Hej!
Blir det problem med en induktions häll på 7000w som sitter ensam säkrad på en fas som är säkrad 20A med 4kvmm kabel. Jag kan väl plocka ut ca 4200w på den säkringen, men trögheter bör väl göra att det klarar sig elller?
Får man om det blir problem säkra upp mer på 4kvmm?
Blir det problem med en induktions häll på 7000w som sitter ensam säkrad på en fas som är säkrad 20A med 4kvmm kabel. Jag kan väl plocka ut ca 4200w på den säkringen, men trögheter bör väl göra att det klarar sig elller?
Får man om det blir problem säkra upp mer på 4kvmm?
Tjena!
Ok här har du egentligen bara ett alternativ, om inte fastighetsägaren går med på att dra fram 3-fas till din lägenhet, och det är att köra på den befintliga 20A säkringen. Den tål en hel del överlast under korta perioder och det är ju sällan man kör alla plattor på max så det bör fungera relativt smärtfritt.
MVH//Tommy
Ok här har du egentligen bara ett alternativ, om inte fastighetsägaren går med på att dra fram 3-fas till din lägenhet, och det är att köra på den befintliga 20A säkringen. Den tål en hel del överlast under korta perioder och det är ju sällan man kör alla plattor på max så det bör fungera relativt smärtfritt.
MVH//Tommy
Alternativet med ny stam är nog inget alternativ förr oss. Det ända alternativet jag har om det inte funkar är ju att köra på en vanlig häll som inte drar lika mycket effekt som en índuktion. Men det vill man ju gärna veta innan så man inte blir för besviken.
Använd trög säkring, den tål lite mer överlast under kortare stunder.
Känns märkligt att sitta här och rekomendera folk att överlasta
Minns att jag körde 1800W kupevärmare + ca 400W motorvärmare på trög 6A när jag bodde i Norrbotten och det var sisådär 25-30 minusgrader ute. Trög säkring + kyleffekten från den låga temperaturen gjorde att det klarade sig under natten.
Känns märkligt att sitta här och rekomendera folk att överlasta
Minns att jag körde 1800W kupevärmare + ca 400W motorvärmare på trög 6A när jag bodde i Norrbotten och det var sisådär 25-30 minusgrader ute. Trög säkring + kyleffekten från den låga temperaturen gjorde att det klarade sig under natten.
En gängsäkring (gl/gG) klarar typisk ca 1,6-1,7 ggr märkströmmen under 60 min. Öser du på för fullt med spisen i en timme, 7kW, så hinner det nog bli ganska varmt i köket. Tror inte att du kommer att få några problem vid normal användning.
Hej Jarlhov
Rätta mig om jag har fel men är inte 20A säkringen din huvud säkring ????
och dom övriga 3 10A till förbrukarna i bostaden.
Rätta mig om jag har fel men är inte 20A säkringen din huvud säkring ????
och dom övriga 3 10A till förbrukarna i bostaden.
Allvetare
· Östergötland
· 4 149 inlägg
nu börjar det likna något. Säkringen är som sagt ändast till spisen idag och tanken är att den komme tillängnas induktions hällen helt och hållet. Kommer då effekten att funka utan att man kommer få tuppjuck?
Kan någon betrygga mig i detta?
min tanke är ju att den befintliga spisen som står där idag måste vara i närheten av samma effekt och med den har vi ju aldrig haft problem.
Kan någon betrygga mig i detta?
min tanke är ju att den befintliga spisen som står där idag måste vara i närheten av samma effekt och med den har vi ju aldrig haft problem.