Hej!
V-rumsgolvet vårat börjar bli sletet. Fyllnaden i springorna släpper mer och mer.


Tror det är gran, någon som kan bekräfta eller dementera utefter bilderna?

En slipning skulle givetvis fixa ytan men hur tar man sig an springorna? De är ganska varierade från 1-5 mm.


Sika? Eller blir det "för" skeppsgolv då? Smaksak kanske?


Bör maj fräsa ur springorna för att få rent? Kanske onödigt, bara skrapa? Kanske fräsa för att få jämnbreda springor? Eller kanske inte mindre "liv" charm? Kanske också smaksak?


Någon som har riktiga erfarenheter eller tydligare tankar än mina?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt mig så är detta GRAN..Vad göra ..slipa och lacka
så hade jag gjort..och inget mer
Eti..
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
I grund och botten en smaksak.

Om man inte tycker om och/el inte kan/vill leva med patinan hos ett gammalt och slitet lackat golv så är det väl omslipning som gäller. Skulle jag göra det idag så hade jag valt att inte lacka utan antingen olja + såpskura, el bara såpskura. Vill man ha upp vitheten så kan man kalkskura el anv vitt pigment i oljan. Jag tycker att olackat trägolv ger en överlägsen träkänsla i ögonen, samt att det är mycket varmare och skönare att gå på barfota. Grangolv gulnar visserligen en aning, men inte alls på samma sätt som furugolv.

Vad gäller springorna, tja även det är en smaksak. Men jag kan hålla med om att det kan ta ner fräschhetskänslan i ett nyslipat golv en aning i början. Spackelspede el likn är nog ett bra, om än tidsödande, sätt att ta bort gammalt ludd och lack i springorna. Fräs känns farligt, risk att not och spånt inte håller ihop.
 
Precis mina tankar gran lackat. Inte min favorit heller. Olja får det bli nästa gång kanske med vax kanske pigment. Men ni menar alltså att man kunde överväga att låta springorna vara kvar!? Det hade jag inte tänkt på.... Men jag tror jag vill fylla dem. Vad ska man då använda?
 
Jag tror inte mycket på att fylla i spirngorna. Ett massivt trägolv rör sig ju rätt mycket och det klarar inte en fog i längden. De fogade golv jag sett har alla sett fula ut med fog som släppt mer eller mindre på en eller båda sidorna. Istället för en rak springa får man en vågig ful fog där det sitter kvar rester av fog på sidan där den lossat... Sen har man ett h-e att få bort det om man vill köra utan fog eller prova på nytt.

Kanske finns andra som har bättre erfarenheter av fogning? Störs man mycket på springorna är den seriösa lösningen ju tyvärr att plocka upp golvet för att kunna slå ihop det. Det gör man med fördel då under vintern när golvet är som "smalast". Är faktiskt inte så överdrivet mycket jobb som man kan tro, men någon extrabit behöver man nog ha redo då det är mycket att hoppas på att få upp allt oskadat.

I övrigt håller jag helt med Oldboy om att skurgolv är vackra och överlägst trevligast att gå på. Oljning i någon form är nästa val om man inte känner för skurgolv. Lackat gör däemot furu och grangolv gula och trista och så slits lacken väldigt fult och då återstår bara slipning igen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.