10 001 läst · 17 svar
10k läst
17 svar
Älvsbyhus från 1987 med plåttak, möjligt lägga tegel?
Jag tror att de där tegelimitationerna låter mer än andra plåttak som ligger mer mot underlaget. Det blir inte samma ihåliga ljud då.KnockOnWood skrev:Är inte det där med ljud från plåttak en myt?
Kanske skapad av tegeltaksvurmare.
Jag bodde i 24 år i ett gammalt hus som de första åtta åren hade tegeltak, i bedrövligt skick.
Och därefter byttes allt mer till plåttak i tegel-imitation. Vi hörde aldrig något ljud från taket.
Kan det tänkas att någon, någonstans, någon gång, har fått en hagelskur med hagel stora som tennisbollar och upplevt lite buller.
Men hur ofta och hur länge får vi sådana hagelskurar?
Och om det verkligen vore ett problem, så vore det ju lika stort med bandad plåt, eller hur?
Vilket finns över allt, med synbarligen nöjda ägare.
Nej, det där med ljud från tegelimitationer i plåt är nog bara ett sätt att nedvärdera fattiglapparna som inte har råd med de "fina" taken.
Vi hade den där tegelimitationen på vårt hus när jag växte upp, inifrån hörde man inte så mycket (för att inte säga inget) men utifrån hördes det ordentligt..
Administrator
· Skåne
· 7 832 inlägg
Jag har raderat inlägg som var off topic och ganska otrevliga, samt några följdinlägg av dessa.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Plåt tak kan ibland orsaka ljud det är ingen myt. Men oftast så dämpas allt ljud så mycket av isoleringen, råspont och mer så det inte hörs men på vissa hus kan det höras igenom.KnockOnWood skrev:Är inte det där med ljud från plåttak en myt?
Kanske skapad av tegeltaksvurmare.
Jag bodde i 24 år i ett gammalt hus som de första åtta åren hade tegeltak, i bedrövligt skick.
Och därefter byttes allt mer till plåttak i tegel-imitation. Vi hörde aldrig något ljud från taket.
Kan det tänkas att någon, någonstans, någon gång, har fått en hagelskur med hagel stora som tennisbollar och upplevt lite buller.
Men hur ofta och hur länge får vi sådana hagelskurar?
Och om det verkligen vore ett problem, så vore det ju lika stort med bandad plåt, eller hur?
Vilket finns över allt, med synbarligen nöjda ägare.
Nej, det där med ljud från tegelimitationer i plåt är nog bara ett sätt att nedvärdera fattiglapparna som inte har råd med de "fina" taken.
Hos föräldrarna har dom ett garage tak med tegel-imitation/plåt som är under vad som var mitt sovrums fönster och det hördes tydligt när det regnar.
Är inte riktigt samma sak med bandad plåt då det ligger mot råsponten och blir då inte samma ljud som plåt som ligger på läkt men visst kan även bandad plåt orsaka ljud men betydligt ovanligare.
Liknande trådar
-
Älvsbyhus från 2022
Hustillverkare -
Tips på ny planlösning för ett Älvsbyhus från 1965
Planlösningar -
Från älvsbyhus till drömhus
Planlösningar -
Vita enkla standardköksluckor från Älvsbyhus. Byggår 2006.
Hustillverkare -
60m2 garage med 95mm isolering från Älvsbyhus. Tilläggsisolera?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus