Hej Forumet,

Jag får väl börja med att be om ursäkt över trådstarten, jag är högst medveten om den förmodade utgången i mitt läge men, here goes...

Vi köpte vårt (Japp! Du gissade rätt!) första hus här i år och det mesta har varit frid och fröjd.

Till problemet: I Objektbeskrivningen till huset står det citat: "Fungerande kakelugn" återkommande och ingenting annat nämns i "frågelistan" av säljarna. Detta kontrollerade vi dock inte i samband med överlåtelsebesiktningen. Jag antar att jag skulle kunna sluta skriva redan här då jag förmodar att undersökningsplikten slår in...

Nu när det börjat kyla på har vi försökt, med olika teknik, eldat i kakelugnen vid två tillfällen med resultatet att hela huset luktat rök i en vecka efter båda tillfällen (Ja, spjället har varit i öppet läge).

Nåväl, i tidigare besiktningsprotokoll från sotaren finns enbart anmärkningar på att två sidoluckor är trasiga (de sitter där men är i dåligt skick) men ingenting om något eldningsförbud eller övriga brister på kakelugnen. Det jag tycker är märkligt dock, är att sotaren påpekade att kakelugnen är "obefintligt eldad" sedan förra sotningen och när han enbart stack in huvudet med en ficklampa, kunde han konstatera sprickor och saknade "tegelstenar" eller vad man nu murar upp med. Citat sotare: "Nej, den här skulle jag inte elda i och en renovering kostar allt ifrån 20k och uppåt"

Sotaren åkte därifrån utan att behöva sota, eftersom ingen eldning av betydelse har gjorts.


Slutligen då.
Har jag något som helst att gå på här, eller är det bara att slanta upp och se det som en dyr men värdefull läxa? :)

Tack till er som orkat läsa såhär långt, önskar att min första tråd på detta eminenta forum hade varit av mer roande karaktär.

Med vänlig hälsning
Tjelvar
 
"Tyvärr" har du inte fått något riktigt eldningsförbud av sotaren. Det tycks egentligen inte vara något riktigt fel på kakelugnen, utan den tycks bara vara i dåligt skick.
Det var sotarens egen bedömning att HAN, personligen, inte skulle elda i den. Plus att sotluckarna var i dåligt skick.

Men att det rycker in är annars inte konstigt. Kakelugnar är erkänt svåra att elda i. Det krävs en del erfarenhet för att få drag, så det inte ryker in.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Sannolikt har du nog inte så mycket att komma med, nej :).

Hur gammalt är det där besiktningsprotokollet där det inte anmärks på något förutom sidoluckorna?
Sotaren som nu dömt ut eldstaden antar jag ni har anlitat nu nyligen när ni inte fått fyr i eländet?

Min tanke är att det kan ha hänt en hel del mellan det att besiktningsprotokollet skrevs och att ni övertog huset...
 
Att få igång en kall kakelugn är riktigt vanskligt o kan lätt förstöra kakelugnen samt murstocken om man är oförsiktig...

först måste man ha torr ved som inte lämnar för mycket värme...björkved...börja försiktigt med tändhjälp att långsamt värma och se till att det uppstår drag...genom att ordna tilluft långt bort från kakelugnen o att köksfläkt o annat är avstängda..
givetvis måste ni kollat med sotaren att inget kajbo liknande satt igen skorstenen...

När drag finns så mata med en klabbe o stickor inte papper som brinner för snabbt o utvecklar för hög värme
I takt med att ungnen o murstock blir varmare kommer draget...

Se sedan till att ugnen inte svalnar i onödan genom att mata elden jämt o inte med ett stort inlägg

Om ugnen börjar behöva sättas om kan man skydda den med att sätta in skydd eller lösa tegelstenar som får ta den värsta hettan
 
AG A skrev:
"Tyvärr" har du inte fått något riktigt eldningsförbud av sotaren. Det tycks egentligen inte vara något riktigt fel på kakelugnen, utan den tycks bara vara i dåligt skick.
Det var sotarens egen bedömning att HAN, personligen, inte skulle elda i den. Plus att sotluckarna var i dåligt skick.

Men att det rycker in är annars inte konstigt. Kakelugnar är erkänt svåra att elda i. Det krävs en del erfarenhet för att få drag, så det inte ryker in.
Visst är det så, vi har inte (eller tidigare ägare heller för den delen) inte fått något riktigt eldningsförbud på denna pjäs.
Det kanske är som du säger att det bara krävs erfarenhet och känsla för att elda "ordentligt" utan rök i hela huset.

mexitegel skrev:
Sannolikt har du nog inte så mycket att komma med, nej :).

Hur gammalt är det där besiktningsprotokollet där det inte anmärks på något förutom sidoluckorna?
Sotaren som nu dömt ut eldstaden antar jag ni har anlitat nu nyligen när ni inte fått fyr i eländet?

Min tanke är att det kan ha hänt en hel del mellan det att besiktningsprotokollet skrevs och att ni övertog huset...
Hehe, nej sannolikt inte! Det gamla besiktningsprotokollet är från 2013. Anledningen till varför sotaren kom idag var väl "rutin-sotningen"...

Jag tror jag förstår varför kakelugnen inte var tänd på varken bilder eller visning...

Tack för era svar!

Med vänlig hälsning
Tjelvar
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Det är inte bara så att en kaja eller någon annan fågel har valt er skorstenspipa för att bygga ett varmt och skyddat bo?
Det brukar hindra röken effektivt från att ta sig ut i det fria.

I så fall borde det vara lätt fixat :)
 
Om det står i prospektet att kakelugnen fungerar, så bör man också kunna anta att den fungerar. Om en säljare gör en så kallad utfästelse om något, så behöver inte köparen kontrollera detta, det räcker då med den utfästelse som säljaren gjort. Ett vanligt fall är boyta som ofta anges i prospekt. Det anses vara en utfästelse och den som köper bostaden behöver inte kontrollera att den angivna boytan stämmer, det ska man kunna lita på. I och med att denna utfästelse har gjorts, faller alltså den uppgiften utanför undersökningsplikten. Skulle det senare visa sig att boytan är mindre, kan säljaren bli ersättningsskyldig.

Huruvida en "fungerande kakelugn" anses vara en utfästelse eller inte ska jag låta vara osagt, men det ligger ju nära till hands att anta att så är fallet, så man kan ju mycket väl gå på den linjen gentemot säljaren. Hur man än vrider och vänder på det så är det ju verkligen ohederligt att skriva att en kakelugn är fungerande, om den inte är det och man själv inte eldat i den.

Sotaren som kommer för regelbunden sotning gör ingen besiktning av anläggningen, så han utfärdar antagligen inte heller något eldningsförbud då, även om man tycker att han borde göra det om han ser en eldastad som är farlig att elda i.

Sedan kan det kanske ifrågasättas om det är kakelugnens skick som gör den svåreldad, eller "bara" att de är svåreldade rent generellt.

I vilket fall som helst så kan ni ju beställa en besiktning av kakelugnen, då kommer ni att få eldningsförbud om skicket nu är så dåligt. Då kan ni ju använda det som argument emot säljaren. Jag skulle dock inte hävda dolt fel, utan att han gjort en falsk utfästelse om att kakelugnen fungerar.

Men innan det kanske man ska göra några fler försök att få fyr i kakelugnen. Det kan också vara läge att kolla att inte fåglar eller liknande satt igen skorstenen, för om den inte är använd på länge och sotaren inte sotade den, så vet man ju inte riktigt hur det är med den saken heller.

Om du inte gjort det redan, så googla hur man tänder och eldar i en kakelugn, googla t.ex. "tända kakelugn".

Här kan du läsa om utfästelser liknande den som din säljare gett dig.

http://lawline.se/answers/sarskild-utfastelse-vid-kop-av-fast-egendom
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det kan vara knepigt att få fart i en gammal kakelugn, speciellt om den har varit oeldad länge och skorsten är fuktig/blöt.
Draget kan också vara svårt att trimma in. När vi hade en kamin i förra huset så måste vi stänga av fläkten (mekanisk frånluft) för att det inte skulle ryka in och när man tände måste luckan vara lite på glänt tills det blev tillräckligt varmt.
 
Oj! Tack så hemskt mycket för alla svar och tack för era tips om hur man eldar i dessa tingestar.

Ja, det verkar onekligen som en hel vetenskap att elda rätt i en kakelugn. Jag har också hört att eventuella fläktar ska stängas av.

Om jag minns rätt, vilket jag inte alltid gör, så såg jag att det satt ett nät över skorstenen den gången jag gick upp och kollade (av ren nyfikenhet) så, förhoppningsvis sitter det ingen stackars fågelfamilj eller före detta fågeluppehälle i skorstenen...

Tack också thomasx för ditt svar, och jag är lite inne på samma sak: "verkligen ohederligt att skriva att en kakelugn är fungerande, om den inte är det och man själv inte eldat i den." och Vi tänkte väl ungefär som så att, eftersom det står i objektsbeskrivningen att det är en fungerande kakelugn, så får vi väl lita på det. Jag hade ärligt talat inte en tanke på att ta dit någon för att besikta kakelugnen (eftersom det står att den fungerar). Frågan om detta är en s k utfästelse och om det är något man kan gå på, förmodligen inte.

Jag ska ringa om en kakelugnsbesiktning imorgon tänkte jag, så får vi ta det där ifrån.

Med vänlig hälsning
Claes
 
Tjelvar skrev:
. Frågan om detta är en s k utfästelse och om det är något man kan gå på, förmodligen inte.
Jag skulle snarare säga att det är något man kan gå på, se även lawlines kommentar som jag länkade.
Men det beror så klart på om kakelugnen är fungerande, eller inte. Får den eldningsförbud är den uppenbarligen inte fungerande.
 
En variant är att prata med förre ägaren, bjud på en fika och be att få en demonstration hur man ska elda i ugnen. Det är ju mycket möjligt att den gamle ägaren kan knepet att få eld i den och därför tyckt att den fungerar.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
lbgu skrev:
En variant är att prata med förre ägaren, bjud på en fika och be att få en demonstration hur man ska elda i ugnen. Det är ju mycket möjligt att den gamle ägaren kan knepet att få eld i den och därför tyckt att den fungerar.
Mycket bra förslag (y)
 
O
thomasx skrev:
Om det står i prospektet att kakelugnen fungerar, så bör man också kunna anta att den fungerar. Om en säljare gör en så kallad utfästelse om något, så behöver inte köparen kontrollera detta, det räcker då med den utfästelse som säljaren gjort. Ett vanligt fall är boyta som ofta anges i prospekt. Det anses vara en utfästelse och den som köper bostaden behöver inte kontrollera att den angivna boytan stämmer, det ska man kunna lita på. I och med att denna utfästelse har gjorts, faller alltså den uppgiften utanför undersökningsplikten. Skulle det senare visa sig att boytan är mindre, kan säljaren bli ersättningsskyldig.

Huruvida en "fungerande kakelugn" anses vara en utfästelse eller inte ska jag låta vara osagt, men det ligger ju nära till hands att anta att så är fallet, så man kan ju mycket väl gå på den linjen gentemot säljaren. Hur man än vrider och vänder på det så är det ju verkligen ohederligt att skriva att en kakelugn är fungerande, om den inte är det och man själv inte eldat i den.

Sotaren som kommer för regelbunden sotning gör ingen besiktning av anläggningen, så han utfärdar antagligen inte heller något eldningsförbud då, även om man tycker att han borde göra det om han ser en eldastad som är farlig att elda i.

Sedan kan det kanske ifrågasättas om det är kakelugnens skick som gör den svåreldad, eller "bara" att de är svåreldade rent generellt.

I vilket fall som helst så kan ni ju beställa en besiktning av kakelugnen, då kommer ni att få eldningsförbud om skicket nu är så dåligt. Då kan ni ju använda det som argument emot säljaren. Jag skulle dock inte hävda dolt fel, utan att han gjort en falsk utfästelse om att kakelugnen fungerar.

Men innan det kanske man ska göra några fler försök att få fyr i kakelugnen. Det kan också vara läge att kolla att inte fåglar eller liknande satt igen skorstenen, för om den inte är använd på länge och sotaren inte sotade den, så vet man ju inte riktigt hur det är med den saken heller.

Om du inte gjort det redan, så googla hur man tänder och eldar i en kakelugn, googla t.ex. "tända kakelugn".

Här kan du läsa om utfästelser liknande den som din säljare gett dig.

[länk]
Jag tror att utfästelsen, den fungerar är alldeles för vagt formulerat för att kunna vara något att fundera på... Du kan inte använda "utfästelsen" till annat än att ha som argument för dolda fel. Den fungerar... Men hur? Det vi vet att den har fått eldningsförbud. Men det innebär att man inte får elda i den, men den kan fungera.
Sedan är tyvärr inte Lawline den bästa källan. (kan vara bra att veta)
 
Eldningsförbud var väl inte utfärdat, eller missar jag ngt. i tråden.

Jag tror också att påståendet om att den fungerar är lite för vagt för att kvala in som utfästelse. Men gränsfall, kan vara lönt att be en advokat bedöma. Ex. villaägarförbundets gratis advokatrådgivning.
 
Claes Sörmland
Litet klargörande:

Sotning är just sotning och görs med regelbundet intervall av sotare utsedd av kommunen.

Brandskyddskontroll med regelbundna intervall av en av kommunen utsedd kontrollant ("sotaren"). Denna kontroll gäller brandskyddet och inte om eldstaden fungerar bra på andra sätt. T ex kan en kakelugn tänkas passera även om dess innerväggar läcker (nån tegelsten rasat internt) eftersom att detta inte påverkar brandskyddet.

Besiktningar är tjänster man köper helt privat av lämpliga företag, t ex sotningsföretag. Vid nyinstallation så säljs ofta tjänsten installationsbesiktning som genererar ett protokoll som övertygar kommunen att den nya eldstaden är funktionsduglig och OK att elda i. Sotningsföretag brukar också sälja andra privata tjänster som t ex besiktning av eldstäder och skorsten i samband med husköp. Kan vara bra att köpa när man skaffar hus med eldstäder.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.