Hej!
Jag håller på och renoverar köket och har dragit lite nytt avlopp fram till diskhon. Problemet är att avloppsröret som jag satt är för stort för att diskmaskinen som skall vara där skall få plats. Jag har satt ett 75 mm avloppsrör där med klammer. Jag behöver gå ned i dimension på avloppsröret ( eller avloppsslangen ) och undrar vilken dimension som skulle funka här.
Den skall alltså kunna svälja undan diskhon i köket samt diskmaskinens avloppsvatten.
Jag bifogar bild. Flexslangen är för elen och kommer att klamras fast ovanför avloppet.
Tacksam för era svar ! 😃😊

• Bild av köksgolv med synligt grått avloppsrör och böjd sladd ovanpå trälaminat. En orange hink står bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenlåset till diskhon lär vara 32 mm.
Fasta avloppsröret räcker att det är 50 mm, skulle nog kunna vara 40 mm också.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Det räcker säkert med 50mm. Man brukar dra 75mm för att ha bättre marginal mot stopp i röret, Det blir relativt snabbt avlagringar i rör från köket. Men troligen kommer 50mm att fungera utan rensning i minst 5 - 10 år. Är det då bara åtkomligt så kan man ju i värsta fall byta röret iställer för rensning.

• Gilla
Bästasvågern
  • Laddar…
Krilleman
Gå ner till 50mm där diskmaskinen kräver det.

Det kommer fungera bra.

Du kan även klamma avloppet med vanligt hålband mot väggen för att tjäna någon extra centimeter...

Tex:
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/halband/

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Gå ner till 50mm där diskmaskinen kräver det.

Det kommer fungera bra.

Du kan även klamma avloppet med vanligt hålband mot väggen för att tjäna någon extra centimeter...

Tex:
[länk]
Tack för tipsen!
Jag har köpt nya mindre avloppsdelar (50 mm) och klamrar fast det med hålband som du föreslår!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.