405 läst · 4 svar
405 läst
4 svar
Ändrad fönsteröppning - material att mura med?
Jag har valt att sänka ett källarfönster ca en murstenshöjd (16cm-ish). Tidigare var nedre kanten på murblocken uppmurade med bruk/betong med liten lätt sluttning utåt. Hålstensbetongen är lite väl ojämn och det hade vart bra att mura upp lite raka kanter där fönster ska sitta.
Ska jag använda 1) finbetong, 2) murbruk, 3)Husfix rapid typ Casco (som jag nu inhandlat men har svårt att rättfärdiga priset på 570kr för 10kg). Btw...har ytterligare 3 fönster och en dörr som kommer genomgå liknande procedur.
Ska jag använda 1) finbetong, 2) murbruk, 3)Husfix rapid typ Casco (som jag nu inhandlat men har svårt att rättfärdiga priset på 570kr för 10kg). Btw...har ytterligare 3 fönster och en dörr som kommer genomgå liknande procedur.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 834 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 834 inlägg
Murbruk.
Ska du bygga upp en avsats som regnvatten kan nå så ska avsatsen vara i cementbruk, det är typ samma som finbetong fast med lite annan ballast. Murbruk spricker i frost tillsammans med rinnande vatten, det är för poröst.
Ska du bygga upp en avsats som regnvatten kan nå så ska avsatsen vara i cementbruk, det är typ samma som finbetong fast med lite annan ballast. Murbruk spricker i frost tillsammans med rinnande vatten, det är för poröst.
Glömde skriva...Claes Sörmland skrev:
Kommer sitta fönsterbleck i plåt där.
Murbruk känns lite för poröst, precis som du säger.
Så, det är kanske bäst att jag åker å köper cementbruk istället för att använda finbetongen? Vad är fördelen med cementbruket över finbetong?.....och vad gör det dyra alternativet husfix bra?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 006 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 006 inlägg
Husfix är bara dyrt.
Webers cementbruk A är ballast 2 mm.
Har ditt grundningsbruk A, samma ballast så använd det.
Förstår inte riktigt va du är ute efter, webers finbetong är 4mm.
Och går att putsa med också.
Kanske någon bild.
Webers cementbruk A är ballast 2 mm.
Har ditt grundningsbruk A, samma ballast så använd det.
Förstår inte riktigt va du är ute efter, webers finbetong är 4mm.
Och går att putsa med också.
Kanske någon bild.
Liknande trådar
-
Många turer runt ändrade fönster på q-märkt hus
Artikelkommentarer -
Ändrad placering fönster - skicka in kontrollplan
Bygglov -
Greenely smygändrade från timspotpris till snittpris - har du blivit kompenserad ännu?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Ändrade förutsättningar för LVP placering - måste elen dras om helt och hållet?
Värmepumpar -
Installerade bergvärme - elförbrukning oförändrad - Hjälp med detektivarbetet?
Värmepumpar