Jag har valt att sänka ett källarfönster ca en murstenshöjd (16cm-ish). Tidigare var nedre kanten på murblocken uppmurade med bruk/betong med liten lätt sluttning utåt. Hålstensbetongen är lite väl ojämn och det hade vart bra att mura upp lite raka kanter där fönster ska sitta.

Ska jag använda 1) finbetong, 2) murbruk, 3)Husfix rapid typ Casco (som jag nu inhandlat men har svårt att rättfärdiga priset på 570kr för 10kg). Btw...har ytterligare 3 fönster och en dörr som kommer genomgå liknande procedur.

Claes Sörmland
Murbruk.

Ska du bygga upp en avsats som regnvatten kan nå så ska avsatsen vara i cementbruk, det är typ samma som finbetong fast med lite annan ballast. Murbruk spricker i frost tillsammans med rinnande vatten, det är för poröst.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Murbruk.

Ska du bygga upp en avsats som regnvatten kan nå så ska avsatsen vara i cementbruk, det är typ samma som finbetong fast med lite annan ballast. Murbruk spricker i frost tillsammans med rinnande vatten, det är för poröst.
Glömde skriva...
Kommer sitta fönsterbleck i plåt där.
Murbruk känns lite för poröst, precis som du säger.

Så, det är kanske bäst att jag åker å köper cementbruk istället för att använda finbetongen? Vad är fördelen med cementbruket över finbetong?.....och vad gör det dyra alternativet husfix bra?

btw...
Har en säck Grundningsbruk A liggandes. Skulle det funka att använda som "cementbruk"? men att blanda till rätt konsistens?

N
Husfix är bara dyrt.
Webers cementbruk A är ballast 2 mm.
Har ditt grundningsbruk A, samma ballast så använd det.
Förstår inte riktigt va du är ute efter, webers finbetong är 4mm.
Och går att putsa med också.
Kanske någon bild.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.