Vet nån om något sätt att att omvandla en takdusch med blandare från guld till silver / krom färg? Antingen DIY eller lämna in hos någon om det inte är galet dyrt

Inser att den normala valet hade varit att skaffa en ny dusch / blandare men är kär i en specifik model av takdusch och den i chrome finish är slut överallt dock fick jag tag på den sista av ett guld / mässing variant till ett verkligen super billigt pris. Producenten har replacement för själva slagen så skulle vara om jag på något sätt som håller relativt väl kan måla resten till en chrome / silver finish - har tex kollat lite på sprej alternativ

Och om det inte går så skulle jag gärna ta lite smakråd - blir det helfel med en guldig dusch och sen vanligt krom färgat i handfatet?
 
Tyvärr tror jag inte att du kommer i närheten av ett kromat utseende genom att måla den.

Det kan vara fint att blanda metaller men när det gäller dusch- och tvättställsblandare i samma badrum skulle jag definitivt köra på samma material och gärna samma formspråk/ serie också.

Vad är det för duschset du har kärat ner dig i?
 
Henke1993 Henke1993 skrev:
Lättast är nog [länk]
Stort tack, får köpa och provköra på något liknande föremål :)
 
Tror inte att du kommer få ett acceptabelt resultat genom att spraymåla den. Finishen kommer inte att bli jättebra, det kommer inte se ut som övriga kromade detaljer och hållbarheten kanske inte är den bästa. Acceptera att den är i guld eller byt till någon annan modell i krom.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Tyvärr tror jag inte att du kommer i närheten av ett kromat utseende genom att måla den.

Det kan vara fint att blanda metaller men när det gäller dusch- och tvättställsblandare i samma badrum skulle jag definitivt köra på samma material och gärna samma formspråk/ serie också.

Vad är det för duschset du har kärat ner dig i?
Tror nog du har rätt men värt att testa (på något annat än själva blandaren först) :)

Det är denna https://www.bathlife.se/takdusch/takduschset-bathlife-ebb-krom . Har den i mitt nuvarande badrum och absolut älskar den då den både är snygg (gillar gammaldags stuk) och fungerar väldigt bra, hand duschen är riktigt bekväm. Betalade självklart inte priset som står på hemsidan och lite det som är det svåra, dom med liknande utseende kostar mycket mer och typ IKEA's känns extremt plastiga vilket skulle driva mig till vansinne
 
Ja du får provmåla om det behövs för att bli övertygad. Håller med om att det var en väldigt fin dusch!
 
Man kan nog utesluta spray helt och hållet..........det kommer inte att fungera. Kommer ju se helt sjukt ut när det börjar släppa och flagna.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Man kan nog utesluta spray helt och hållet..........det kommer inte att fungera. Kommer ju se helt sjukt ut när det börjar släppa och flagna.
Håller med. Inte en chans att det håller med spray, det blir bara skit. Låt det vara som det är och bit ihop. 🙂🙃
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Tomture61
Finns firmor som kromar . Den dyra biten är nog när rostiga / poriga bitar skall kromas om .
Som andra säger , glöm färg , håller inte i längden .
Kommer sluta med att du köper ngt som är kromat med fel design / skräp .
 
Enda sättet är ju att kroma om men då ska allt ner i beståndsdelar också. Själva duschdelen/ rörpaketet kanske inte ens går att plocka isär. Det kanske kragas rullas nån del i monteringen.
Sen lär det antagligen bli lika dyrt att kroma om som en ny blandare kostar. Som tur är är ju inte krom av och på det kostsamma utan slipningen så det slipper man ju men det är ändå många komponenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.