Hej! Svårt att välja rätt rubrik..
Men har en gammal byggnad på tomten, byggnadsår okänt. Har genom åren varit en smedja, verkstad, garage och lokal för att stycka djur efter jakt och snart varit i släkten i 100år för onödigt vetande skull :)

Det som alltid saknas är en billyft där inne av något slag, men har två balkar rätt över på ca 2 meter höjd som är i vägen oavsett om en lyft ska stå där eller inte.
Kollade idag hur det såg ut längre upp mot nock och såg då att det sitter hanbjälk(?) i alla takstolar.
Bild på de balkarna ja skulle vilja få bort är också med.
Finns det något sätt att bygga om för att få bort dom, eller få dom på högre höjd?
Invändigt mått på byggnaden ca 8*4m om det kan ha någon betydelse.
Gammal smedjas takstolar med traverserande balk i vägen, svart och slitet trä, med synlig flexibel slang längs golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av gammal verkstadsbyggnad med tvärgående balkar nära taket, verktyg och en bil synlig nedanför.
Skapa konto
En gammal svartmålad träbalk som korsar över en vit vägg och tak i en äldre byggnad.
Skapa konto

Takhöjd i övrigt osv är inte optimalt heller, men går det att förbättra genom att få bort balkarna så duger det gott så man slipper bygga nytt..
Mvh Emil

Syftet med de balkarna är nog att hålla ihop väggarna.

D Daniel 109 skrev:
Syftet med de balkarna är nog att hålla ihop väggarna.
Ja det har jag nog kommit fram till också, frågan är om det går att göra på något annat sätt..

Tar du bort dem trycker takstolarna ut väggarna.

Enda alternativet jag kan se är någon typ av svetsade bågar eller två saxtakstolar av järn som är tillräckligt styva och håller ihop huset.

Teoretiskt går det att förskjuta dem i sidled om du samtidigt förstärker timmerväggarna upptill. Lämpligen gör man det med stålbalkar och stålstänger. heimlagas idé med två saxtakstolar av järn är också tänkbar enligt min åsikt.

J justusandersson skrev:
Teoretiskt går det att förskjuta dem i sidled om du samtidigt förstärker timmerväggarna upptill. Lämpligen gör man det med stålbalkar och stålstänger. heimlagas idé med två saxtakstolar av järn är också tänkbar enligt min åsikt.
Alla idéer är bra idéer, flytta på dom tänkte ja på med men trodde dom behöver sitta på de avstånden som dom gör för att ta upp all kraft jämnt.
Kanske kombinera de två, saxtakstolar i stål med lite längre avstånd vore nog det bästa om det går.
Men billigast och enklast kanske är att flytta på befintliga eller sätta dit nya i trä..

Om byggnaden har ett invändigt mått på ca 4x8 meter, var finns de befintliga reglarna? Hur mycket skulle du behöva flytta dem?

Ca 2.5m mellan dom idag, och är lite kortare avstånd mellan den vänstra och vägg än den högra och den högra väggen men inte tagit något mått på det.
Tanken från början var att göra ny infart på kortsidan så bilarna är längs med garaget och då skulle dom behöva flyttas en hel del för att kunna lyfta lite ordentligt, så i det fallet vore det bäst om dom kunde komma upp med tex saxtakstolar. Idag är det två portar på långsidan varav en är mellan de två balkarna, och en lämplig 2-pelar lyft skulle hamna mitt i balkarna, men i det fallet kan det likagärna vara pga de snåla fyra meter i djup och att möjligen en liten saxlyft monteras för att underlätta lite bara.

Hoppas jag kan hitta en lösning så det fungerar några år, vill såklart helst bygga större egentligen men får nog prioritera lite annat först :rolleyes::p

Du behöver en disponibel yta på ca 3x5 meter mitt i huset. Då duger det inte att flytta tvärreglarna. Det enklaste är nog att ersätta dem med två stålkonstruktioner. Är du händig på att svetsa fixar du det själv. Det går att göra det i trä också men det blir klumpigare. Ungefär enligt följande principskiss:
Principskiss av ett hus med föreslagna stålkonstruktioner istället för tvärreglar.
Skapa konto

Svetsa och bygga om är inga problem, men hur det ska konstrueras och materialval är inget jag chansar på innan något görs.
Du vet inte om någon bild från en byggnad hur det kan se ut enligt din bild? För att få en mer förståelse hur det kan se ut.

Det skulle ju funka att lägga en balk eller annan struktur längs med väggarna som hålls i hop i ändarna.

D Daniel 109 skrev:
Det skulle ju funka att lägga en balk eller annan struktur längs med väggarna som hålls i hop i ändarna.
Lite sent svar, men börjar bli dags att planera vidare om ev ombyggnation nu.
Hur mer exakt menar du?

Någon mer som har någon bra idé?
Taket kommer behöva bytas ändå, likabra att riva hela takkonstruktionen och bygga upp nytt bättre?

Uppar denna tråd igen.
Om man i höjd med de befintliga balkarna sätter tex limträbalk längs med väggarna kant till kant, sedan likadan limträ mellan de andra. Antingen längs med kortväggarna eller kanske en meter in om de skulle hjälpa. Som en invändig ram som föreslogs tidigare, men kanske lägga till några stöttor ner till golvet längs med väggarna för att hjälpa till att hålla tyngden. Ska försöka rita en bild så kanske det är lättare att förstå hur jag menar.. Men om någon kanske förstår hur jag menar, skulle det kunna fungera?:thinking::)

Möjligen kanske lägga till en eller två triangelkonstruktioner i stål eller limträ i mitten som följer takstolarna för att göra det ännu stabilare om det skulle hjälpa och behövs

Tjatar vidare i den här tråden och hoppas på svar, har nu efter lite tid börjat titta på det här igen.
När jag tog bort en av portarna och reglade upp hålet som blev och satte in en dörr istället så upptäckte jag att den ena balken, den som är mest ivägen dessutom, verkar sitta helt löst i ena änden.
Troligen blivit lös och eventuellt någon infästning borttagen när de monterade den garageport jag nu tog bort, den porten har suttit där minst 20år.
Försökte filma hur lös den är:

Enligt mig gör den ju nu alltså ingen nytta alls förutom att vara i vägen, och har det inte hänt något med taket eller väggarna på alla dessa år så borde jag likagärna kunna ta bort den helt?
Eller missar jag något när jag tänker?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.