Vad tycker ni om det?!

Hur som helst, jag har köpt ett knuttimrat 1800-talstorp och där sitter fyra fönster bytta på 80-talet. Oljat trä i fönsterramen och på tok för små (tror att de är 60x90, liggande alltså). Glaset är också modernt, förstås.

Jag tror att det bättre skulle passa med något större fönster, 120x90 kanske, vit fönsterram med spröjs, 4 eller 6 glasrutor. Ska försöka leta efter gamla fönster, men är helt nybörjare på det här. Tror ni att jag tar mig vatten över huvudet? Vad ska jag leta efter? 1-glasfönster? Med eller utan karmar? Måste alla fönster vara exakt lika? Ett fönster ska sitta över en diskbänk, ska jag låta bli att byta ut det? Dock sitter två fönster på den väggen och byter jag ut bara ett så ser ju det inte så fint ut utifrån?

Tacksam för alla råd jag kan få.

Det är klart att det kommer att bli jättefint med mer tidstypiska fönster!

Kom ihåg att det finns gott om hjälp att få när man är nybörjare med ett gammalt hus (och annars också förresten)! Det finns faktiskt folk som har som yrke att hjälpa till med just sådana här frågor (vilken typ av fönster passar, måste alla vara lika o.s.v.). En del gör det gratis också ;D - börja med att slå en signal till Länsstyrelsen och Länsmuseet. De kan säkert hjälpa dig, antingen via telefon eller på plats. Ibland finns det privata företag som gör sånt också, fast de tar betalt förstås.

Du kan ju annars börja forska lite själv, om du vill veta hur det såg ut tidigare, kolla t.ex. i bokserien "Sveriges Bebyggelse" om huset är med där. Bor du på landet är hembygdsföreningarna också ett bra tips, de kan ha en del foton. Lite grundfakta kan man också hitta här: http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/bygg4.cfm?in_idnr=92

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.