Är det någon som har byggt Älvsbyhus här? Kan de faktiskt bli så billigt som de säger. 107 000 Euro för ett nyckelfärdigt hus inkl. grund låter väldigt billigt tycker jag. Ingår faktiskt allt som de lovar eller finns det några krux?

Vi ska bygga ett Älvsbyhus,kommer nästa år. Allt som de säger ingår, det enda som tillkommer är de eventuella tillval som du väljer.

och markarbete plus de övriga avgifterna.

Älvsbyhus är billiga pga att de har sådan B-standard. Det är de tillval du gör som de får in pengarna på. De har ju inte ens kakel i köket som standard. Våra grannar valde inga tillval alls och de har världens tråkigaste hus. Du får det du betalar för och frågan är om det är värt att vara snål när du väl ska bygga nytt. Jag tror att man ångrar sig i efterhand när det inte blir som man har tänkt sig. Det är alltid dyrare att fixa till i efterhand.
Se efter med andra husleverantörer vad som är standard och du ska se att det inte blir så mycket dyrare och du garanterat blir nöjdare med högre standard på köpet.

Älvsbyhus är billiga..! Jag tycker att man sätter sin egen prägel på sitt hus, vi har kaklat badrummen, byggt övervåningen själv på vårat Oden(älvsbyhus), kaklat i köket, bytt kyl/frys, diskbänk, ho m.m. Och vi har nog inte lagt ut de pengar som vi kanske hade fått betala till en annan husfirma. Nu ska vi bygga igen !!Med älvsbyhus så klart. Vi kollade på 1-planshus nyligen. Olika husfirmor, bla så var skillnaden 1miljon på ett hus från sjödalshus 1-plan 134m2 mot 1-plan 145m2 älvsbyhus. Vi har bestämt oss för älvsbyhus.
Varför betala mycket mer när husen i slutändan värderas till samma. Dessutom är vi nöjda med vårat hus, men vill ha ett 1-plans istället.

Men alla väljer ju sitt eget hus.
Jag tycker att älvsbyhus är bra, medan någon annan kanske tycker att de husen inte är det.
Det är ju upp till var och en. Alla är vi ju olika.

Jag älskar vårat älvsbyhus ;D

Hur går det med huset Evangeline? Inflyttning(sfest) snart ?

Jag håller inte med om resonemanget att varför betala en miljon mer när alla hus värderas till samma... ???
Hur mycket du får vid en försäljning beror på kåkens utrustning,inredning och TUR dvs rätt spekulanter på huset.
Jag har en splitter ny en-planare på 150m2 med bergvärme,golvvärme och div andra finesser/utrustning,så säljaren av ett liknande Älvsbyhus i starndard-utförande måste ha bra flax för att få lika mycket pengar som jag vid en försäljning på samma område.

vi och våran granne har fått samma värdering. Vi har helt olika hus.

Jag menade inte standardutförande. Jag menar att man kan höja sin standard på huset själv och det kanske inte behöver kosta lika mycket. ;)

Haha klart vi ska ha fest=) Vi flyttar in den 25/2. Kram på dig kermit ::)

Vi har byggt Trivselhus och grannen har byggt Älvsbyhys. Vårat hus blev värderat en miljon högre än grannarnas och då har inte vi byggt särskilt stort eller flådigt på något sätt.

Wugeman skrev:
Är det någon som har byggt Älvsbyhus här?
ett tips, använd sökfunktionen, här är mängder med trådar om detta.

Gumsan skrev:
Vi har byggt Trivselhus och grannen har byggt Älvsbyhys. Vårat hus blev värderat en miljon högre än grannarnas och då har inte vi byggt särskilt stort eller flådigt på något sätt.
Låter helt otroligt. 1 miljons skillnad. Det har jag verkligen svårt att tro på.
Hur mycket blev ditt resp grannens värderat till?

Och vad spelar det för roll? Du tror väl inte i din vildaste fantasi att du skulle få 1 miljon mer än grannen om ni säljer idag?

Jag vet att Handelsbanken i Helsingborg garanterar en värdering som minst uppgår till produktionskostnaden, och så torde väl de flesta banker göra.
Så på lånen borde det inte göra någon större skillnad heller att ni fått ert bygge så mycket högre värderat? Ja, förutom att grannen antagligen har en betydlig mindre månadskostnad än ni, och därför kan fixa sitt hus, och sätt sin prägel på det, under tiden han bord där.
Och sen slipper han ju också oroa sig för att räntan skjuter i höjden, för det drabbar antagligen honom mindre än dig..... :-/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.