Valde också min frus unika efternamn, men nu är vi skild men behåller det ändå. Det efternamnet är inkört hos alla.

Men byt för du vill inte för tomma löften. Annars ta det på papper
 
U
T topmount skrev:
Men rätta mig om jag har fel. Har för mig att man inte kan ha två efternamn utan de första namnet blir då ett mellan namn.
Har inte samma namn som min fru och fortfarande krävs de en del förklaring vid samtal med företag och myndigheter att vi faktiskt är gifta.
Det var så tidigare men ändrades 2017.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.8/362036.html
 
Jag och min fru löste det genom att behålla våra namn. Vi har olika efternamn. Våra barn som föddes innan vi gifte oss har fått mitt namn, med min fru’s namn som ”tillägg”.

Min son använder hellre frun’s namn för det kommer tidigare i alfabetet, var en fördel i en del valsituationer i skolan.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
H
Vad händer med nästa generation om barnen redan som små har dubbla efternamn. Får dom 3 efternamn då!

Nä välj ett efternamn. Efter ett par månader har folk som ni känner lärt sig vad ni heter i efternamn, krångla inte tilldet.
 
Nej, ”extranamnet” försvinner i nästa generation.
 
Redigerat:
U
Fadai Fadai skrev:
Lite OT, men har länge undrat hur det blir när alla dessa ungar m dubbla efternamn själva ska gifta sig. Blir det fyra efternamn el drar man lott?
H H-Thomasson skrev:
Vad händer med nästa generation om barnen redan som små har dubbla efternamn. Får dom 3 efternamn då!
Nä, idag får man inte ha fler än två efternamn.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.8/362036.html
Det är inte tillåtet att bilda ett dubbelt efternamn som består av fler än två enkla efternamn. Den som redan har ett dubbelt efternamn och vill lägga till ett nytt namn måste välja bort ett av de namn som ingår i det dubbla efternamnet.
 
T topmount skrev:
Men rätta mig om jag har fel. Har för mig att man inte kan ha två efternamn utan de första namnet blir då ett mellan namn.
Har inte samma namn som min fru och fortfarande krävs de en del förklaring vid samtal med företag och myndigheter att vi faktiskt är gifta.
Det har försvunnit med 2017(?) ändring i namnlagen. Nu får man inte lägga till men byta hur många gånger man vill. Eller om det var vice versa.

U under_construction skrev:
Det var så tidigare men ändrades 2017.
[länk]
Du hann före :)

H hempularen skrev:
Jag och min fru löste det genom att behålla våra namn. Vi har olika efternamn. Våra barn som föddes innan vi gifte oss har fått mitt namn, med min fru’s namn som ”tillägg”.
Min son använder hellre frun’s namn för det kommer tidigare i alfabetet, var en fördel i en del valsituationer i skolan.
En vän berättade att myndigheter och skola har praxis att ta det sista efternamnet. En Anders Bengtsson Carlsson blir alltså Anders Carlsson i vissa sammanhang. Tråkigt för herr/fru Bengtsson som trodde att kamma hem första dubbelnamnet skulle kunna vara en indirekt vinst.
 
richardtenggren
Kolla upp vilket namn som har ledig .se-domän? ;)

Jag köpte på mig en domän i onödan(ingen kostnad egentligen) då min ”fru” blev nekad att byta till ett gammalt släktnamn. Då det var lite krångligt att hävda att det inte var ett gårdsnamn, vilket det förvisso inte var. Så den domänen äger jag ett tag framöver... ;)

Mitt förslag var att vi skulle behålla våra respektive efternamn, men hon ville att hela familjen har samma namn.
Så vi kommer ta mitt, även om .se domänen på hennes namn är ledig och min upptagen, men som tur är finns det andra toppdomäner! ;)
 
"Jag behåller mitt, du får ta vilket du vill, bara du inte vill ha dubbla efternamn"
Jag verkligen hatar tramset med dubbla efternamn. Vist kan man ha 2 på pappret, men skippa det till vardags, låt det framförallt inte drabba barnen.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tycker det låter som en jättebra deal som du ska hugga på innan hon ångrar sig. Själv blev jag av med mitt efternamn utan att få något alls i utbyte. (Har ni riktigt fina namn båda två så kanske ni kan ha dubbla efternamn hela familjen?)
Riktigt fina? Vilka efternamn är fula?
 
Lime113 Lime113 skrev:
Min fästmö och jag ska gifta oss. Liksom många andra är det en lång diskussion vems efternamn vi ska ta eller om vi inte ska välja att ta varandras efternamn.

Vi har båda relativt trevliga efternamn från släkter på ungefär 500 personer i Sverige.

Nu har jag fått ett förslag; om jag kan ta hennes namn så kan hon sanktionera verktygsköp, expansion av verkstad och byggahus-surfande.

Skulle ni kunna tänka er att byta efternamn under dessa förutsättningar?
Ja
 
Hemmakatten
Varit gift i decennier. Jag har behållit mitt efternamn och min make har behållit sitt. Inga som helst problem. Utomlands är det desto vanligare att gifta par har olika efternamn.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Har något av namnen å ä eller ö? Föredrar ett namn UTAN. Har ett otal gånger försökt få rätt stavning i flygbokningar mm.

Blir någon initial typ AS, CP, eller liknande som kan ge framtida barn tråkigheter?
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Eller så tänker man tvärtom..... Jag har ett gammalnordiskt förnamn som de flesta utanför Norden verkar ha svårt att både stava och uttala men jag tycker det är trevligt att sticka ut och vara till liter småförtret i en alldeles för likriktad och alldeles åt helsike för amerikaniserad värld.
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.