5 040 läst · 102 svar
5k läst
102 svar
Quiz: Vad kan du om strålning från elektriska apparater?
Sida 1 av 7
På konsumentens sida
· 3 144 inlägg
Quiz: Vad kan du om strålning från elektriska apparater? https://www.byggahus.se/quiz/355-quiz-vad-kan-du-om-stralning-fran-elektriska-apparater
I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.
I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.
Redigerat av moderator:
Moderator
· Stockholm
· 52 988 inlägg
jag är rätt skeptisk till frågan om vagabonderande strömmar. Hur har rätt svar kommit fram? Källa?
Den frågan är fel. Även fråga tre anser jag vara något galen. Två av enheterna är i grunden samma sak. Båda är en variant av SI enheten.
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 12 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om strålning från elektriska apparater?"
Jag fick 9/10 rätt, vilket måste vara fel i quizet "Vad kan du om strålning från elektriska apparater?"
Vagabonderande strömmar. Jag och typ en miljon andra svarade att strömmen går fel väg. Men det blir fel?
Vagabonderande strömmar. Jag och typ en miljon andra svarade att strömmen går fel väg. Men det blir fel?
Klippt från energiforsk.se
Vad menas med vagabonderande strömmar?
En vagabonderande ström uppstår genom att nollan och skyddsjorden är hopkopplade i det vanliga 4-ledarsystemet. Det medför att strömmen kan ta en smitväg via en vattenledning, via fjärrvärmeledningar eller en armering tillbaka till den matande transformatorns nollpunkt.
1 gauss = 10 milli tesla = 10000 tesla.
tesla är SI enheten.
Vad menas med vagabonderande strömmar?
En vagabonderande ström uppstår genom att nollan och skyddsjorden är hopkopplade i det vanliga 4-ledarsystemet. Det medför att strömmen kan ta en smitväg via en vattenledning, via fjärrvärmeledningar eller en armering tillbaka till den matande transformatorns nollpunkt.
1 gauss = 10 milli tesla = 10000 tesla.
tesla är SI enheten.
Fury
Teoretisk byggare
· Yttre skärgården
· 164 inlägg
Fury
Teoretisk byggare
- Yttre skärgården
- 164 inlägg
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 23 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om strålning från elektriska apparater?"
Varför är Gauss fel på fråga 3?
Och är svaret på fråga 8 verkligen korrekt?
🍺
Varför är Gauss fel på fråga 3?
Och är svaret på fråga 8 verkligen korrekt?
🍺
Nej
Administrator
· Skåne
· 7 913 inlägg
Jag fick 6/10 rätt, vilket är bättre än 10 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om strålning från elektriska apparater?"
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 92 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om strålning från elektriska apparater?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 127 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om strålning från elektriska apparater?"
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 655 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 655 inlägg
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 149 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om strålning från elektriska apparater?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 149 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om strålning från elektriska apparater?"
Mehh vart är min foliehatt! Känner att jag saknar den, bäst att jag kryper in i min Faradays bur igen.
Mehh vart är min foliehatt! Känner att jag saknar den, bäst att jag kryper in i min Faradays bur igen.