Är det bara att anmäla till elnätsföretaget? Eller behöver elektriker vara på plats? Hur får man till ändringen från 20 A till 16 A..?

Totte_S
Elektriker gör bytet och meddelar nätägaren.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Elektriker gör bytet och meddelar nätägaren.
Borde vara en enkel operation...?

S sepani skrev:
Borde vara en enkel operation...?
Det är en enkel sak men nätägaren brukar kräva att en behörig elektriker gör jobbet.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jo det är en mycket enkel operation, byte av bottenkontakt och papperexersis klaras lätt av på en timme. Matr. för några tior och en resa.
Ps
Nätägaren kräver att det är ett företag med auktorisering som skriver anmälan, om inte uteblir taxeändringen.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Det är en enkel sak men nätägaren brukar kräva att en behörig elektriker gör jobbet.
Det får det vara värt...denna nätägaren (Eon...) tar 612,50 per månad för 20 A. 7 350 SEK per år. I vårt nuvarande hus kostar det ca 3 000 SEK för 20 A och helår...:crysmile:

T
3x16A? Du måste skämta. Bor du i en lekstuga?

EDIT: Kanske snäv i tonen, men wow, du måste verkligen bo i lekstuga. Jag satte hybrid XC60 på laddning i airbnb Hemavan i vintras och brände direkt en huvudsäkring. Då tar ju volvon max ca 3,7 kW.. fatta vad som sker då Tesla-ägaren kommer! Jesus! Verkligen otroligt. Här i Finland är 3x25A standard.. 3x20A eller lägre hittar du på sommarbostäder som inte är gjorda för året runt boende.

Redigerat:
  • Wow
sepani
  • Laddar…
N
S sepani skrev:
Det får det vara värt...denna nätägaren (Eon...) tar 612,50 per månad för 20 A. 7 350 SEK per år. I vårt nuvarande hus kostar det ca 3 000 SEK för 20 A och helår...:crysmile:
Grannen tyckte Vattenfalls 5485:-/år för 20 A var dyrt så de säkrade ner till 16 A.
Själv har jag kört 16 A i alla år och det har alltid räckt till. Dock med noggrann fördelning av de tunga förbrukarna på de olika faserna.
Kostnad för 16 A = 3920:-/år.

T Turbo_Tail skrev:
Hade 16A i en eluppvärmd villa på 120 kvm med en årsförbrukning på runt 25" kwh. Det funkade fint i 16 år, brännde en huvudsäkring 2 gånger under den tiden. Båda gångerna mitt i vintern när jag startade byggfläkten i garaget och sambon hade kört igång disk, tvätt o tork samtidigt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S sepani skrev:
Väntar själv på elektriker för att säkra upp från 16A till 20A.
Inte ofta jag bränner huvudsäkring men störande när det händer och här var skillnaden inte så stor som tur är... :cool:

T Turbo_Tail skrev:

EDIT: Kanske snäv i tonen, men wow, du måste verkligen bo i lekstuga. Jag satte hybrid XC60 på laddning i airbnb Hemavan i vintras och brände direkt en huvudsäkring. Då tar ju volvon max ca 3,7 kW.. fatta vad som sker då Tesla-ägaren kommer! Jesus! Verkligen otroligt. Här i Finland är 3x25A standard.. 3x20A eller lägre hittar du på sommarbostäder som inte är gjorda för året runt boende.
Alla har bastu i grannlandet (y)
Jag kör vedeldat.

O
T Turbo_Tail skrev:
Här i Finland är 3x25A standard.. 3x20A eller lägre hittar du på sommarbostäder som inte är gjorda för året runt boende.
Nu följer jag inte Finsk politik jättenoga men om jag inte helt missförstått det hela finns det en viss skillnad mellan era miljöpartister och våra.

Medan Bolund och Stenevi gör sitt bästa för att lägga ned kärnkraft så har de finländska miljöpartisterna i och med senaste principprogrammet strukit de sista anti-kärnkrafts-formuleringarna. Det är även viss skillnad på kompetensnivån. Atte Harjanne är civilingenjör och slog sig ihop med Petrus Pennanen som är doktor i kärnfysik och skrev så tidigt som 2017 det första förslaget om SMR (Små modulära reaktorer) i Helsingfors. Jämför det med biologen Bolund och litteraturvetaren Stenevi så inser man snabbt att när det kommer till den fysik och matematik som krävs för att förstå saker så det inte ens lönt att jämföra. Så här sitter vi med effektbrist och snart blir det väl lag på att man inte får ha mer än 16A huvudsäkring för att hålla ned landets effektförbrukning.

Någon effektbrist i Finland har jag inte hört talas om, men jag följer å andra sidan inte Finska nyheter, och den svenska nyhetsrapporteringen därifrån är ju inte överväldigande.

Redigerat:
Finland har ett stort underskott av el och 2021 importerade Finland ca 16 terawatttimmar från Sverige. Samtidigt exporterade Sverige ca 34 terawatttimmar.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
O
E elmont skrev:
Finland har ett stort underskott av el och 2021 importerade Finland ca 16 terawatttimmar från Sverige. Samtidigt exporterade Sverige ca 34 terawatttimmar.
Då låter det klokt att de satsar på mer kärnkraft!

Fairlane
T Turbo_Tail skrev:

Teslan är ju mycket "snällare" än din laddhybrid. Din laddhybrid drar 16A enfas, medan Teslan kan sättas på 3x6A och ladda snabbare. En förbrukare som drar 16A enfas snedbelastar anläggningen rätt rejält. Är det en kort period håller huvudsäkringen, men du vill ju ladda en stund helst.
Själv har jag 3x20A, 180 kvm hus, pool inkopplat på 3x16A, elpanna, inkopplat på 3x20A, förutom alla vanliga saker då. Det fungerar om man tänker till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.