E
badrumsskåp ska upp på väggen, anslutningen har kablar med ändhylsor.
Är det ok att använda med Wago 221, dom är inte 11 mm långa så dom går inte att bottna riktigt.
Behåll eller klipp o skala? Väldigt tunna kopparkardeler i den sladden

E
Väldigt tunna? Menar du å, 75?
Kolma om Wago klarar detta. Och vilka kabel typer. Ek klarar alla. FK dom flesta. RK/MK? För tennt?

I så fall skala enligt anvisning plugga i och gör dragtest. I annat fall välj annan klämma.

E
Nej det är nog 1 men RK
Oisolerad ändhylsa sitter på.

E
E erkka skrev:
Nej det är nog 1 men RK
Oisolerad ändhylsa sitter på.
Tror inte det blir något problem med hylsan heller. Men jag hade tagit bort det å skalat opp.

E El-Löken66 skrev:
Tror inte det blir något problem med hylsan heller. Men jag hade tagit bort det å skalat opp.
Har läst att wago 221 ska klara enkel, fler- och fin-trådig och att ändhylsa inte behövs. Inget dock om att ändhylsa inte FÅR användas så det är nog upp till en själv.

Du ser ju genom wagon så du kan ju se hur mycket som hamnar innanför klämman, riskerar du att isolering hamnar under klämman så hade jag klippt och skalat om. Klämmer den på isoleringen kommer du ju få kontakt ändå när änden ligger mot metallen men det blir ju en väldigt dålig kontakt.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Väldigt tunna? Menar du å, 75?
Kolma om Wago klarar detta. Och vilka kabel typer. Ek klarar alla. FK dom flesta. RK/MK? För tennt?

I så fall skala enligt anvisning plugga i och gör dragtest. I annat fall välj annan klämma.
Den klarar ner till 0,14mm^2. Så det är ingen behränsning.

Tommty
Vet inte om wago skrivit något om det är godkänt eller inte men det fungerar upp till 1.5mm2, 1.5mm2 är precis så det går att trycka in på 221. Kan dock vara trixigt att ta loss igen.

De vanliga klarar upp till 4 kvadrat, de stora till 6.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag skulle definitivt klippa bort ändhylsan. En ändhylsa är inte lika mjuk som koppar. Det är en onödig risk. Dessutom ska den ju bottna i toppklämman!

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
E
Japp det blir nog att klippa o skala om så det blir riktigt gjort, främst för att få kabeln att bottna i klämman som det är tänkt

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
E
Så här ser alltså sladden ut

Söndriga hörlurar, isoleringen är ur skalad; koppartrådarna synliga, mot en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Som sagt klipp bort och skala om du ska använda Wago221, hade du haft en dosa med skruvplint för anslutning så skulle ändhylsorna vara kvar.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Som sagt klipp bort och skala om du ska använda Wago221, hade du haft en dosa med skruvplint för anslutning så skulle ändhylsorna vara kvar.
Yes, exakt detta är nu åtgärdat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.