Varför inte dubbla efternamn? Eller skapa ett nytt eget efternamn genom en kombination av era båda.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Är jag då olycklig?
Jag skulle också byta namn om jag gängade mig med fru Mexitegel...
Mvh Findus
 
  • Haha
  • Gilla
Heij83 och 4 till
  • Laddar…
Varken gift eller har ett häftigt efternamn.
Farfar bytte efternamn 50-60 nånting då han fick nog av att inte få rätt post. Det bodde nämligen åtta andra Johansson i samma uppgång. Så det blev Henning istället. (underhållande nog hette min mors familj Johannesson för att spä på fördomar om efternamn)

Men om du kan få avtalet på papper så tycker jag nog att det är inte fy skam? Hemgiften är ett antal fina maskiner antar jag?
 
Lime113 Lime113 skrev:
Min fästmö och jag ska gifta oss. Liksom många andra är det en lång diskussion vems efternamn vi ska ta eller om vi inte ska välja att ta varandras efternamn.

Vi har båda relativt trevliga efternamn från släkter på ungefär 500 personer i Sverige.

Nu har jag fått ett förslag; om jag kan ta hennes namn så kan hon sanktionera verktygsköp, expansion av verkstad och byggahus-surfande.

Skulle ni kunna tänka er att bytaEn
Jag tycker det låter som en jättebra deal som du ska hugga på innan hon ångrar sig. Själv blev jag av med mitt efternamn utan att få något alls i utbyte. (Har ni riktigt fina namn båda två så kanske ni kan ha dubbla efternamn hela familjen?)
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Eller så väljer ni ett helt nytt efternamn. Det gjorde vi, då vi inte heller kunde bestämma oss.
 
Vi gjorde det enkelt för oss, när vi inte kunde bestämma oss. Ett bindestreck mellan våra gamla efternamn (ett gammalt soldatnamn och ett vanligt son-namn) så blev båda nöjda och vi fick ett nytt efternamn som än så länge bara vi har i Sverige.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tycker det låter som en jättebra deal som du ska hugga på innan hon ångrar sig. Själv blev jag av med mitt efternamn utan att få något alls i utbyte. (Har ni riktigt fina namn båda två så kanske ni kan ha dubbla efternamn hela familjen?)
Jag håller inte med dig Marlén. Både du och jag gillar traditioner som giftemål, dop, konfirmation, fira julafton med släkten;), att mannen tvättar bilen och att kvinnan lagar maten :) (men att mannen diskar såklart), men också att kvinnan tar mannens efternamn. Jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag gick med på att ändra på detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag håller inte med dig Marlén. Både du och jag gillar gamla traditioner som giftemål, dop, konfirmation, fira julafton med släkten, att mannen tvättar bilen och att kvinnan lagar maten (men att mannen diskar såklart), men också att kvinnan tar mannens efternamn. Jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag gick med på att ändra på detta. Kalla mig konservativ gubbe i 51-års åldern, men jag tror jag tyckt likadant i hela mitt liv.
Du menar att du gillar nya traditioner. Har släktforskat en hel del och att man skall ha samma efternamn är nytt i historien.
 
  • Gilla
Drömtroll och 3 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Du menar att du gillar nya traditioner. Har släktforskat en hel del och att man skall ha samma efternamn är nytt i historien.
Berätta mer.
 
I långa tider har mannen hetat sin pappas namn med tillägget son och kvinnan hetat sin pappas namn med dotter i efternamn och detta även efter giftemål.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
...utan att få något alls i utbyte.
:rolleyes:

Nu är det nog dags att ta fram popcornen och luta sig tillbaka.

;)
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Gammalmodigt! Ens namn är ju del av identiteten - om man nu inte avskytt det sedan barnsben. Att byta namn i vuxen ålder är som förr i tiden då hustrun skulle märkas som bihang till sin make.
Fast det där med att byta eftenamn när man gifter sig är ett rätt sent påfund i Sverige.
Edit: Redan påtalat ser jag, så går det när man inte refreshar innan man postar.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
så kan hon sanktionera verktygsköp, expansion av verkstad och byggahus-surfande.
Är det carte blanche hade jag nappat direkt. Ovärderligt! Men se till att få det på papper! ;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
I långa tider har mannen hetat sin pappas namn med tillägget son och kvinnan hetat sin pappas namn med dotter i efternamn och detta även efter giftemål.
Patronymikon är vanligt fram till slutet av 1800-talet. Hur hustrun sedan skrivs i husförhörslängderna verkar vara präst/sockenberoende under 1800-talet.
När hustrun får mannens namn står ofta födelsenamnet med efter, t.ex. f. Larsdotter.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.