Två av låsen på vårt nya hus är av äldre standard och jag har förstått att jag måste byta ut hela paketet då men jag är så osäker på vad som kommer passa. Det är en massa mått som ska tas och jag är osäker på vad även om jag kollar på flertalet guider. Jag har beställt ASSA cylindrar d12 1201 till samtliga lås i huset, så även till dessa, nu behöver jag bara hitta låshus och slutbleck som passar.

Jag har tagit några bilder på dörrarna med måttstocken i högsta hugg. Kanske någon kan hjälpa mig att titta på bilderna och ge mig en hint om vad jag behöver köpa?

Entrédörr https://drive.google.com/drive/folders/1-4LKo7wBh7qNSZhhWzraY-OY6c8_YzPd

Garagedörr, på ytterkanten av garagedörren går det som en list som sticker ut en bit, en av bilderna mäter den så att man kan dra av för det mått som är ytterkant till mitten av låset.

Garagedörr https://drive.google.com/drive/folders/1--bJMIqu_5QSoNC5_Iv7uXXd5xhJhA_Q

Stort tack på förhand
 
Assa borde kunna ge besked om vilka låshus som passar, ifall det inte är standard, för då går det med valfritt. Har inte kollat upp just de cylindrarna, men min erfarenhet är att det mesta brukar följa samma moderna standard.

Byter du till nya låshus av modern standard (vilket alltid är det bästa tycker jag) så byt blecken också, så ska det passa. Du kan dock komma att få plocka fram hammare och stämjärn för att göra plats i dörrkarmen och/eller dörren.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Assa borde kunna ge besked om vilka låshus som passar, ifall det inte är standard, för då går det med valfritt. Har inte kollat upp just de cylindrarna, men min erfarenhet är att det mesta brukar följa samma moderna standard.

Byter du till nya låshus av modern standard (vilket alltid är det bästa tycker jag) så byt blecken också, så ska det passa. Du kan dock komma att få plocka fram hammare och stämjärn för att göra plats i dörrkarmen och/eller dörren.
Jag ska se om jag kan montera ut det i morgon och kolla om det finns något modellnummer på dom. På framsidan står det bara Tekra och det säger mig absolut 0.
 
Du har teka låshus med LM Eriksson låscylindrar vilket antyder om dess ålder.
Det går att beställa låscylindrar som passar eller använda teka adapter (PO89-1).
Det är även möjligt att montera nya låshus och slutbleck med täckskylt men då krävs en del anpassning då allt inte passar rakt av.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.