Har suterränghus.
Vet att det är dags att dränera om runt huset (30 år gammal).
Men hur akut är det?

Det finns inga tecken på fuktskador i väggarna. Inga fläckar och inga tapeter som lossnat.

Men jag satte in en fuktmätare det rum som verkar vara mest utsatt. I ett garanterat fuktfritt hus efter en längre tids regnande var luftfuktigheten 74% denna dag. I detta rum var luftfuktigheten 86%. Tyder det på "väldigt mycket fukt"?

zingo skrev:
Tyder det på "väldigt mycket fukt"?
JA

För flera veckor sedan när det var som fuktigast. Då var jag uppe i 65%. Brukar komma upp så högt några dagar varje år (sen sommar, tidig höst). Då är det fuktigt. Det liksom både känns och luktar.

Regn i sig påverkar inte fuktigheten så mycket.

Hur farligt det är beror på flera faktorer. Det viktigaste är nog var fukten kommer ifrån. Om man t.ex. har väldigt fuktigt när det för övrigt är torrt, typ inte denna årstid. Då är det ett varningstecken. För då kommer nog fukten från huset och inte utifrån med luften.

Nu har det ju regnat varenda dag i en månad så det är nog inte konstigt om det är fuktigare än vanligt. Jag jämför gärna med de 74% som jag samtidigt har i ett hus som är garanterat problemfritt när det gäller fukt.
Är då 86% väldigt mycket mer? Rent matematiskt är det 16% mer än i det andra huset.

Och observera - huset har varit ouppvärmt i en månad. Temperaturen inomhus har legat på mellan 12 och 18 grader.

Redigerat:
Kolla temperatur och luftfuktigheten både utomhus och inomhus. Med hjälp av omvandlingstabeller kan du se vad utomhusklimatet skulle generera för luftfuktighet inomhus vid inne-temperaturen vid perfekt luftutbyte.

Är det exempelvis 95% luftfuktighet och 12 grader ute och det är 86% luftfuktighet och 12 grader inne, så finns ju inga tecken på att några mängder fukt kommer in från marken, men om det är 85% och 12 grader ute, och 86% och 18 grader inne, så är det väldigt illa.

86% inne vill man inte ha några långa längre perioder, men utan uppvärmning kan sådan luftfuktighet nås utan något enormt fuktupptag från marken.

Jag skulle dock gissa att du får in en hel del fukt genom väggen.

Sedan återstår förstås frågan om hur väl kalibrerad din luftfuktighetsmätare är. Ibland kan de visa på tok för högt.

Kolla snarare fukten i väggarna. Och om det luktar illa. Gör det? Då är det problem.
Vill man ha lägre fuktighet får man skaffa avfuktare.

Tack för svar.

Nej, det luktar absolut inte illa. Varken jag, mina kunniga vänner eller besiktningsmannen hade synpunkter på lukten.

Var hittar jag luftfuktighetstabeller?

Tack, men jag förstår inte vilka värden jag ska mata in och vad jag får ut.
Läste hjälpen men blev inte klokare.

- Fyll i temperatur och RH värdena för utomhus luften, tryck på calculate.
- Ändra tempen till innomhusvärdet och tryck calculate så får du RH värdet på luften vid "perfekt luftombyte" (egentligen på den uppvärmda utomhusluften).

Under advanced fliken finns mer värden som kan vara intressanta

Redigerat:
Kollade idag. Satte hygrometern utomhus och den visade exakt samma, dvs 86% luftfuktighet (efter två timmar). Det var soligt ute efter en dags regnande (igår). Därmed verkar det väl som om den är felkalibrerad. Jag har alltså samma luftfuktighet inomhus som utomhus.

Är temperaturen också samma?

Du har glömt plocka bort den tapen från displayen?
Och på den står 86%?

kamilenski skrev:
Du har glömt plocka bort den tapen från displayen?
Och på den står 86%?
Haha! Ganska osanolikt men det hade faktiskt varit riktigt roligt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.