu en tråd om materialpåslag - moms?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Greenely smygändrade från timspotpris till snittpris - har du blivit kompenserad ännu?
Solceller, Solfångare, Solenergi