9 992 läst · 15 svar
10k läst
15 svar
AEG elcentral från Clas Ohlsson
Sida 1 av 2
Har monterat en 36-3119, känns väl ok men kapslingen är i tunn sladrig plast. Säkringar o jfb känns väl ok. Skit jämfört med en Garo försänkt plåtcentral med siemens inkråm som jag också monterat. Finns säkert nån elektriker som vet kvaliten på AEGs komponeneter
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Jag har monterat AEG vid enstaka tillfällen och tycker deras normkomponenter känns hyfsade, har en känsla av att de ligger i mellansegmentet. Dock föredrar jag snabbkopplingar som Hager QuickConnect när jag får välja. På 50 år lär kopparen i kabeln hinna kallflyta lite och då är det bra med en fjäderbelastad anslutning.
Sök också på forumet efter en tråd där man öppnat normsäkringar av olika fabrikat och jämfört konstruktionen - ger en fingervisning om de olika tillverkarnas nivå.
Sök också på forumet efter en tråd där man öppnat normsäkringar av olika fabrikat och jämfört konstruktionen - ger en fingervisning om de olika tillverkarnas nivå.
AEG ÄR GE ! Det är samma företag på lågspänningssidan och med samma produkter sedan många år tillbaka. De flesta som har nån teknisk erfarenhet i branchen ang. dvärgbrytarrnas funktion klassar GE/AEG's dvärgbrytare bland det bästa tekniskt sett och jag är mångt och mycke villig att hålla med trots att jag nu jobbar med ett annat fabrikat som kan anses likvärdigt tekniskt och kvalitetsmässigt med GE.
Fattar inte mej på att Hager skulle vara det frälsande fabrikatet...Snacka om marknadsföring genom årens lopp.. Där har de verkligen varit frälsande utan motstycke och som är värt att beundra och buga sig för.
Fattar inte mej på att Hager skulle vara det frälsande fabrikatet...Snacka om marknadsföring genom årens lopp.. Där har de verkligen varit frälsande utan motstycke och som är värt att beundra och buga sig för.
Vem tillverkar kapslingarna och vilken kvalitet håller de?
Jag ser inte riktigt poängen med en färdigbestyckad central. Nu kanske jag låter dryg men om man inte klarar att koppla ihop det som är färdigkopplat i en färdigbestyckad central så bör man kanske inte heller koppla in centralen över huvud taget (åtminstone inte koppla in den inkommande matningen, att ansluta ytterligare nån grupp på förberedda extrabrytare är kanske en annan sak).
Om det inte framgår nåt om brandklass o.s.v. på Clas Ohlsons kapsling så är det kanske en bra idé att köpa AEG-normapparaterna på Clas Ohlson men köpa själva skåpet på annat ställe?
(OBS att metallkapsling innebär i sig inte nödvändigtvis att det blir säkrare, skavd isolering kan ge gnistbildning mot metallkapsling och tillräcklig ljusbåge kan bränna hål på metallkapslingen - samma skavda isolering ger givetvis ingen gnistbildning mot plastkapsling. Det är nog olika med olika fel vad som händer).
Jag ser inte riktigt poängen med en färdigbestyckad central. Nu kanske jag låter dryg men om man inte klarar att koppla ihop det som är färdigkopplat i en färdigbestyckad central så bör man kanske inte heller koppla in centralen över huvud taget (åtminstone inte koppla in den inkommande matningen, att ansluta ytterligare nån grupp på förberedda extrabrytare är kanske en annan sak).
Om det inte framgår nåt om brandklass o.s.v. på Clas Ohlsons kapsling så är det kanske en bra idé att köpa AEG-normapparaterna på Clas Ohlson men köpa själva skåpet på annat ställe?
(OBS att metallkapsling innebär i sig inte nödvändigtvis att det blir säkrare, skavd isolering kan ge gnistbildning mot metallkapsling och tillräcklig ljusbåge kan bränna hål på metallkapslingen - samma skavda isolering ger givetvis ingen gnistbildning mot plastkapsling. Det är nog olika med olika fel vad som händer).
Nu är jag nog lite messerschmitter...men ljusbåge vid lågspänning är nog tämligen svårt att uppnå i en normal bostadscentral....du ska ju upp i en väldigt hög initial-energi för att jonisera luft så du kan få en ljusbåge. Men när du väl joniserat luften krävs inte så hög spänning för att hålla den "levande" eftersom resistansen på den joniserade luften sjunker till i princip noll. Men den gnistbildning som du nämner kan mycket väl vara tillräcklig för att svetsa/bränna ett hål i en tunn plåt om inte säkringarna löser innan dess.yxis skrev:
Ljusbåge är betydligt vanligare inom högspänning, därför har man bl.a. ljusbågsvakter i ställverk o.s.v.
Ja, det krävs väl i princip att det först blir en kortslutning som sen utvecklas till en ljusbåga när det är lågspänning.
Ljusbågsvakter har jag hört talas om, blixtförbud om man fotograferar i ett sånt rum
Ljusbågsvakter har jag hört talas om, blixtförbud om man fotograferar i ett sånt rum
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 928 inlägg
Tja, jag är skyldig själv. Och i vårt fall så var det mer en fråga om tid och pengar. Blev billigare att köpa centralen färdigkopplad och gick fortare än att bygga från grunden. Vi fick naturligtvis lägga till lite och bygga om en del, men ändå. Det är inte allt som handlar om kompetens.yxis skrev:Jag ser inte riktigt poängen med en färdigbestyckad central. Nu kanske jag låter dryg men om man inte klarar att koppla ihop det som är färdigkopplat i en färdigbestyckad central så bör man kanske inte heller koppla in centralen över huvud taget (åtminstone inte koppla in den inkommande matningen, att ansluta ytterligare nån grupp på förberedda extrabrytare är kanske en annan sak).
(Tittade lite på en landströmscentral till båten, och där gick det att spara pengar om man plockade ihop delarna själv. Det är ju dock inte ovanligt så fort det står "båt" på grejjorna ).
Jag kan nog kanske skaka fram ett par videor från ljusbågstest som vi gör i ett av våra högspänningslab (vi har 2 st som kan ge ungefär 1,8 miljoner Volt och/eller c.a. 200 000A/s kortslutningsström) om du är intresserad?yxis skrev: