Tja
Jag håller på med en utbyggnad till huset på 15m2.
Tanken var en gjuten platta men efter konsultation med betongfirmor så funderar jag på att skippa det.
Problemet är avstånd för bilen att stå & deras oro för marken under bilen.
Kostnaden ökade väldigt mkt. Visst kanske det är dumsnålt men när det ökade från vad jag trodde från typ 7000kr -> +20000kr vill jag ändå se över andra alternativ.
Ev blir det en bit över 20000kr också.
det är över 20meter samt osäker gata pratar de om.

Jag funderar över om jag ska gjuta en ram istället på egen hand. Det är några saker jag funderar över.
Jag har tänkt använda L-element i ytterkant för det är över marknivån & jag ska ha 300mm frigolit underst.
Så jag tänkte L-element som är 300mm höga.

Att jag tänkt ha L-element är för att annars blir det ändå mkt gjuta om det ska vara en 30cm hög ram. Nu tänkte jag lägre, men frågan är hur fasen jag ska göra?
Behöver verkligen lite råd hur jag ska tänka.

alltså 300 över marknivå med cellplast.
Golvvärme ovan det
Behöver alt med mindre volym betong så jag kan blanda själv.

M
Finns ju pumpbil också. Alternativt en betongfirma med mobil pump, som dras bakom personbil där betongbilen tippar i. Används ofta vid inomhusgjutningar vid renoveringar i stadsmiljö där en större pumpbil inte får plats.

Platta brukar man ju gjuta kantbalk där väggarna ska stå och tunnare där det bara är golv. Kanske 20-25 cm i balken och 10cm platta. Blir ca. 1,5 + 1m3=2,5 m3.

Ett alternativ är ju en liten dumper eller lastare att köra in betongen med. Kostar max 2000kr/dygn att hyra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.