391 läst · 6 svar
391 läst
6 svar
Ändra taxeringsvärde på fastighet, Hur gör man?
Och vilka orsaker kan man ta upp?
Fick ingen hjälp via skatteverket.se då
det inte finns alternativ än standardsvar
välja mellan. Standardsänkning?
Min tomt både bakom stugan och framför
blir numera ofta översvämmad vid regn och
snösmältning då det är skogstomt med öppen yta
framför... Skicket på Stugan och bodan blev värderad
då jag skulle köpa in dem(arvetomt arrenderad)... och
visades inte vara i det skick priset jag gav för dem.
Tax. värdet ligger på 646000:- och då värderas stugorna
i för runt 150000:- Kan man få det sänkt via en omvärdering?
Stugan är inte vinterbonad och har bara elström som bekvämlighet.
Tycker det är surt betala fastighetsavgift på 5tusen.
Taxeringsvärdet sätts efter att du har gjort en fastighetsdeklaration.kenth gustafsson skrev:
Och vilka orsaker kan man ta upp?
MEN, det värde du får utgår i från taxeringsvärdet på hus runtikring (ibland flera mil om det är få hus) så ligger ditt hus lite extra avigt till så kan du mycket väl få ett "för högt" värde i förhållande till ett ev försäljningsvärde/värdering.
Jag hade samma problem med en tidigare stuga där mitt taxeringsvärde låg på ca 20-30% mer än marknadsvärdet, och riktlinjen är att det skall ligga på ca 65-70%.
Huruvida då har problem med översvämningar har inte med taxeringsvärdet att göra.
Det enda du kan påverka är just fastighetsdeklarationens poäng: Dvs standard på stugan. Så inte indraget vatten osv kan sänka poängen något. Men det gör inte enormt mycket på taxeringsvärdet tyvärr :/
Taxeringsvärdet ska ju som sagt normalt motsvara kring 70% av marknadsvärdet, och hjälper banker och låneinstitut att ta ställning till hur mycket fastigheten kan belånas.
Så om din fastighet har ett taxeringsvärde kring 650 000 kr så borde den ha ett marknadsvärde på kring 850 000 kr. Låter det rimligt?
Så om din fastighet har ett taxeringsvärde kring 650 000 kr så borde den ha ett marknadsvärde på kring 850 000 kr. Låter det rimligt?
Finns dock inget som säger att det är så i det enskilda fallet. Ett hus med dåligt läge i ett område där övriga hus har A-läge får ett överdrivet högt taxeringsvärde. Likaså ett hus som har hög standard men väldigt dåligt skick. Osv. Finns många faktorer som gör att det kan avvika avsevärt för den enskilda fastigheten.B b8q skrev:
Det är som sagt bara en tumregel.B b8q skrev:Taxeringsvärdet ska ju som sagt normalt motsvara kring 70% av marknadsvärdet, och hjälper banker och låneinstitut att ta ställning till hur mycket fastigheten kan belånas.
Jag har själv haft en dust med skatteverket om detta.
Man sätter inte taxeringsvärdet på en enskild fastighet utifrån den regeln, men man försöker hålla ett "område" kring den nivån.
Men ett område kan vara väldigt stort ute på landsbygden, och då kan du "tävla" med hus som ligger mycket bättre till och har mycket högre marknadsvärden, som då är normerande och även drar upp ditt taxeringsvärde.
Så om min stuga byggdes på en arrendetomt 1975 och har fortsatt
vara samma stuga genom åren och grannar sålt i omgångar så nya
ägare byggt till /rivit och satt upp nya åretrunt villor så räknas min kvarvarande
gamla orörda stuga in i deras gemene värdering av området?
Min gamla stuga är ointressant om jag säljer min ärvda stugetomt utan den ses
som ett onödigt rivningsobjekt för att nybygga en flott villa. Har inte några uppgifter
om området omklassats från fritidsbebyggelse till permanentboende.
Tycker det är för mycket betala kommunen runt 5tusen i fastighetsavgift,pengar jag
själv kunnat lägga på underhållet.
vara samma stuga genom åren och grannar sålt i omgångar så nya
ägare byggt till /rivit och satt upp nya åretrunt villor så räknas min kvarvarande
gamla orörda stuga in i deras gemene värdering av området?
Min gamla stuga är ointressant om jag säljer min ärvda stugetomt utan den ses
som ett onödigt rivningsobjekt för att nybygga en flott villa. Har inte några uppgifter
om området omklassats från fritidsbebyggelse till permanentboende.
Tycker det är för mycket betala kommunen runt 5tusen i fastighetsavgift,pengar jag
själv kunnat lägga på underhållet.
Ja det är ju i första hand marken som har ett värde i ditt fall. Det värdet är ju detsamma oavsett om det står ett rivningsobjekt eller lyxvilla på tomten.
Din stuga får ett lägre taxeringsvärde än nybyggsa åretruntbostäder, eftersom du troligen har sämre standard. Du har ju ett poängsystem i taxeringen som tar hänsyn till saker som antal toaletter/badrum, standard på köket, ålder på värmesystem, fasad, tak osv.
Sedan är det en annan femma att markvärdet troligen ökat för alla tomter i området om det byggs många nya hus.
Din stuga får ett lägre taxeringsvärde än nybyggsa åretruntbostäder, eftersom du troligen har sämre standard. Du har ju ett poängsystem i taxeringen som tar hänsyn till saker som antal toaletter/badrum, standard på köket, ålder på värmesystem, fasad, tak osv.
Sedan är det en annan femma att markvärdet troligen ökat för alla tomter i området om det byggs många nya hus.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad tar Lantmäteriet för att ändra en fastighetsgräns?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Ändra taxeringskod på Lantbruksfastighet
Juridik -
behöver advokat för frågor som rör fastigheter, bedrägerier och andra juridiska oro
Juridik -
Förslag till nytt taxeringsvärde - bytt elen, ändra den eller inte?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kollar kommunen upp fastigheter vid förändringar i taxeringsvärdet?
Bygglov