717 läst · 3 svar
717 läst
3 svar
98V vid avstäng strömbrytare?!?
Hej forumet!
Jag har ett par strömbrytare i allrummet som jag inte riktigt visste vad de är kopplade till för lamputtag. Så jag kopplade in multimetern till ett av uttagen och testade mig fram. När jag väl lokaliserat vilket uttag som var kopplad till en viss brytare märkte att uttaget gav 232V när brytaren var tillslagen, men när jag slog av brytaren visade multimetern 98V... hur är det möjligt?!? Vad är det jag missar? Ska det vara så, eller är min multimeter defekt
Med vänlig hälsning,
Vetgirig
Jag har ett par strömbrytare i allrummet som jag inte riktigt visste vad de är kopplade till för lamputtag. Så jag kopplade in multimetern till ett av uttagen och testade mig fram. När jag väl lokaliserat vilket uttag som var kopplad till en viss brytare märkte att uttaget gav 232V när brytaren var tillslagen, men när jag slog av brytaren visade multimetern 98V... hur är det möjligt?!? Vad är det jag missar? Ska det vara så, eller är min multimeter defekt
Med vänlig hälsning,
Vetgirig
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det är ett fenomen som kan uppstå när man använder högohmiga digitalmultimetrar.
Spänning induceras från närliggande ledare.
Belastar du det avstängda uttaget så ska spänningen "försvinna".
Det finns många trådar om detta på forumet.
Spänning induceras från närliggande ledare.
Belastar du det avstängda uttaget så ska spänningen "försvinna".
Det finns många trådar om detta på forumet.
Läs gärna tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/48v-kvar-i-lamputtag-trots-avslagen-stroembrytare.398529/
Där finns förklaring.
Där finns förklaring.
Produkter som diskuteras i tråden