Allvetare
· Västra götaland
· 9 490 inlägg
Nån som har erfarenhet av laddningsbara AAA-batterier som ger 1,5 volt ut?
Antar att det är Li-Ion-batterier av nån sort med inbyggd voltregulator, frågan är hur kapaciteten och hållbarheten är?
Problemet är att svetshjälmen drar ur batterierna alldeles för fort, och vägrar funka med två vanliga laddningsbara batterier (vilket jag antar beror på den lägre spänningen)...
Antar att det är Li-Ion-batterier av nån sort med inbyggd voltregulator, frågan är hur kapaciteten och hållbarheten är?
Problemet är att svetshjälmen drar ur batterierna alldeles för fort, och vägrar funka med två vanliga laddningsbara batterier (vilket jag antar beror på den lägre spänningen)...
Jag har oxo noterat att vissa prylar funkar dåligt med laddningsbara NiMh-batterier. Prylar som känner att spänningen är så låg att ett alkaline-batteri börjar ta slut medan ett NiMh-batteri fortfarande har mycket laddning kvar. Då larmas det för dåliga batterier för tidigt. Att kringgå det med 1,5V laddningsbara kanske skulle vara en smart lösning...
Så jag söker oxo laddbara 1,5V batterier. Fast storlek AA. Som dessutom kan laddas smidigt. Helst i en "vanlig" AA/AAA laddare för NiMh.
Vilka alternativ är vettiga?
Så jag söker oxo laddbara 1,5V batterier. Fast storlek AA. Som dessutom kan laddas smidigt. Helst i en "vanlig" AA/AAA laddare för NiMh.
Vilka alternativ är vettiga?
Jag är ganska säker på att det iaf förr (typ 90-talet) fanns nimh-batterier som lämnade 1,5V.
AA här, men tokdyra.
https://se.rs-online.com/web/p/rechargeable-battery-packs/2258930
/Höghus
AA här, men tokdyra.
https://se.rs-online.com/web/p/rechargeable-battery-packs/2258930
/Höghus
Allvetare
· Västra götaland
· 9 490 inlägg
AAA-varianterna verkar för små för att laddas direkt, så man behöver ju en speciell laddare...
Det springer iväg en hel del, så det är nog inte värt det..
Alternativet jag funderar på är att limma en 18650-hållare och en voltregulator på hjälmen, men det är ju inte billigt heller.. eller så fortsätter jag plocka ur batterierna ... 🤔
Alternativet jag funderar på är att limma en 18650-hållare och en voltregulator på hjälmen, men det är ju inte billigt heller.. eller så fortsätter jag plocka ur batterierna ... 🤔
Hur blir kalkylen med högkapacitets lithiumbatterier?
https://batterioutlet.se/produkt/aaa-15v-2-pack-hogkapacitets-litium-batteri/
/Höghus
https://batterioutlet.se/produkt/aaa-15v-2-pack-hogkapacitets-litium-batteri/
/Höghus
Ja, MEN...O skrev:
Jag har oxo noterat att vissa prylar funkar dåligt med laddningsbara NiMh-batterier. Prylar som känner att spänningen är så låg att ett alkaline-batteri börjar ta slut medan ett NiMh-batteri fortfarande har mycket laddning kvar. Då larmas det för dåliga batterier för tidigt. Att kringgå det med 1,5V laddningsbara kanske skulle vara en smart lösning...
Svarar mig själv: Inget jag hittat.O skrev:
Elektronik som är beroende av alkaliska batteriers urladdningskurva kommer inte att fungera som tänkt om man använder annat än just alkaliska batterier.
Så man skulle alltså vilja ha ett laddbart batteri med en likadan urladdningskurva som ett alkaliskt batteri har. Eller åtminstone ser likadan ut när kapaciteten håller på att ta slut. Inget av de laddbara jag kollat på gör tyvärr det.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 490 inlägg
Hur många batterier använder hjälmen (altså vilken drivspänning behöver den)?Dan_Johansson skrev:
AAA-varianterna verkar för små för att laddas direkt, så man behöver ju en speciell laddare...
Vet du hur mycket ström den drar?
Om du ändå tänker dig en batterihållare kan du ju bygga med vanliga laddbara AA/AAA fast med ett batteri mer än hjälmens hållare har så har du högre spänning och sedan behöver du bara en simpel spänningsregulator.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 490 inlägg
Det är två stycken, så 3 volt.. eftersom den vägrar funka på 2,6 volt som NiMH-batterierna ger tänker jag att det är lite vågat att testa ett 18650 rakt av..
3 st fullt laddade NiMH är 3,6 volt och det tål den säkert.Dan_Johansson skrev:
En diod i serie som droppar 0.6-0.7 volt eller en Schottky som droppar 0.3 så är du hemma.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 490 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 490 inlägg
Jag har en 4xAA låda liggandes, det kanske går att använda den, i kombination med något sånt här;
Får kolla i elektroniksamlingen om jag har nån zenerdiod... Annars är det nog bara vikten som talar emot det, men det är ju inte så att jag svetsar som heltidsjobb...
![Diagram över en enkel zenerdiodregulator, med zenerdiod märkt D1 och resistor märkt R1, förklarar konceptet med spänningsbegränsning.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/831/831106-a63245f981ba19e0c2e6d7814ef4839f.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får kolla i elektroniksamlingen om jag har nån zenerdiod... Annars är det nog bara vikten som talar emot det, men det är ju inte så att jag svetsar som heltidsjobb...