Hejsan!
Jag har begärt offert från ett företag för vi skulle vilja plattläga (420x620) runt huset.

Dem har räknat ut att det är 70 kvm, 20cm djup, handgrävning, tillplattning och allt som ingår.

Priset blev 60000 + plattor.

Jag undrar om jag skulle vilja göra jobbet själv...

Skulle jag klara att handgräva 20 cm djupt? Hur många släp blir det? Har någon gjort det?

Hur är det billigast att köpa grus 0/18? Säck eller lastbil?

Jag hoppas att någon härute har lite erfarenhet att dela med sig.

/tibor

Gissningsvis runt 30 bilsläp... Men varför handgräva? Finns ju små smidiga grävmaskiner eller Bobcats som går in nästan överallt? Be sen en transportfirma ställa ett lastväxlarflak som du kan tippa massorna i.

Som bärlager ska du ha 0/32 inte 0/18. Och det är billigast på bil.

Du bör hamna 15-20 tkr för all maskinhyra, transporter och grus om du gör det själv. Gissningsvis tar det dig 3-4 dagar.

70 kvm x 0,2m m blir 14 kubik massor. Två flak a 7 kubik (10 ton) som ställs upp hos dig och sen körs bort kostar ca 6000 kr. Det blir ärligt talat rätt mycket att handgräva om man inte ser det som fysträning och har gott om tid. Att köra bort det på släpvagn går såklart, har du en EU-kärra på 750 kg lastvikt blir det som mexitegel säger ungefär 30 varv.

Två lastbilslass 0/32 kostar ca 3000 -4000 kr tippat på gården.

Nja, det blir mer än 14 kbm när det är uppluckrat. Minst 20 skulle jag säga.

Tack för svaren!
Jag har börjat gräva, men det är svårt att gräva exakt 20 cm, så det blir mellan 20-25 cm.

Några frågor till:

Varför 0/32. Plattläggninsfirmorna verkar använda 0/18

Ska man ange lutningen av marken (jorden) innan man lägger på duken?
Ska man padda jorden också innan duken?
Den ytan som blir efter grävningen (dvs jorden) får den vara lite "bergig" och inte helt platt?

/tibor

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.