Det finns alltid ett visst mått av taktikröstning i sådana här undersökningar. "Om jag säger att jag inte skulle göra jobbet som jag egentligen skulle göra i vilket fall, så kanske ROT blir kvar, och det blir billigare för mig."

Likaså finns det ett stort mått av ideologist röstande. "Jag tycker ROT är bra, därför säger jag att jag inte skulle göra jobbet som jag egentligen skulle göra i vilket fall."

Båda dessa är dessutom sådana att de antagligen nästan enbart drar åt ena hållet. Resultatet är därmed i bästa fall mycket svårtolkat, i sämsta fall värdelöst och missvisande.

Jag håller med Troberg här ovan.
Jag tror inte heller att husägare är så dumma att de helt struntar i att renovera, för det kommer ju surt efter när kåken rasar ihop. Det som möjligen minskar skulle kunna vara arbeten som inte behövs för funktionen, men kanske ser lite bättre ut. Sedan kan man ju fundera över om det är sunt att subventionera arbeten i enskilda hem med 50 %, när den yrkeskunskapen behövs i nybyggnationen, för att vi inte ska få nya miljonprogram utförda till stor del av folk utan erfarenhet. Det kan trots all vara sundare att ge en del av nuvarande subvention till nybyggen istället.

Jag tror en del inte är dummare än att de väntar med renoveringar i hopp om att avdraget går tillbaka till 50 % i framtiden också. Så visst tror jag att en dipp i byggandet kommer att ske.

I
Frågan är också om det enbart handlar om renovering och inte även det där extra som man gärna skulle vilja ha byggt.

V
Idiotiskt att subvensionera höginkomsttagare år efter år.
Rundgång med skattepengar där de som minst av allt behöver bidrag får mest.
Låt varje näringsgren bära sina egna kostnader så blir det ekonomisk jämvikt.

Ofta handlar det väl om folk som renoverar fastän det inte egentligen behövs. Badrummet eller köket funkar säkert lika bra i 5 - 10 år till så att folk minskar sitt renoverande är väl egentligen bara sunt. Om man vill tänka på plånbok och miljö så ska man oftast inte bygga om saker som fortfarnde funkar.

G
Bedrägerier är väl inte bättre än svartjobb?Båda lurar oss på pengar som borde gå till skolan,sjukvården,vägar,kollektivtrafik mm.Mest lurad blir 60% av befolkningen i Sverige som inte kan använda Rot.Dom som kan lura dig bäst är dom som har semesterhus i Spanien som får skatteavdrag i Sverige.Högerregeringen som nu äntligen slutat att gå igen,för ca 14 dgr sedan,har inget intresse av att skatter skall användas av alla som bor i Sverige,för Sverige.Ta bort alla bidrag,inför Tobinskatt på kapitaltransaktioner på ca 5% och därmed behöver vi inte stjäla från varandra,det räcker till alla.Ex 1% Tobinskatt skulle räcka till att få bort världssvälten och därmed ett antal krig.Roten till det onda är bedrägerier.

Voukko skrev:
Var går gränsen för en höginkomsttagare?
Så farligt hög lön behöver man inte ha för att maxa avdraget...

Den grupp som jag räknar som höginkomsttagare >50000kr/månaden tror jag inte bryr sig så mycket, de betalar också massor mer i skatt än låginkomstagare, är det rättvist?
Jag betalar 3 gånger mer i skatt än min sambo, vad är rättvist i det?

Voukko skrev:
Det är bara höginkomsttagare som använder rot?
Jag träffar massor med folk som uppenbarligen inte är "rika" som kunnat hålla efter sina hus tack vare rot

Varför inte ha ett lägre avdrag eller inget alls för de som tjänar riktigt snuskigt mycket och fullt avdrag för vanliga/normala inkomsttagare?

Voukko skrev:
...
Vet du att momsen på livsmedel är 12%
Momsen på tidskrifter och böcker är 6%

Medan momsen på hantverkstjänster är 25%

Ja, visst är det idiotiskt att straffbeskatta hantverkare och ge förmåner till boktryckare ;)

• Gilla
Villaägaren1
  • Laddar…
B
KnockOnWood skrev:
Vet du att momsen på livsmedel är 12%
Momsen på tidskrifter och böcker är 6%

Medan momsen på hantverkstjänster är 25%

Ja, visst är det idiotiskt att straffbeskatta hantverkare och ge förmåner till boktryckare ;)
Det är väl ändå den som köper tjänsten som betalar momsen, hantverkaren känns mer som en mellanhand...

KOW : Jag och min fru brukar köpa böcker och tidskrifter för 200.000:- om året. Vi får tillbaka 100.000:- så vi klarar oss bra ändå. Det blir så mycket att läsa, så man hinner nästan inte hänga här på forat :p

breakman skrev:
...hantverkaren känns mer som en mellanhand...
Mellanhand? Handen som håller hammaren, hyveln och mursleven?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.