Hej,
Jag överväger att skaffa en äldre planhyvel tex Jonsereds med bordsbredd på 600mm.
Någon som vet om den går in genom en dörröppning på 900mm?
Kan tänka mig att montera av motor eller dylikt om det behövs.
Är det svårt eller dyrt att få tag på hyvelstål?
mvh Fuskbyggare
Jag överväger att skaffa en äldre planhyvel tex Jonsereds med bordsbredd på 600mm.
Någon som vet om den går in genom en dörröppning på 900mm?
Kan tänka mig att montera av motor eller dylikt om det behövs.
Är det svårt eller dyrt att få tag på hyvelstål?
mvh Fuskbyggare
Det beror på hur äldre den ska vara. de riktigt gamla är ca 600-800 breda/långa på tvären.
Hyvelstål beror också på hur gammal, om det rör sig om vanliga HSS-stål så är det både lätt och billigt att få tag på, om det rör sig om gamla huggstål för 4-kantskutter så är det svårt och dyrt, mer än maskinen kostar.
Om det rör sig om spiralkuttrarna från 70-talet så är det omöjligt att få tag på nya.
Hyvelstål beror också på hur gammal, om det rör sig om vanliga HSS-stål så är det både lätt och billigt att få tag på, om det rör sig om gamla huggstål för 4-kantskutter så är det svårt och dyrt, mer än maskinen kostar.
Om det rör sig om spiralkuttrarna från 70-talet så är det omöjligt att få tag på nya.
Då lär du nog få samma problem som jag, letar själv efter en sådan hyvelmaskin men även de beggade är extremt dyra
Å då talar vi bara själva maskinen, som oftast har oslipade eller obefintliga hyvelstål
Vilken typ av maskin tänker du på nu? För om den är från tiden 1930-1982 så har den samma typ av hyvelstål som nästan alla maskiner har (undantaget Tersa och liknande system) Dom kostar typ 300kr/st för en 600mm bred hyvel och går att köpa nya överallt.D Djävulssnickarn skrev:
Är det äldre än 1930 så är det fyrkantskutter och dom hyggstålen som sitter i dom kostar betydligt mer men dom håller också i 100 år. Maskinerna kostar runt 3000kr och stålen för en 600mm bred maskin kostar 6000kr/styck.
Har aldrig hittat nån sån maskin för 3000, de har kostat minst 6000 för bara maskinen
Som sakt, det beror på vad för maskin du tittar efter. Är det en av de runda gröna bestarna from 50-80-talen så kostar dom ju runt 10000-80000kr fortfarande men det är ju riktiga industriella arbetshästar och dom är eftertraktade.D Djävulssnickarn skrev:
Jag har köpt och sålt ett 10-tal planhyvlar från före 1930 och priset ligger runt 3000kr på dom, men det är öppna enklare maskiner med fyrkantskutter och ingen spånuppsamling.
Skulle du kunna komma på något ställe där man kan få tag i sådana maskiner?
Förhoppningsvis bor TS nära Gävle, lär ju kosta fan att frakta den där. Å så ingick en snygg fet motor osså
Hur är det med fyrkantkutter, är det något man ska använda med någorlunda moderna krav på säkerhet?
I en planhyvel eller andra maskinmatade maskiner är det inga problem, där föreligger inga förbud för varken yrkesfolk eller privatpersoner, dock behöver yrkesverksamheter med anställda skydd så att ingen kan komma i kontakt med kuttern (som på moderna maskiner).Fotografen skrev:
I andra maskiner förbjöds det redan på 1920-talet med handmatade fyrkanter i rikthyvlar och bordsfräsar men som privatperson eller egenföretagare utan anställda är det en personlig fråga, vill du skada dig så får du göra det, så att säga.
Problemet är att fyrkantskuttrar har större kastrisk, och de gamla maskinerna saknar bakkastskydd så det är något man bör montera dit
Det är en sanning med modifikation skulle jag säga. Kastskydd behövs om en hyvlar måna bitar av varierande tjocklek samtidigt, som daglig användare av flera olika fyrkantskutrar under snart 10 år utan att ha upplevt något kast eller annat problem ser jag inte var idéer som dessa kommer från. Ingen äldre litteratur tar upp problemet och ingen nyare litteratur tar upp det. Kastskydden dyker upp ca 30 år efter rundkuttern helt tagit över...D Djävulssnickarn skrev: