A AndersS skrev:
Patronymikon är vanligt fram till slutet av 1800-talet. Hur hustrun sedan skrivs i husförhörslängderna verkar vara präst/sockenberoende under 1800-talet.
När hustrun får mannens namn står ofta födelsenamnet med efter, t.ex. f. Larsdotter.
Ja men släktforskar man skall man vara öppen för att det var mycket vanligt i början på 1900-talet och att det till och med kan inträffa fram till 1960-talet.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Ja men släktforskar man skall man vara öppen för att det var mycket vanligt i början på 1900-talet och att det till och med kan inträffa fram till 1960-talet.
Nja, att det var mycket vanligt i början av 1900-talet rent generellt i Sverige kan jag inte bekräfta, i våra delar av landet istället ovanligt och där jag forskat. Och i Stockholm var man tidiga under 1800-talet med att inte använda patronymikon då många inflyttade även bytte till ovanligare efternamn och barnen ärvde dessa.
 
A AndersS skrev:
Nja, att det var mycket vanligt i början av 1900-talet rent generellt i Sverige kan jag inte bekräfta, i våra delar av landet istället ovanligt och där jag forskat. Och i Stockholm var man tidiga under 1800-talet med att inte använda patronymikon då många inflyttade även bytte till ovanligare efternamn och barnen ärvde dessa.
På landet tog det betydligt längre tid innan det slutade att användas.
 
Guzzi Guzzi skrev:
:rolleyes:Nu är det nog dags att ta fram popcornen och luta sig tillbaka.

;)
Det var min första tanke med!
Jag saknar fortfarande den där popcornätande emojin.:cool:
 
  • Haha
Guzzi
  • Laddar…
Själva poängen är att om de skulle gifta sig och ändå behålla sina respektive efternamn skulle jag inte lyfta på ögonbrynen.
 
hsd
En bekant tog moderns förnamn +son för att det skulle bli ovanligare
 
  • Gilla
  • Haha
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
Eller inte byta efternamn och ge ungarna moderns kanske? Dubbla efternamn har jag inte förstått vitsen med, känns mest krångligt.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Tja, min unge har mitt efternamn och inte sin mors. Mest för att det var det ovanligare namnet. Så det går att göra lite som man vill där också.
 
Fadai
Lite OT, men har länge undrat hur det blir när alla dessa ungar m dubbla efternamn själva ska gifta sig. Blir det fyra efternamn el drar man lott?
 
  • Gilla
  • Haha
Dheri och 6 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt hört om det yttersta när det handlar om efternamn och vems man ska ta. Två personer ska gifta sig. De har sedan tidigare exakt samma efternamn. Och då kan man tro att det är enkelt? Gissa igen. För om det är ett efternamn, vilken familjs namn är det? Så till slut blev det dubbelt efternamn. Samma. Fast dubbelt!
 
  • Haha
  • Wow
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Så länge din fru inte heter "Ann" och du heter "Ahl" i efternamn. Då kan det vara bättre att du tar hennes efternamn
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
En bekant tog moderns förnamn +son för att det skulle bli ovanligare
Av gammalt var det barn till okända eller annars tvivelaktiga fäder som hade sådana namn. Ibland frivilligt för att betona att man var den skötsamma hedervärda moderns son och inte den moraliskt tvivelaktige faderns efterföljare. Ibland ofrivilligt som en markering att man var oäkting.

Fram tills 1920-talet då nya namnlagen kom och det blev obligatoriskt med släktnamn i Finland var det i allmänhet patronymikon som gällde på landet i Österbotten.
Till exempel Johan Simonsson eller Beata Eriksdotter.
Problemet var att antalet mansnamn i användning var så litet att det kunde finnas ett halvdussin Johan Simonsson i en by och det försökte man lösa genom att sätta stamhemmansnamnet efteråt.
Till exempel Johan Simonsson Warg. Problemet var att även med ett halvdussin Johan Simonsson fördelade på två eller tre stamhemman blev det inte entydigt.
 
Bara så att vi är säkra nu här.
Du är myndig? Så vi inte har med olagligheter att göra ;)

I annat fall. Om du inte vill ha hennes namn. Kapar hon linan för internet och låser garaget då?
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Men rätta mig om jag har fel. Har för mig att man inte kan ha två efternamn utan de första namnet blir då ett mellan namn.
Har inte samma namn som min fru och fortfarande krävs de en del förklaring vid samtal med företag och myndigheter att vi faktiskt är gifta.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Är det carte blanche hade jag nappat direkt. Ovärderligt! Men se till att få det på papper! ;)
+1 på den. Det där löftet är nog som bortblåst när namnet är bytt och sommarens flygbiljetter ska handlas.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.