Brukar man använda ändhylsa på RK med dessa skruvanslutningar på lamputtaget? Det känns lite osäkert att trycka in en massa lösa trådar och försöka få det att sitta.

• Plast elektrisk kabelanslutningsdosa, bjälklag, genomskinlig övre del, guldtonade skruvanslutningar, mot träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

M Mikael 81 skrev:
Brukar man använda ändhylsa på RK med dessa skruvanslutningar på lamputtaget? Det känns lite osäkert att trycka in en massa lösa trådar och försöka få det att sitta.
Nej, det brukar man inte. Men det är naturligtvis ett fall framåt att använda dem, så gör det om du har.

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Jag brukar tvinna kardeketna lätt och vika dubbelt.
Det minskar risken för spretande kardeler och kabeln sitter fast lite bättre i och med att den är vikt bakom skruven.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag brukar tvinna kardeketna lätt och vika dubbelt.
Det minskar risken för spretande kardeler och kabeln sitter fast lite bättre i och med att den är vikt bakom skruven.
Så kan man göra, men jag orkar för det mesta inte... ;)

Iaf gör dragprov, dvs se till att varje ledare sitter bra (men dra inte skruven så hårt att den klipper ledare), och se till att jorden är längre så den är den sista att brytas (lite svår att få plats med, men, men), så fungerar det bevisligen ganska bra. Det är ju inga strömmar att tala om. (Är det det, så får man göra något annat.)

Jag tror enbart jag sett ändhylsor i fabriksmonterade lampor där man valt en sådan stickpropp.

Jag gillar ändhylsor, försöker använda dessa i så stor utsträckning som möjligt, förutom där det är hissklämmor.

#3 (y)(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.