Vi har ett landställe där både möjligheten till fiber finns och bra 5G teckning.
Vad bör pengar läggas på, fibern kostar ca:25k att köra igång. 5G är mera oklart, inte många routers ute än, inte som jag kan se idag.

Behov idag och framtidens: tv, övervakningskameror, och vanligt surfande.

Hur skulle ni tänka, idag används internetdelning via mobil på 4G. Funkar, men lite stökigt IOM ingen telefon ligger där permanent.

galento
Tror inte vi skulle vilja lägga 25k på fiber till ett lantställe om ni klarar er med
internetdelning via via mobil 4G i nuläget och har bra 5G täckning.

Mats-S
Norrtull Norrtull skrev:
Hur skulle ni tänka, idag används internetdelning via mobil på 4G. Funkar, men lite stökigt IOM ingen telefon ligger där permanent.
Vi kör 4G på sommarstället, inga problem med kapaciteten, 3 pers kan "tokstreama" full HD utan minsta problem.
Skaffa en router som fungerar med 5/4G datakort, så har du konstant wifi även på sommarstället. Extra datakort brukar ligga på typ 100kr/mån, väl använda pengar :)

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Har letat lite 5G routers, väldigt klet utbud dock. Tips någon?

Alla dagar i veckan investeringen i fiber.

Jag sitter precis för tillfälllet på "förlängd julledighet" i sommarstugan med frugan. Här glöder fibern av Teams möten, streaming tjänster och är en absolut förutsättning för att vi kan göra detta. Vi har även tillgång till 5G i området men är dock inte tillräckligt stabilt och framtidsäkert, enligt mig.

Vi hoppade direkt på fibern när vi fick möjligheten och det är inget vi har ångrat. Dessutom vet man aldrig vad framtiden kommer föra med sig för nya tjänster som man vill utnyttja... 5G går ju också via fiber :rofl:

• Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Haba_tsutt Haba_tsutt skrev:
5G går ju också via fiber :rofl:
Gör det?

Har 4 g i fritidshuset. Jobbar hemma två personer. Kör Spotify och TV. ’mycket teams möten.
’inget bandbreddsproblem
Vi sa nej till fiber

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kort svar: Vill du vara säker på att nätverket alltid skall fungera; fiber.

Om du tror att det kan funka med trådlöst teknik så kan du ta den risken, men det är en risk, och förhållandena kan ändras från dag till annan.

(I min övernattningslägenhet så sade TVn till slut till mig att ansluta den med kabel. Då satt WiFi accesspunkten 4m bort med fri sikt... Blev att dra kabel för att kunna flytta "routern" s.a. jag kunde dra kabel från den till TVn samt få den ännu närmare paddor osv. i rummet.)

Så alla former av fast anslutning "bara fungerar." Med trådlös överföring (lång som kort) så tar man en risk. Själv skulle jag valt fiber alla gånger.

K Kane skrev:
Gör det?
Ja, fram till bassatationen.

Norrtull Norrtull skrev:
Vi har ett landställe där både möjligheten till fiber finns och bra 5G teckning.
Vad bör pengar läggas på, fibern kostar ca:25k att köra igång. 5G är mera oklart, inte många routers ute än, inte som jag kan se idag.

Vad är 25" om du värderar utifrån fritidshuset.
Hur påverkar 25" din ekonomi?
Du har krav på stabilitet, hur mycket kan du ge avkall på det?
Om det skulle hacka ibland i TVn, är det ok?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:

4G/5G är ett bra komplement till fiber och dom gånger man inte har något annat val men jag skulle utan tvekan välja fiber, har det hemma och i stugan och skulle dra det till husvagnen om möjligheten fans fiber är stabilare, investering till huset och man slipper krångel med data mängder mm.

E Edlunn skrev:
Ja, fram till bassatationen.
Är alla basstationer fiberanslutna tror du?

tommib
Ska vi ha den här diskussionen en gång till? Det finns redan ett gäng trådar på temat.

Det kokar ner till, som l_s_a skriver, vad din inställning till driftsäkerhet och förutsägbarhet är.

Personligen hade jag utan att blinka betalat 25 kkr om det hade gjort att vi fick fiber till landet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.