hej,

Nyinflyttad i huset och har fått väldigt mkt hjälp från er här. De är guld värt.

Jag har nu i förskaffat Sonos högtalare och ska placera 2 st på väggen bakom soffan en bit upp.

Min fråga, är det ok att göra ett hål i väggen där högtalaren sitter å sen ett hål nere vid listen och dra elkabeln den vägen bakom gipsväggen?

Min sambo skulle bli glad

Sett som en icke permanent installation och med fritt en hängande nätkabel innanför gipsväggen så borde det vara OK.
Vanligtvis används en kabellist för detta.

E etompau skrev:
Sett som en icke permanent installation och med fritt en hängande nätkabel innanför gipsväggen så borde det vara OK.
Vanligtvis används en kabellist för detta.

Okej, så att dra en elkabel bakom väggen å fiska mer den mera är ok?

Snyggare bakom än att köra med kabellister :):)

tommib
Formellt är det inte ok om inte hålet är så stort att du kan dra igenom hela kontakten som den är. Även då är det tveksamt då den kabeln inte ska förläggas i vägg. Det kokar ner till en diskussion om hur permanent installationen kan anses vara.

Kan du inte dra upp uttag till där högtalarna ska sitta?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Formellt är det inte ok om inte hålet är så stort att du kan dra igenom hela kontakten som den är. Även då är det tveksamt då den kabeln inte ska förläggas i vägg. Det kokar ner till en diskussion om hur permanent installationen kan anses vara.

Kan du inte dra upp uttag till där högtalarna ska sitta?
Okej, absolut skulle jag kunna göra hålet så hela går igenom.

Då måste jag ju ta ditt elektriker osv för att sätta eluttag där.

Du får väl bedöma lite vad som är riskmässigt rimligt att göra sett till vad du vill uppnå istället för att försöka skohorna in detta scenario i elsäkerhetslagstiftningen.

Om du kan genomföra det (dvs ingen isolering i väggarna eller tvärgående reglar) så är det ju inget annat än en märklig lösning. Risken måste vara större att skruva in i ett fastsatt VP-rör än i en fritt hängande elsladd om du nu skulle glömma att den är där och börja skruva upp ett hyllsystem. Dessutom är det gipsvägg så skruvning sker ju gärna medelst plugg.

N noupe skrev:
Du får väl bedöma lite vad som är riskmässigt rimligt att göra sett till vad du vill uppnå istället för att försöka skohorna in detta scenario i elsäkerhetslagstiftningen.

Om du kan genomföra det (dvs ingen isolering i väggarna eller tvärgående reglar) så är det ju inget annat än en märklig lösning. Risken måste vara större att skruva in i ett fastsatt VP-rör än i en fritt hängande elsladd om du nu skulle glömma att den är där och börja skruva upp ett hyllsystem. Dessutom är det gipsvägg så skruvning sker ju gärna medelst plugg.
Varför anser du att det är en märklig lösning?:)

A Astrom86 skrev:
Varför anser du att det är en märklig lösning?:)
Ingen dålig lösning - bara lite märklig eftersom det kanske inte är det vanligaste att göra, var vad jag menade. Dvs normalt kör man kanske kabellist som nämndes av någon annan. Men vill du dölja sladden och det går att göra på ett för dig snyggt sätt hade jag bara gjort det, även om man genom att ett teoretiskt resonemang kan hävda att det strider mot någon norm.

N noupe skrev:
Ingen dålig lösning - bara lite märklig eftersom det kanske inte är det vanligaste att göra, var vad jag menade. Dvs normalt kör man kanske kabellist som nämndes av någon annan. Men vill du dölja sladden och det går att göra på ett för dig snyggt sätt hade jag bara gjort det, även om man genom att ett teoretiskt resonemang kan hävda att det strider mot någon norm.

Okej :)

Riskerna bör väl ändå anses som minimala eller obefintliga?

Apparatsladdar ska inte förläggas i vägg. Regelmässigt är det inte okej. I praktiken skulle det absolut funka.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Astrom86 skrev:
Okej :)

Riskerna bör väl ändå anses som minimala eller obefintliga?
Helt enig. Hoppas du kan lösa något snyggt med hålen i väggen också där sladden ska in och ut, även det jag menade med lite ”märkligt” :)

Handlar om ens egna inställning, jag personligen tycker en synlig sladd om den sitter rakt är snyggt, inga problem med det, känner också att det ger mer frihet att flytta å ändra i framtiden så det skulle jag må bäst av liksom.
Hade en gång en bil utan synligt avgasrör, det reta mig så mycket så inom ett år jag sålde den å köpte en bil med synligt avgasrör, det handlar också om inställning, men jag kunde inte ändra min inställning till synliga avgasrör på bilar, på samma sätt ungefär tycker jag det kan va sladdar till föremål som kräver det, det hör till, är inte fult, om man inte sätter dem fult.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.