Hejsan har haft denna frågan uppe innan och har funderat och funderat på bästa lösningen för mig.
Vi bor i ett suterränghus på 160m2 där vi har luftvärme och llvp samt kamin.
Luftvärme delen är avstängd så den cirkulerar bara.
Vill hör vad ni hade gjort och tänker

har suttit och forskat lite idag och som jag skrev innan så har vi i huset ett luftvärmesystem av märket bacho där det sitter en ACF på vinden och ett ACJ nere på plan 1.
på ACJ som är värmeväxlaren har vi stängt av värmen så den bara cirkulerar luft.
Såg att det finns något som heter Reflow från Rec indovent som är att man byter ut ACJ mot en ACJB där man kopplar på en utomhusdel likt LLVP som då sköter uppvärmningen av luften.
då skulle det innebära att det vi skulle göra är att riva ut både ACF och byta till ett modernt FTX och sedan även byta ACJ mot ett ACJB.
ELLER
så låter man ACJ vara kvar på plan 1 sätter en llvp och låter insuget till cirkulationen för ACJ ta emot värmen från llvp och sedan sprida det vidare i huset.
 
Hej,

Jag har gjort likt du beskriver.

Vi hade en ACJ som brann upp våren 2022. Då det var kraftig komponentbrist fick vi inte tag i något utbytes alternativ.
I augusti fick jag tag i en ny ACJB (samma som original med elelement, men effektivare fläktmotorer)

Installerade den, stämde tempen på 18 grader.
Installerade även en luft/luft värmepump i vardagsrummet när gallret där ACJ suger cirkulationsluften.
Har höjt lägsta fläkthastighet till 60% så att fläkten i ACJn alltid blåser på (normalt går den ner till 30% och stegar upp till 100% beroende på värmebehov)
Spridningen fungerar bra. Sänker jag flykthastigheten till 30% blir det kallt i sovrummen)

Det funkar bra, blir varmt i hela huset. Men stänger man en dörr blir det väldigt kallt i det rummet.
I vardagsrummet låter det en del eftersom luftvärmepumpen sitter där.

Idag när komponentbristen är löst hade jag inte gjort denna lösning.

jag hade bytt till en Re-flow istället som är en ACJB med vattenelement och en utedel (blir som en luft/luftvärmepump som är integrerad i ACJB )
Detta för att få lägre ljudnivå i fläktsystemet samt jämnare temperatur i huset.
 
  • Gilla
gustavholm och 1 till
  • Laddar…
G Gräsmattenörden skrev:
Hej,

Jag har gjort likt du beskriver.

Vi hade en ACJ som brann upp våren 2022. Då det var kraftig komponentbrist fick vi inte tag i något utbytes alternativ.
I augusti fick jag tag i en ny ACJB (samma som original med elelement, men effektivare fläktmotorer)

Installerade den, stämde tempen på 18 grader.
Installerade även en luft/luft värmepump i vardagsrummet när gallret där ACJ suger cirkulationsluften.
Har höjt lägsta fläkthastighet till 60% så att fläkten i ACJn alltid blåser på (normalt går den ner till 30% och stegar upp till 100% beroende på värmebehov)
Spridningen fungerar bra. Sänker jag flykthastigheten till 30% blir det kallt i sovrummen)

Det funkar bra, blir varmt i hela huset. Men stänger man en dörr blir det väldigt kallt i det rummet.
I vardagsrummet låter det en del eftersom luftvärmepumpen sitter där.

Idag när komponentbristen är löst hade jag inte gjort denna lösning.

jag hade bytt till en Re-flow istället som är en ACJB med vattenelement och en utedel (blir som en luft/luftvärmepump som är integrerad i ACJB )
Detta för att få lägre ljudnivå i fläktsystemet samt jämnare temperatur i huset.
du skriver att den använder sig utav ett vattenbatteri innebär det att jag måste ansluta den till vattenledningarna eller det enda man ansluter är ventilationsrören och utedelen ?
 
gustavholm gustavholm skrev:
du skriver att den använder sig utav ett vattenbatteri innebär det att jag måste ansluta den till vattenledningarna eller det enda man ansluter är ventilationsrören och utedelen ?
Den har en utedel som precis som en luft värmepump.
Sedan har den slangar från utedel till värmeelementet.
I denna krets går en värmelärande vätska.

ACJn tror jag har både el och vattenbatteri. När utedel ska avfrosta så kommer el-elementet att gå in under tiden så att det inte blåser kall luft i takdosorna har jag för mig.
Googla på REX Reflow ACJB.
 
gustavholm gustavholm skrev:
du skriver att den använder sig utav ett vattenbatteri innebär det att jag måste ansluta den till vattenledningarna eller det enda man ansluter är ventilationsrören och utedelen ?
Menade vattenelement skrev fel. Inget vattenbatteri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.