Hej!
Har ett tegelhus på 200 kvm inkl källare, byggt 1970. Källaren är mestadels torr, däremot rummet där gillestugan är och matkällaren så är fuktigheten för hög i reglarna enligt anticimex (Matkällaren har bara puts och målade väggar). Min tanke var att börja med att ta bort gillestugan, för att få bort riskkonstruktionen och sedan dränera. Gillestugan är traditionell, uppreglad och med isolering på innerväggarna, flytande trägolv.
Min tanke är att ha material som tål fukt i gillestugan, putsade väggar och nålfilsmatta eller klinkers, vad tror ni om det? Tål putsen fukt utan att det släpper? Jag tänkte först göra i ordning gillestugan och om jag upplever att fukten fortfarande är ett problem, att då göra om dräneringen. Låter det som en rimlig plan?
Angående dränering, jag har 2 gjutna plattor runt huset 1 garage och en stor altan och en murad/gjuten trappa ner till källaren. Jag bedömer att jag kan dränera 2/3 delar av huset utan att behöva bila upp plattor. Det är den del av huset där gillestugan som har haft mest fuktgenomslag (Tex i matkällaren har färg släppt, men det verkar vara en tät plastfärg), den delen av huset är väldigt lätt att dränera.
Går det att dränera bara en del av huset?