Jag har en Blå Bosch, GST85PE, sticksåg, och ska nu såga lite i limträ, 90mm bred.

Kan jag använda denna såg trots att sågdjupet är angivet till 85 mm i trä. Det handlar inte om timme efter timme av sågande, men tillräckligt för att jag vore mycket nöjd om jag kunde använda sticksågen.

Finns det blad som är lite längre än "standard" och i så fall vilka?

Vad har jag annars för alternativ?

Fogsvans - ja det funkar men med hänsyn till att det är en del vore det kul att kunna använda elverktyg.

Tigersåg - för att göra något med hygglig precision, kanske funkar, dewalt-bladen gör den hyggligt smidig tycker jag, och på någon mm när skulle man kanske kunna lösa det, men det känns ju inte som att såga med en sticksåg...

Det finns blad som är längre, men det blir också lättare att bladet drar snett. Tips är att köra med högsta matning och låta maskinen mata själv. Inte pressa på alltså.

ok, det låter vettigt, det kommer att ske lugnt och stillsamt, man har ju ingen lust att såga fel i sina inte helt gratis limträbalkar... Jag har försökt kolla upp längden, men det anges inte ofta på de blad jag hittat, finns det några tips på det?

yens skrev:
...Vad har jag annars för alternativ?...
Denna har varit uppe i någon annan tråd: http://www.protool.de/univers_v2/index.php?cc=de&lc=de. Cool, men den kostar förmodligen en mindre förmögenhet...

Ett annat alternativ är att köra med cirkelsågen. Såga först ena sidan, flippa sen balken 180 grader och såga av den från andra hållet. Detta förutsätter förstås att du prickar rätt så att de två skären sammanfaller, men det skall inte vara några problem så länge du tar dig lite tid att vara noggrann. Såg med skena eller åtminstone ett anhåll i form av en fastspänd brädbit lär underlätta proceduren. Även om du skulle pricka en millimeter fel tror jag att det blir bättre så här än med sticksågen...

Hmm, den där protool-grejen verkar ju knappast vara något för mm-precision, snarare cm... då kan jag ju lika gärna ta kedjesågen, och den var inte ens med i uppräkningen ovan. Cirkelsåg från båda hållen låter som ett bra alternativ, möjligen skulle man kunna köra maxdjup med cirkeln och därefter fogsvans för resten, skulle kanske också funka.

yens skrev:
Hmm, den där protool-grejen verkar ju knappast vara något för mm-precision, snarare cm... då kan jag ju lika gärna ta kedjesågen, och den var inte ens med i uppräkningen ovan. Cirkelsåg från båda hållen låter som ett bra alternativ, möjligen skulle man kunna köra maxdjup med cirkeln och därefter fogsvans för resten, skulle kanske också funka.
Jag tror iofs att precisionen med Protoolen blir ganska hyfsad. Framför allt blir snitten 90 grader, vilket inte är så enkelt med en handhållen kedjesåg. Kolla tex http://www.youtube.com/watch?v=vOBlSoYV8ls för att se den in action. Men, men, jag nämnde den mest på skoj. Den lär inte vara ett realistiskt alternativ i vilket fall som helst.

Att först köra med cirkelsågen på maxdjup och ta det sista med fogsvansen tycker jag låter enkelt och bra. Du får ju då ett schysst "guidespår" att köra fogsvansen i.

bygga_bo skrev:
Att först köra med cirkelsågen på maxdjup och ta det sista med fogsvansen tycker jag låter enkelt och bra. Du får ju då ett schysst "guidespår" att köra fogsvansen i.
Precis, ett "guidespår" som är typ 75% av hela snittdjupet, och så blir det garanterat 90 grader.

Det får blir arbetshypotesen, det tar ett par veckor innan det blir aktuellt, men det gäller ju att var förberedd :)

Vad är det för fel på en tigersåg?

Varför inte en "japansåg" när du ritat upp var du ska såga?
På det sättet får du ett fint snitt, och det går snabbt.

mvh
P-O

Jag har blad som är 120mm långa (tandad längd).
Tror det är bosch blad men det ska jag låta vara osagt.
Det är dock som Johan Gunverth säger, ödmjukthet, ödmjukhet, ödmjukhet som gäller med dessa blad i rejälare virkesdimensioner.
Det hade ju varit tråkigt att köra ihjäl en så bra såg.

yens skrev:
Precis, ett "guidespår" som är typ 75% av hela snittdjupet, och så blir det garanterat 90 grader.

Det får blir arbetshypotesen, det tar ett par veckor innan det blir aktuellt, men det gäller ju att var förberedd :)
Guidespår med handcirkel och sen sticksågen underifrån så du har koll på vad du gör, känns som en effektivare lösning än fogsvansen. Dock samma strategi.

Skulle rekommendera att du lägger lite lagerfet
på själva sticksågsbladet. Det för att sågen kommer
att ha det betydligt lättare att ta sig fram. Låter kanske
konstigt och ser inte särskilt proffsig ut men ger resultat
och är lätt att torka bort när du sågat färdig.

MvH
Hobbit

Ska du bara såga en enda limträbalk ?
Kör med sticksågen då
Kör du oftare med grövre dimension rekommenderar jag som
bygga_bo antingen protools såg eller (betydligt billigare) en Kress Duo
http://www.hood.de/artikel/952650/duo-saege-kress-.htm
Har själv denna leksak och ja den är tillräkligt precis.
En annan alternativ vore att du använder dig av den här :
http://www.mafell24.de/index.php?cp_sid=375223dc37cf&cp_pid=30&cp_cat=12961&cp_tpl=5504
visst är det kanske lite overkill men med 245mm sågdjup klarar du nog
många job.
Har köpt mig lillebror till den som heter FS130S (130mm sågdjup) från
1985. Väger 23kg och har en 3 hästs 3-fas motor. I fall jag är tvungen att
såga mig genom hela huset...............

Hobbit

Och vill du inte använda lagerfett går parafin lika bra, tex. ett värmeljus. :)

Nu har jag kört med föregångaren till GST85 (GST60) i en cirka 17 år och den klarar galant av de längsta bladen, man behöver inte ens fundera på om man skall bränna sågen etc, det gör man nämligen inte.
Enda gången jag varit bekymrad var då jag sågade i 20 mm stål, det tar en del på sågen.

Nya blad är ett måste, Boschs är välkänt bra medans en del lågpris är odugliga.

Personligen hade jag dock kört med fogsvansen om det rör sig om att bara kapa. För att jacka ur etc så hade jag kanske funderat på stickisen.

Fogsvansen kräver lite vana men det är ofta mycket snabbare att ta fram den än att hasa fram en maskin för en del jobb, och med fogsvans avser jag här t ex Sandviks bättre etc, de ger bra resultat och det går fort.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.