Hej

Vår varsamma renovering av köket som är ifrån 60 talet fortsätter.. Vi har höjt diskbänkarna bland annat och försöker hålla det så tidstypiskt som möjligt. Till min fråga dåra. Vi hade tänkt ha diskmaskin med egentillverkad lucka men det blir inte av pga lite olika anledningar. Så! Vad ska man ha denna tomma yta till? Någon med bra idé? Tänkte först bygga till några hyllor men det kanske kmr se lite tokigt ut i jämförelse med övriga luckor som jag bifogar i bild här..
 
  • Tom yta under bänkskiva i 60-talskök, renoverat med vita skåpluckor och höjd arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat 60-talskök med höjda diskbänkar och grå skåpluckor, fråga om tom ytan under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
acs-23 och 1 till
  • Laddar…
Kanske bara sätta tillbaka skärbrädan som funnits där?
 
Menar du att det fanns en skärbräda i trä i detta utrymme? ☺️ Oh har inte insett det
 
BirgitS
Ja, det brukade finnas två par U-formade lister på vardera sidan som man kunde skjuta in en skiva i. Det översta paret så nära bänkskivan det gick och det andra på en höjd så att man kunde sitta och skära eller vad man nu skulle göra under lång tid (efter att ha dragit ut skivan 75 % eller så.
Här ser man ett exempel där alltså den synliga bruna listen har en urgröpning på mitten där en skiva (stor skärbräda/avlastningsyta) kan skjutas in.
Ljust kök med U-formad lista nära bänkskiva där skärbräda kan skjutas in, klassisk spis och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Golden Expat och 2 till
  • Laddar…
Kanske lite extra förvaringsutrymme?

Ett ljust kök med vita skåp och lådor och en bänkskiva i rostfritt stål, frågan tyder på möjlighet till mer förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det brukade finnas två par U-formade lister på vardera sidan som man kunde skjuta in en skiva i. Det översta paret så nära bänkskivan det gick och det andra på en höjd så att man kunde sitta och skära eller vad man nu skulle göra under lång tid (efter att ha dragit ut skivan 75 % eller så.
Här ser man ett exempel där alltså den synliga bruna listen har en urgröpning på mitten där en skiva (stor skärbräda/avlastningsyta) kan skjutas in.
[bild]
Men titta! Tack snälla du för din fina förklaring! Funderar om Det skulle se helt tokigt ut om man satte upp 2-3 hyllor i utrymmet för mer förvaring? Eller skulle det bara förstöra?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Kanske lite extra förvaringsutrymme?

[bild]
Så coolt! Blir nog tyvärr svårt att ordna nya lådor men fint att se ☺️
 
Vid skärbrädan i bänken fick man ibland sitta och äta när jag var barn. Det var roligt.

Min farmor förvarade sin samling Året runt och Hemmetsjournal i "tomrummet" under skärbrädan. Eller så stod det en pall där hos en del familjer. Hos oss brukade vår hund ha sina skålar där. Det finns många sätt att utnyttja den ytan. Hyllor är väl en bra idé. Kanske några snygga förvaringslådor för att det ska se lite prydligt ut.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Hyllor blir ju utmärkt. Nu förstorade jag upp din första bild mer och då ser man ju färgskiftningarna och skruvhålen efter listerna som satt där från början.
 
  • Gilla
Fotbollsida
  • Laddar…
Hyllor och ett snyggt 60-talsinspirerat draperi framför som en liten färgklick? Älskar för övrigt begreppet "varsam renovering", det är sånt vi sysslar med också, men för oss är det mest pga tidsbrist. Haha. Lycka till med köket!
 
  • Gilla
Fotbollsida
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hyllor blir ju utmärkt. Nu förstorade jag upp din första bild mer och då ser man ju färgskiftningarna och skruvhålen efter listerna som satt där från början.
BirgitS BirgitS skrev:
Hyllor blir ju utmärkt. Nu förstorade jag upp din första bild mer och då ser man ju färgskiftningarna och skruvhålen efter listerna som satt där från början.
Tack! Tror jag hänger med nu. Kändes viktigt att försöka behålla köket i original så mycket som det går. Har du nå förslag på hur hyllorna kan se ut? Känns som att det är viktigt att de hamnar i bra nivå då lådfronterna till höger och vänster är i samma höjd och nivå så att säga.. Ska vara i trä och måla in i vitt. Har försökt leta runt på nätet för en bild men finner ingen som skulle va en bra lösning.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hyllor och ett snyggt 60-talsinspirerat draperi framför som en liten färgklick? Älskar för övrigt begreppet "varsam renovering", det är sånt vi sysslar med också, men för oss är det mest pga tidsbrist. Haha. Lycka till med köket!
Ja eller hur! Tack snälla! Haha det är faktiskt lite såhär här med, flesta av mina grannar har slitit ut dessa kök, vi är några få som har kvar dom och måste säga att de är väldigt funktionella och rymmer mycket ☺️
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Öppna hyllor tror jag blir fint. Annars var det klassiskt att ha kökspallen där. Den där lite högre som man sitter på när man skär grönsaker eller rullar småkakor, elelr att stå på när man behöver något på översta hyllan.

Denna hade svärmor i köket:
Vintage kökspall i krom med röda steg och sits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och denna hittade vi på vinden:
Klassisk kökspall med röda metallben och träpaneler på sits och fotsteg
 
  • Gilla
  • Älska
Karlia och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
F Fotbollsida skrev:
Tack! Tror jag hänger med nu. Kändes viktigt att försöka behålla köket i original så mycket som det går. Har du nå förslag på hur hyllorna kan se ut? Känns som att det är viktigt att de hamnar i bra nivå då lådfronterna till höger och vänster är i samma höjd och nivå så att säga.. Ska vara i trä och måla in i vitt. Har försökt leta runt på nätet för en bild men finner ingen som skulle va en bra lösning.
Eller så gör du lite inspirerat av hur det såg ut från början och använder teak eller annat mörkare trä och framhäver att det är något annat i stället för att försöka få det att smälta in. När det gäller kök så tycker jag att et är viktigast att de fungerar och därmed att du bör anpassa höjden på hyllplanen efter vad som ska stå på dem. Men annars är det ju bara att sätta hyllor på samma höjd som vissa av mellanrummen mellan lådorna i hurtsen bredvid.
 
Om ni väljer hyllor kan ni göra dem indragna, så att de inte blir så djupa. Det blir ett lugnare intryck och dessutom är det alltid svårt att utnyttja så djupa hyllor som det blir om man utnyttjar hela skåpsdjupet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.