L
Jag har en naturligt rödaktig timmervägg som jag vill betsa i en mörkare grå-grön färg. Har testmålat olika alternativ av bets och alla alternativ ser så plastiga ut, så jag vill prova med äggoljetempera.

Då jag vill att man ser igenom träets struktur likt en bets, undrar jag om man kan uppnå detta med äggoljetempera? Vilka mängder av ingredienserna ska jag använda? Är det bara pigmentet som ska minskas?

På bilden ser ni testen. Den plastiga ytan syns inte på fotot, men är uppenbar i verkligheten. Jag vill att man inte ser igenom rödheten, men ändå träets struktur... är det möjligt..?

Tacksam för svar!
Nyfiken äot-nybörjare :)

Timmervägg med testmålade ytor i olika nyanser av grå-grön bets samt en tapetbit med testfärg, med en blå kabel synlig mellan stockarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Eftersom jag inte fick något svar av någon här på forumet, kontaktade jag en firma som säljer pigment och äggoljetempera. Detta svar fick jag (för den som kanske är intresserad).

" Äggoljetemperan går att blanda till en lasyr genom att minska mängden pigment/öka mängden emulsion. Till 1L heltäckande färg används ca 300-500g pigment och när vi blandar emulsion använder vi hälften av det, men där kan du testa dig fram beroende på hur mycket täckning du vill ha. Det låter som en bra plan att måla ett lager med den grå-gröna först och sedan stryka på pärlsilver i efterhand. Du blandar äggoljetemperan precis på samma sätt med kikärtsspad som det beskrivs med ägg, och ett ägg motsvarar ca 3 msk kikärtsspad. "
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.