Jag har ärvt en mängd äldre verktyg för träbearbetning, tex profilhyvlar, sågar, yxor, passare och en och annan sak jag inte vet hur den används. Verktygen kommer sannolikt från Skåne från början. Totalt är det två flyttkartonger med verktyg.

Jag vet inte om det finns något ekonomiskt värde i verktygen. Jag skänker dem gärna till hembygdsförening, museum eller annan som vill ta hand om hela samlingen mot att de hämtas i Göteborg.

Ett urval fångat på bild:

Gamla träbearbetningsverktyg som hyvlar och sågar staplade i en låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt mässingsnivåinstrument i öppen trälåda, flankerad av lösa delar och rem på tygunderlag.
Skapa konto

Äldre verktyg för träbearbetning, inklusive stora tänger och en passare, placerade bredvid en tumstock på ett vitt tyg.
Skapa konto

Två antika träverktyg för okänd användning mot en ljus bakgrund med måttstock för skala.
Skapa konto

Två äldre träbearbetningsverktyg, en skiftnyckel och en handsåg med trähandtag, på ett ljust tyg med tumstock ovanför.
Skapa konto

Gamla träbearbetningsverktyg, inklusive en profilhyvel och en oljekanna, på ett vitt tyg.
Skapa konto

Två gamla trähandtag med rostiga metallmekanismer på vitt tyg, potentiellt gamla träbearbetningsverktyg.
Skapa konto

Äldre träbearbetningsverktyg från Skåne, inklusive en hammare och passare, på vit tygbakgrund.
Skapa konto

Äldre hammare och yxa för träbearbetning, ligger på ett vitt tyg.
Skapa konto

• Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Kan tänka mig att ta emot grejerna, en del av dem faktiskt för att användas.

/Andreas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.