Hej,
Jag undrar om det finns någon som har möjlighet att ge råd kring inställning av bergvärmepump.

Vi har en bergvärmeanläggning med CTC EcoEl 1800 V3 tillsammans med CTC EcoPart 412. Vår CTC EcoPart 412 står intill EcoEl med en CTC Converter mellan.
Borrhålet är 200 meter djupt och placerat 20 meter från huset vilket ger en slanglängd på ca 440m.
Vårt mexitegelhus, strax söder om Vänern, byggt 1972, är 180kvm+120kvm (boyta+biyta inkl ouppvärmt dubbelgarage). Vår familj består av 2 vuxna och 4 barn.
Vår totala elförbrukning har senaste åren varit ca 18000kWh per år.
Våra radiatorer har enrörsystem, alla termostater är fullt öppna utom de i sovrummen.
Vi har ingen rumsgivare. Huvudsäkringen är på 20A.
Aktuell kurva är: Lutning 45, Justering 3.

Enligt "Historisk driftinfo" på EcoEl hade pumpen senaste dygnet 60 pumpstarter och 7,5 timmars drifttid vid 3-14 plusgrader utomhus. Vintertid har vi ännu mer starter.
I "Aktuell driftinfo" visas samtidigt att "Fördröjning shunt" är 0 (noll).
Inställningen för shuntfördröjningen är 180 men "Aktuell driftinfo" visar alltid 0.

Shuntmotorn, EBE ARA672, byttes för något år sedan.
Ratten på shuntmotorn hamnar av automatiken alltid i läget max moturs.
Om jag förstår rätt så går elpatronen in och värmer övre tank om shunten räknat ner till 0.

Elpatronen startar i steg upp till 7,5kW när flera i familjen duschar. Ibland stannar värmepumpen och elpatronen fortsätter.
Jag har möjlighet att se husets totala elförbrukning i realtid och får ofta varning i samband med duschning att vi överbelastar huvudsäkringen, dvs går över 20A.

1. Har ni några råd för att få ner antalet pumpstarter eller är detta normalt?
2. Är det normalt att värmepumpen stannar och elpatronen fortsätter att vara på?
3. Är shunten felmonterad eller av fel modell eftersom den alltid står på 0?

Tack på förhand!
/Niklas

Antal pumpstarter ska inte vara mer än max 30 per dygn om man har en ordentlig anläggning. Helst inte mer än 20 starter per dygn.

Har man väldigt hög värmekurva och det är riktigt kallt ute kan det bli enbart el-patron. Likaså om varmvattentemperaturen är väldigt högt inställd då kompressorn inte klarar att komma upp till så höga temperaturer utan stängs av för att skydda den.

X Xperia skrev:
Hej,
Jag undrar om det finns någon som har möjlighet att ge råd kring inställning av bergvärmepump.

Vi har en bergvärmeanläggning med CTC EcoEl 1800 V3 tillsammans med CTC EcoPart 412. Vår CTC EcoPart 412 står intill EcoEl med en CTC Converter mellan.
Borrhålet är 200 meter djupt och placerat 20 meter från huset vilket ger en slanglängd på ca 440m.
Vårt mexitegelhus, strax söder om Vänern, byggt 1972, är 180kvm+120kvm (boyta+biyta inkl ouppvärmt dubbelgarage). Vår familj består av 2 vuxna och 4 barn.
Våra radiatorer har enrörsystem, alla termostater är fullt öppna utom de i sovrummen.

Enligt "Historisk driftinfo" på EcoEl hade pumpen senaste dygnet 60 pumpstarter och 7,5 timmars drifttid vid 3-14 plusgrader utomhus. Vintertid har vi ännu mer starter.
Inställningen för shuntfördröjningen är 180 men "Aktuell driftinfo" visar alltid 0.

Om jag förstår rätt så går elpatronen in och värmer övre tank om shunten räknat ner till 0.

Elpatronen startar i steg upp till 7,5kW när flera i familjen duschar. Ibland stannar värmepumpen och elpatronen fortsätter.
Jag har möjlighet att se husets totala elförbrukning i realtid och får ofta varning i samband med duschning att vi överbelastar huvudsäkringen, dvs går över 20A.

2. Är det normalt att värmepumpen stannar och elpatronen fortsätter att vara på?

Tack på förhand!
/Niklas
De flesta verkar ligga runt 10-30
X Xperia skrev:
Hej,

Tack på förhand!
/Niklas
hur gick det med detta? Det är inte allt för vanligt att kompressorn stannar men elpatronen fortsätter vara på. Tanken är ju att elpatronen ska spetsa och inte att den ska vara huvudsakliga elkällan.

Attitudeswe
Har du ställt varmvattnet på för många grader så att el måste hjälpa upp (alternativt ställt legionella varje dag och inte varannan vecka)?

Hej,
Tack för era svar.
Jag har läst på lite och förstår nu lite bättre hur min CTC EcoEl fungerar, https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0
CTC EcoEl har ingen traditionell varmvattenberedare, varmvatten värms i en cirka 25 m lång kamflänsslinga som rymmer ca 6 liter vatten. Slingan går genom en ("radiator"-)tank på 223 liter.
Om (den av värmepumpen uppvärmda) pannan/tanken inte klarar av att värma vattnet i slingan går elpatronen in på slutet av slingan (i den övre pannan).
Jag har sedan i våras sänkt min önskade varmvattentemperatur och stängt av den övre elpatronen (som var den som ofta gick på). Än så länge fungerar det bra.

Angående många starter av värmepumpen:
Bredvid CTC Ecoel har vi kompletterat med en värmepump, en Eco Part 412 (12kW).
Kanske är det så att värmepumpen är lite för överdimensionerad. Den behöver 7-8 minuter för att nå önskad temperatur och slår sedan av.
Efter uppvärmning sjunker temperaturen i pannan snabbt, ca 4ºC på någon minut, för att sedan stabilisera sig. Förmodligen sjunker temperaturen på grund av skiktning i vattnet och på hur temperaturgivarna är placerade. Kanske är det pga av 4 meter rör mellan värmepump och pannan? Temperatursänkningen bidrar naturligtvis till upprepade starter.
Temperatursänkningen sker även när radiatorpumpen är av, laddpumpen (vattenrören mellan värmepump och panna) verkar jag inte kunna styra hastigheten på.
Jag har ändrat temperaturdiff i inställningen "Diff start/stopp" i ett försök att få ner antalet starter, från fabriksinställningen 5ºC till 8ºC.

Senaste dygnet (31 juli) var drifttiden 39 minuter med 5 starter.
Vi får se hur det går när det blir kallare igen.

Ha gärna synpunkter om ser någon miss i mitt resonemang.

X Xperia skrev:
Hej,
Tack för era svar.
Jag har läst på lite och förstår nu lite bättre hur min CTC EcoEl fungerar, [länk]
CTC EcoEl har ingen traditionell varmvattenberedare, varmvatten värms i en cirka 25 m lång kamflänsslinga som rymmer ca 6 liter vatten. Slingan går genom en ("radiator"-)tank på 223 liter.
Om (den av värmepumpen uppvärmda) pannan/tanken inte klarar av att värma vattnet i slingan går elpatronen in på slutet av slingan (i den övre pannan).
Jag har sedan i våras sänkt min önskade varmvattentemperatur och stängt av den övre elpatronen (som var den som ofta gick på). Än så länge fungerar det bra.

Angående många starter av värmepumpen:
Bredvid CTC Ecoel har vi kompletterat med en värmepump, en Eco Part 412 (12kW).
Kanske är det så att värmepumpen är lite för överdimensionerad. Den behöver 7-8 minuter för att nå önskad temperatur och slår sedan av.
Efter uppvärmning sjunker temperaturen i pannan snabbt, ca 4ºC på någon minut, för att sedan stabilisera sig. Förmodligen sjunker temperaturen på grund av skiktning i vattnet och på hur temperaturgivarna är placerade. Kanske är det pga av 4 meter rör mellan värmepump och pannan? Temperatursänkningen bidrar naturligtvis till upprepade starter.
Temperatursänkningen sker även när radiatorpumpen är av, laddpumpen (vattenrören mellan värmepump och panna) verkar jag inte kunna styra hastigheten på.
Jag har ändrat temperaturdiff i inställningen "Diff start/stopp" i ett försök att få ner antalet starter, från fabriksinställningen 5ºC till 8ºC.

Senaste dygnet (31 juli) var drifttiden 39 minuter med 5 starter.
Vi får se hur det går när det blir kallare igen.

Ha gärna synpunkter om ser någon miss i mitt resonemang.
Har du även inställning för gradminuter så kan du även skriva ned den. Det gör att vattnet hinner svalna mer och därmed behövs längre körningar. Men med värmepump med hög
Effekt behövs generellt sätt större volym på systemet.

Jag har 2000 liter acktank för min 15kw vp. En körning under kall vinter, iom låga gradminutrar, är allt mellan 2-4 timmar. Men jag har också 240m borrhål så jag kan ta ut den effekten. Så borrhålets djup är också relevant för längden på körningarna. Och ifall det är inverterare eller fast effekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.