Hej! Har tagit bort ett gammalt värmeelement kombinerat med lysrör från badrumstaket. Resultatet är 5 sladdar hängandes från taket likt en spindel (Se bild) .

Elkablar sticker ut från tak, isoleringstejp, redo för ljusinstallation, kaklat vägg, vitt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill istället sätta upp ny lampa i taket men undrar vad gör jag med gamla sladdarna och hur vet jag vilken sladd som är vad för nya lampan?

1 gul/grön sladd
2 svarta
1 brun
1 blå

Tog även en bild på hur reglaget ser ut för takelementet.

Kan/får jag försöka dra i sladdarna från reglaget och se om jag kan få bort dom?

Ett öppet elektriskt vägguttag utan skyddslock visar ledningar, skruvar och anslutningspunkter. Slitage och åldertecken synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga nya grejer som säkert synns, men vad är best practise här? Behöver jag ha in en elektriker för att sätta upp en dum taklampa?
 
A
A avh67f skrev:
Jadå du bör kunna montera en armatur där istället. Om du inte har en tändtråd i den kabeln kan du skaffa en armatur med sensor. Alternativt kanske det går att dra om tråd för en tändning. Det beror ju på hur det ser ut.

Japp elektriker behövs för detta jobb.

[länk]
Jag har två strömbrytare på väggen men tror att den ena var till värmeelementet och den andra tänder i nuläget badrumsskåpslampa och möjligtvist den föredetta lysrörlampan i taket. Då bör det vara en tändtråd åtminstone från taket väl?
 
A
Jo då bör du redan ha en tändning dit. Det låter ju logiskt om det redan varit en armatur där.

Om du har något att mäta/kontrollera med kan du prova slå av och på knappen och se vilken tråd den styr i taket.
 
  • Gilla
DataJakob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.