Hej,

har nyligen bytt ut mina 70-tals elradiatorer mot Adax Neo 1400W. Nu är det så att det jag monterat i sovrummet inte gör som jag vill. Jag satte den önskade temperaturen på 21 grader, men när jag vaknade var det 19 i rummet (nattsänkning inte aktiv). Jag höjde tempen till 23, men fortfarande 19 grader i rummet.

Jag satte elementet på max (35 grader) för att värma upp rummet, med stängd dörr, o 6 timmar och när jag gick in där igen hade temperaturen stigit till 23.

Jag satte efter det temperaturen till 25 grader och tänkte att det kanske skulle bli bra då, men tempen i rummet går inte över 20 grader.

Hade ett tag ett vanligt billigt konvektorelement för 200kr och det värmde upp rummet på nolltid, och när det var på 50% effekt (max 2k W) så var rummet väldigt varmt och ca 27 grader.

Vad jag gör jag fel? Är det ett måndagsex jag fått?

(börjar ångra att jag inte valde PAX eller LVI)

C
Är rummet konstant uppvärmt?

Ungefär sådär håller mina Tego på också. Min teori är att det beror på att det beror på att radiatorns termostat sitter för nära radiatorn. Konsekvensen blir att temperaturen stiger som förväntat till t.ex. 17 grader men då börjar radiatorn reglera ner och det tar flera dygn att gå från 17 till 20. Så för att snabbt komma upp i rätt temperatur måste man skruva upp termostaten till t.ex. 25 grader. Vilket naturligtvis resulterar att det så småningom blir alldeles för varmt om man inte skruvar tillbaka den när man nått 20 grader.

Har köpt en rumstermostat istället som förhoppningsvis löser problemet, men jag har inte hunnit testa den ännu.

• Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Har du koll på om det är 230 eller 400 volt element.

Protte

• Gilla
kulle
  • Laddar…
cpalm skrev:
Är rummet konstant uppvärmt?

Ungefär sådär håller mina Tego på också. Min teori är att det beror på att det beror på att radiatorns termostat sitter för nära radiatorn. Konsekvensen blir att temperaturen stiger som förväntat till t.ex. 17 grader men då börjar radiatorn reglera ner och det tar flera dygn att gå från 17 till 20. Så för att snabbt komma upp i rätt temperatur måste man skruva upp termostaten till t.ex. 25 grader. Vilket naturligtvis resulterar att det så småningom blir alldeles för varmt om man inte skruvar tillbaka den när man nått 20 grader.

Har köpt en rumstermostat istället som förhoppningsvis löser problemet, men jag har inte hunnit testa den ännu.
Rummet är konstant uppvärmt ja. Verkar dessvärre inte finnas någon rumstermostat till Adax :(

prototypen skrev:
Har du koll på om det är 230 eller 400 volt element.

Protte
Ja, 230v, varför?

slurppe99 skrev:
Har du kalibrerat termostaten?
Eller du kanske behöver reseta systemet då du har olika alternativ.
[länk].
Jag har både resetat systemet och kalibrerat det.

Var sitter elementet? Under ett fönster eller har du ändrat placering?

Ja 230 eller 400 för om du har ett 400 volts kopplat till 230 får du 1/3 effekt.
Har du kollat så inte det är någon säkring som löst ut, med lite bakström från något annat element så kan det bli lite konstigheter, om det nu var ett 400 volts system.

Protte

Forbo skrev:
Var sitter elementet? Under ett fönster eller har du ändrat placering?
Ja, under fönstret. (på samma ställe som det gamla elementet satt)

prototypen skrev:
Ja 230 eller 400 för om du har ett 400 volts kopplat till 230 får du 1/3 effekt.
Har du kollat så inte det är någon säkring som löst ut, med lite bakström från något annat element så kan det bli lite konstigheter, om det nu var ett 400 volts system.

Protte
Nej, det är 230v, de gamla elementen var 230v och elektrikern installerade nyligen stickproppsuttag där det tidigare var fast installation (av de gamla elementen).

EDIT: Om jag sätter elementen till max, dvs 35 grader, så värmer det på bra, men då blir det sjukt varmt i rummet, så det är ingen riktig lösning.

Då är det väl fel på elementet och det är bara att reklamera det. Förmodligen fel på termostaten.

slurppe99 skrev:
Då är det väl fel på elementet och det är bara att reklamera det. Förmodligen fel på termostaten.
Vi hade 2st Neo element i källaren innan vi satte in en värmepump där.
Våra element betedde sig likadant, omöjligt att hålla konstant temperatur även om man kalibrerade termostaten.
Det härliga är att dom tappar alla inställningar så fort strömmen bryts, då ställer dom sig på 22* och blinkar.
Att styra med en extern termostat, kräver nog att man vet vad man gör och kopplar förbi den inbyggda styrningen.

Snygga men helt värdelös termostat.

cpalm skrev:
Jag pratade nyligen med Tego, och deras rumstermostat är bara en enhet för att sätta bör-värdet. Det är alltså inte en termostat i den bemärkelsen att den känner av temperaturen i rummet (är-värdet). Så allt den bidrar med är att sätta samma bör-värde (önskad temperatur) till samtliga radiatorer i rummet.

Jag frågade:

En fråga till om Roundline Reco jämfört med Roundline Slav. I ett vardagsrum med två fönster och två radiatorer bredvid varandra, båda styrda med ett bör-värde från en extern styrenhet, finns det här risk för att en av radiatorerna kommer att (med tiden) får lite känsligare termostat och alltid gå igång och konkurrera ut den andra radiatorn så att den andra aldrig startar? Kan man här låta bara en av radiatorerna ha termostat (och trådlös koppling för bör-värdet från Master), och låta den andra radiatorn vara slav till den första så att de alltid är igång samtidigt?

Jag fick svar från Tego:

Vi kör alltid med individuella termostater då det hjälper att förhindra kallas precis där varje radiator sitter dvs lokalt. Det spar energi att bara värma där behovet finns. De kommer inte att konkurrera ur varandra då termostaten sitter så nära golvet som möjligt och på så vis mäter temperaturen under radiatorn där luften är som kallast. Det går ju däremot utmärkt att ge dem samma börsvärde med en master. Använder man dessutom rumsenheten så kalibreras de dessutom med varandra.

Det var så jag tolkade det i alla fall. När jag nu läser så står det ju inte uttryckligen att det inte också sitter en riktig termostat i rumstermostaten och att den använder informationen från båda för att styra radiatorn...

Jag fick svar från Tegos support för 17 minuter sedan, imponerande kl 21 på kvällen. :) Jag hade fel, det ÄR så att med en rumstermostat så får radiatorerna är-värde från både rumstermostaten och radiator-termostaterna i Tegos Reco Roundline-system.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.