Försöker banta och flytta en del rör till radiatorerna i källaren och tänkte bolla lite idèer här innan jag kontaktar vvs-firmor.

Jag har ritat upp på ett ungefär hur systemet ser ut idag och dels skulle jag vilja banta ned rören som är innanför den gröna rektangeln på bilden då det är 4 rör i dagsläget som går till 3 radiatorer, 2 i källaren och 1 i garaget. Går detta att köra på samma tur/returledning eller måste jag ha det sådär uppdelat? Det är alltså 1 i källaren och 1 i garaget på ena tur/retur-ledningen och sedan är det ett ensamt som går på den andra ledningen i dagsläget.

Sen tänkte jag flytta det orangea till där jag dragit svarta linjer i rummet bredvid, kan det ställa till det på något sätt? Vill flytta det dit då det är outnyttjat utrymme där, medans det kommer bli boyta där dom sitter idag och då blir dom ivägen.

Radiatorerna är dom lite tjockare linjerna på bilden, och i källaren är det 3st som har gröna streck istället för röda, dom övriga är som sagt på boplan samt 1 i garage. Snabbritat så rören ligger väl inte exakt rätt mot radiatorerna om man jämnför båda bilderna, men man förstår kanske hur dom är dragna.

Vad tror ni, går det att göra såhär, eller blir det bara en massa problem?

Sen en till fundering, hur bör man tänka på dimensionering av rören, i dagsläget är det 22mm från fjärrvärmen och strax efter den går det ned till 15mm i hela källaren och en del radiatorer men på vissa går det ned till 12mm på radiatorerna t ex i badrummen verkar det som. Men blir det bättre om man t ex kör 22mm på hela stammen och sedan 15mm på radiatorerna eller hur ska man tänka där? Huset är 16x8m.

Handritad skiss över husplan med rörmärkningar för radiatorer, grön rektangel markerar område för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en husplan med markerade rördragningar för radiatorer i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.