Jag behöver införskaffa en förlängningskabel för att ladda två batterier i min båt vid mitt fritidshus. Laddarna är fast monterade i båten.

Det är en 24V / 12 A laddare och en 12V / 25A laddare (Victron IP65) som ska kopplas till samma förlängningssladd. Ihopkopplingen sker med ett grenuttag i båten efter fäörlängingssladden. Om jag räknar rätt innebär det knappt 600W vid max uttag. Det är knappt 50 meter från utomhusuttaget på fritidshuset till båten så en 50 m förlängningssladd skulle fungera perfekt.

Elcentralen i huset har gamla klassiska porslinssäkringar och en jordfelsbrytare är installerad. Osäker på om utomhus-uttaget är avsäkrat med 10A eller 16A men gissar att det är 10A (är inte där nu så kan inte kolla).

Har inte så stor koll på det här med el men enligt ElDim så får jag ett spänningsfall på 14,6V med 50m 1,5mm2 kabel och 10A Diazed säkringar (=porslinssäkringar??). Vilket är 6,35% och över "rekommenderade" (???) max 4%. Har man samma spänningsfall vid all belastning eller är detta räknat på någon slags max belastning?

Om jag istället väljer en 50 m 2,5mm2 kabel (i ElDim) så blir max längden drygt 50 meter vid 4% spänningsfall vilket är ok. Dock undrar jag om det gör någon skillnad att ha 2,5mm2 förlängningskabel när ledarna till utomhusuttaget från elcentralen ändå är 1,5mm2??

Och om jag väljer en 2,5mm2 kabel, spelar det då någon roll om grenuttaget (som oftast har 1.5 m sladd) har 1,5 mm2 ledare?

Spelar det någon roll för mitt val av kabel(area) om jag vill ibland vill använda samma kabel och tex koppla in en högtryckstvätt eller dyl och därmed öka belastningen från de 600W som laddarna drar till tex 2 kw?

Tacksam om någon el-kunnig kan leda mig rätt här =)
 
När du räknar på spänningsfall så får du använda den belastning som ledningen är avsedd för, dvs 600 W. Då får du siffror som är helt ok med 1.5 mm². Dessutom kan du normal räkna på kalla ledare (Eldim har 70 grader förifyllt). Det är bara om ledningen belastas till sitt yttersta som man behöver ta hänsyn till temperaturen. Ska du däremot belasta den med 2 kW så bli det ju värre men långt ifrån illa. Högtryckstvätten startar nog ändå.

Vi behöver dock lägga till impedansen hela vägen från transformator och till det uttag du räknar ifrån. Om det är ett fritidshus kan en stor del av impedansen ligga i nätet. Så i verkligheten har du kanske dubbelt så högt spänningsfall. Obs att Eldim endast räknar spänningsfall på huvudledning plus gruppledning, inte nätets impedans.

Mer viktigt än spänningsfall är att säkringen löser vid kortslutning. Försök få med siffror på förimpedans och ledningen fram till uttaget i Eldim så ser du. Där ser du också skillnaden mellan 600 W och 2 kW, dvs hur mycket det kommer att kosta med 2 kW. JFBn gör att du har den säkerhetsmässiga biten på plats. Men det är bra om säkringen löser tillräckligt snabbt vid kortslutning. Med en JFB kan man där räkna på 5 sekunder. Det är alltså en fördel med diazedsäkring i detta fall.

När du tittar på kostnaden för en gummikabel, om du nu väljer 1.5 eller 2.5 mm², jämför även mot N1XV. En nedgrävd kabel är alla gånger bättre. Det behövs inget avancerat avslut vid bryggan, ett uttag, bara det är väderskyddat. Det kan där vara bra att sätta en separat JFB på den ledningen.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tack för ett utförligt svar Bo!

Det visade sig att jag fick klicka i en ruta för "separat inmatning av belastningsström" i inställningarna i ElDim, då gick det ju att fylla i belastningen=) Har nu även lagt till förimpedans i ElDim. Blev lite klokare.

Ja det är ffa säkerhetsaspekten jag är ute efter. Om inte högtryckstvätten startar så är det inte hela världen. Däremot vill jag ju verkligen att säkringen eller jordfelsbrytare bryter vid kortis.

Men jag är fortfarande inte på det klara med om hur jag ska se på att ha en 2.5 mm2 kabel givet att ledarna från elcentralen till utomhusuttaget endast är 1,5 mm2. Är som sagt novis på el. Ska man tänka att det är kedjans svagast punkt som är det viktiga så om jag har 1,5mm2 till uttaget så är det ingen mening att ha 2.5 mm2 i förlängningskabeln efter det?? I ElDim blir det ju huvudledning + gruppledning bara...

Det är inte så mycket dyrare med en 2,5 mm2 kabel än 1,5 mm2 men tyngre att bära osv så vill ju veta om det tillför något innan jag köper...

Angående nedgrävd kabel så är marken vid bryggan inte min så det alternativet går tyvärr bort.

Olika kablar och kvalitet verkar för mig som är lekman vara en djungel... H07RN-F, är det vettigt för en förlängningssladd??? Jag ämnar lämna sladden ute någon månad under sommaren så vill ha något som tål väder och vind och även lite slitage. Köper hellre en för bra/kraftig än en för "klen", hoppas på att kunna ha sladden i många år.

Tex en sån här:

https://www.amazon.se/Förlängningsk...locphy=9062465&hvtargid=pla-828165313582&th=1
 
Det är som sagt impedansen hela vägen från transformatorn som gäller. Det finns regler för att spänningsfallet inom anläggningen ska ligga under 4 %, men säg det till högtryckspumpen. Ett fritidshus kan ha ytterligare 4 % in Forums nät. Så visst kan 2.5 mm² spelar roll. För att mäta föregående näts impedans i det uttag du tänker använda kan du använda vattenkokarmetoden. Det värdet kan du mata in som förimpedans i Eldim och sätta huvudledningen längd till 0. Därefter kan du räkna på gummikabeln. Med en 10 A diazed och JFB tror jag du kan räkna hem 1.5 mm² för den säkerhetsmässiga biten, men se till att få lite marginal.

H07RN-F är en bra och prisvärd gummikabel. Men den kan trots allt behöva lite extra skydd längs vägen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Återigen, tack för svaret Bo =)

Ska testa vattenkokarmetoden för att få fram nätets impedans i just det uttag jag tänker använda, smart! Och sen kan jag räkna vidare på bara förlängningssladden.

Så jag tänker rätt när det gäller resistansen i kablarna: om jag hypotetiskt har 5m 1,5mm2 kabel ihopkopplad med 5m 2,5mm kabel så blir den totala resistansen lägre än om jag hade haft en 10 m 1,5mm2 kabel alltså?

Kabeln kommer som sagt ligga ute några veckor / en månad eller så på sommaren, ffa allt på gräs men säkert över någon sten också, någon kommer säkert trampa på den osv... Finns det något bättre alternativ än H07RN-F för mig? Köper hellre en "bra" kabel som jag kan ha i många år än byter efter X år för att någon råkat trampa på den och höljet skadats...
 
S Steeefaaan skrev:
om jag hypotetiskt har 5m 1,5mm2 kabel ihopkopplad med 5m 2,5mm kabel så blir den totala resistansen lägre än om jag hade haft en 10 m 1,5mm2 kabel alltså?
Ja

På papperet är en lite mer exotisk gummikabel som H07BQ mer slittålig och väderbeständig än H07RN. Men i praktiken tror jag inte du kan hitta en mer prisvärd kabeln H07RN så kör på den.
 
  • Gilla
Steeefaaan
  • Laddar…
S Steeefaaan skrev:
Återigen, tack för svaret Bo =)

Ska testa vattenkokarmetoden för att få fram nätets impedans i just det uttag jag tänker använda, smart! Och sen kan jag räkna vidare på bara förlängningssladden.

Så jag tänker rätt när det gäller resistansen i kablarna: om jag hypotetiskt har 5m 1,5mm2 kabel ihopkopplad med 5m 2,5mm kabel så blir den totala resistansen lägre än om jag hade haft en 10 m 1,5mm2 kabel alltså?

Kabeln kommer som sagt ligga ute några veckor / en månad eller så på sommaren, ffa allt på gräs men säkert över någon sten också, någon kommer säkert trampa på den osv... Finns det något bättre alternativ än H07RN-F för mig? Köper hellre en "bra" kabel som jag kan ha i många år än byter efter X år för att någon råkat trampa på den och höljet skadats...
Ja, den totala resistansen blir lägre för 5 meter 2,5mm2 + 5 meter 1,5mm2 än för 10 meter 1,5mm2.

Att den långa ledningen är grov gör såklart stor skillnad trots att gruppledning på huset är tunnare och att ledningarna vid båten också är tunnare.

Vad gäller kabel så kör du antingen på en gummikabel som används sommartid eller så gör du en mer permanent inkoppling och använder då t.ex en N1XV som du gräver ner. Det sista alternativet är att fördra ur ett elsäkerhetsperspektiv.
 
  • Gilla
Steeefaaan
  • Laddar…
S Steeefaaan skrev:
Jag behöver införskaffa en förlängningskabel för att ladda två batterier i min båt vid mitt fritidshus. Laddarna är fast monterade i båten.

Det är en 24V / 12 A laddare och en 12V / 25A laddare (Victron IP65) som ska kopplas till samma förlängningssladd. Ihopkopplingen sker med ett grenuttag i båten efter fäörlängingssladden. ...
Ledningar, areor mm har Du redan fått (bra) svar på, så det säger jag inget om.

Men jag undrar om du kan skicka foto på laddarnas "märkskylt".

På laddarna, (antagligen på baksidan) skall det finnas en skylt/dekal som säger vem som tillverkat dem, modellbet, spänning, ström , ...

Det viktiga i min frǻga: Är det bland det andra även en symbol med två kvadrater i varandra? (se nedan)

(Jag har försökt läsa på Vitrons hemsida, men de skriver inte mycket om specen på "matande sidan" om laddarna, mest bara hur fantastiska de är för batteriet.)

Om man har laddare som kopplar ihop batterisidan med jord eller annat från matande nät på något sätt så innebär det risker, och kommer också att kunna ge problem med jordfelsbrytaren. (Egentligen är det inte alls problem, utan funktion när jordfelsbrytaren gör det den skall och stänger av strömmen...)

Normalt skall batteriladdare inte göra sådan ihopkoppling, men i en del fall kan man fundera på hur bra isolationen mellan de olika kretsarna verkligen är.

Om "landströmmen" skall användas till något annat än laddning i båten bör man skaffa en isolertransformator som gör att båten får ett helt isolerat 230V elnät med eget jordtag/potentialutjämning. Egentligen är redan "grenkontakten" på sladden "något annat" än laddning. Kanske bättre att skaffa en sladd med dubbelkontakt för tillkopplingen så Du slipper den lösa "limpan".
waht-is-the-ground-wire-for.jpg
 
Ok, kan kolla märkningen av laddarna när jag kommer till fritidshuset/båten nästa gång. Om den är dubbelisolerad dvs är märkt med symbolen med två kvadrater så är allt lugnt alltså? Givet att den inte går sönder och några kretsar kopplas ihop?

Det är en öppen fiskebåt där batterierna som ska laddas enbart driver ekolod (12V) och en elmotor (24V). Det separata 3e startbatteriet lär bensinmotorns generator klara av att ladda. Har alltså inget elsystem i båten som ska drivas av landström, mer än att jag efter någon dags användning av ekolod och elmotor behöver ladda de två batterierna tex över natten genom att dra ner förlängningskabeln i båten och koppla in de två fast monterade laddarna på den. Givet detta, är en isolertransformator verkligen nödvändigt för mig??

Det haglar inte riktigt av 50 meters 2,5mm2 förlängningskablar med dubbelkontakt verkar det som efter en snabb googling... Hur illa är det att koppla in en sån här i änden på förlängningssladden?

https://www.bauhaus.se/grenpropp-vo...plByXN7ymJr8sADgQSV2R-UoOWUd-VqhoCxoQQAvD_BwE

Hade egentligen tänkt att ha ett sånt grenuttag med en kort sladd men med en strömbrytare på "dosan" så man kan slå på strömmen när man pluggat in laddarna genom brytaren... Tex en sån som nedan. Är det nån skillnad ur ett el-säkerhetsperspektiv att ha en sådan jämfört med den ovan?

https://www.jula.se/catalog/el-och-...angare-forgrenare/grenuttag/grenuttag-400475/
 
Du lär inte hitta en färdig skarvsladd på 50 meter så du får tillverka en själv genom att montera stickpropp och uttag. Vad du väljer för uttag ser jag inte som så viktigt då du ändå bör skydda det mot väder.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du lär inte hitta en färdig skarvsladd på 50 meter så du får tillverka en själv genom att montera stickpropp och uttag. Vad du väljer för uttag ser jag inte som så viktigt då du ändå bör skydda det mot väder.
https://www.gardenstore.se/forlangn...xmQoGMsksCnxh8fPM9d7Uw7p5kXkDXtBoC_iMQAvD_BwE
Jag hittade dock inte som hastigast någon mer vanlig svensk butik som hade.
Däremot kabelvinda:
https://www.clasohlson.com/se/p/36-...oeCUGXfFybjL3sox-iqXNlwjKgMLFgShoCL80QAvD_BwE
 
Soltorp40 - ja kablar har jag skruvat ihop förut så det ska är inga problem mer än att det tar mig 10 ggr så lång tid som för någon professionell... =) Men är det verkligen värt besväret / mycket bättre (säkerhetsmässigt) jämfört med att köpa en färdig skarvsladd på 50m och bara koppla på en grenpropp i änden?

Färdig sladd tex (iofs H07RN-F men går att köpa H07BQ också):
https://www.amazon.se/Förlängningsk...locphy=9062465&hvtargid=pla-828165313582&th=1

Grenpropp:
https://www.bauhaus.se/grenpropp-vo...plByXN7ymJr8sADgQSV2R-UoOWUd-VqhoCxoQQAvD_BwE

Var en isolertransformator verkligen nödvändig utifrån vad jag skrev i fg inlägg?
Och är det någon skillnad säkerhetsmässigt mellan en grenpropp och ett grenuttag med 1,5m sladd.

Jag har en sån här IP54 "skyddsbox" som jag tänkte lägga grenuttaget i och dessutom lägga den i ett regnskyddat förvaringsfack ï båten (där laddarna är monterade) när jag laddar så lär bli ordentligt skyddat mot väder...

https://www.jula.se/catalog/el-och-...gare-forgrenare/skyddsboxar/skyddsbox-425443/
 
Isolertransformator kan behövas för att undvika elektrolytisk korrosion som äter upp propelleraxlar mm. Det transformatorn indirekt gör är att man kan isolera båtskrovet från skyddsjord. Det är en direkt galvanisk sammankoppling mellan skyddsjord och båtskrov som är faran då det finns risk en för liten potentialskillnad mellan nätets PEN och moder jord (vatten) som orsakar en ström däremellan.

Om dina laddare är dubbelisolerade så har du denna isolation där. Den finns troligen även hos skyddsjordade laddare så länge som sekundärsystemet är isolerat från skyddsjord. Alla apparater läcker dock lite (medvetet). Det kan gå några hundra µA mellan primär- och sekundärsida, men förhoppningsvis inte tillräckligt för att äta upp propelleraxeln.

Boxen från Jula kanske är bra. Jag tror dock det duger minst lika bra, kanske bättre, bara att se till att alla uttagen vänds nedåt så att vatten inte kan rinna in. Det kräver förstås en tät genomföring av kabeln till uttaget.
 
Om laddarna är dubbelisolerade skall det vara ok utan transformatorn.

Transformatorn är främst om Du vill koppla in NÅGOT ANNAT än laddaran.

Om man skulle mäta med "ohm-mätning" mellan + eller - på batteriet under laddning till jord på sladden som matar laddarna så skall det blir "oändligt" - ja i alla fall ett rejält högt mätvärde. Det skall alltså inte vara kontakt mellan batterisidan och nätets jord. Det skall inte heller finnas någon beröringsbar del som har nätets jord när Du är i båten. Men jag gissar att dessa laddare är i "helplast". (Detta är orsaken till att jag inte gillar en "fördelningslimpa" - med åtkomliga jordkontakter)

Antagligen har givaren till ditt ekolod kontakt med vattnet, och höljet på givaren har kontakt med sändaren, som matas från batteriet. Det är viktigt att inte ekolodet kommer att bli jordtag för elnätet - för då kan det i vissa falla (vid vissa fel i elnätet) leda till att det går betydligt större ström den vägen än vad ledningarna är avsedda för. Men med isolering (som alltså laddarna ger) kan det inte inträffa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.