J
El till rum som ska försörja element (1kW), uttag, belysning och självklart dammsugare i rummet samt gästtoa med ev element. Utanpåliggande och fåtal meter dragning. Diazed. Jordfelsbrytare finns.

5G1,5 till kopplingsdosa för att där dela upp i 3 grupper (l1 element+uttag, l2 dammsugare, l3 gästtoa) eller tre separata 3g1,5 till tre separata dosor? Diazed som sagt, så bara 1-pol (10A).
 
Redigerat:
Bara några meter utanpåliggande, naturligtvis separata kablar men behövs verkligen 3 grupper?

Protte
 
J
prototypen prototypen skrev:
Bara några meter utanpåliggande, naturligtvis separata kablar men behövs verkligen 3 grupper?

Protte
Egentligen inte, men två iaf - en för element och uttag till datorer, belysning och en för dammsugare. Här kan jag säkert lägga gästtoan också... Om element blir det nog bara typ 400w. Kanske smidigast så.
 
C
J Jotsat skrev:
element (1kW), uttag, belysning och självklart dammsugare i rummet
Stoppar du inte dammsugaren i ett random uttag, eller är den "självklara" dammsugaren en centraldammsugare eller något sånt?
 
J
C cpalm skrev:
Stoppar du inte dammsugaren i ett random uttag, eller är den "självklara" dammsugaren en centraldammsugare eller något sånt?
Inte alls, menade självklar som i självklart att man dammsuger ibland :) Random uttag i rummet alltså. Tänkte sätta ett uttag vid tryckknappen där man kommer in, med största sannolikhet är det här man sätter dammsugaren och maskiner etc.

Men jag har nu tänkt om helt tror jag. En 10A grupp in som förser rummet med el till element, uttag och belysning i rum+lilltoa (kron). Får dra en egen grupp till "dammsugaruttag"+element till toan om det behövs senare istället. Har en tendens till att övergöra. Är högst otroligt att elementet går på 1000w samtidigt som man dammsuger... Var mest inne på att varför dra 3ledat från centralen och inte 5 när det är lika mycket jobb.
 
J Jotsat skrev:
Inte alls, menade självklar som i självklart att man dammsuger ibland :) Random uttag i rummet alltså. Tänkte sätta ett uttag vid tryckknappen där man kommer in, med största sannolikhet är det här man sätter dammsugaren och maskiner etc.

Men jag har nu tänkt om helt tror jag. En 10A grupp in som förser rummet med el till element, uttag och belysning i rum+lilltoa (kron). Får dra en egen grupp till "dammsugaruttag"+element till toan om det behövs senare istället. Har en tendens till att övergöra. Är högst otroligt att elementet går på 1000w samtidigt som man dammsuger... Var mest inne på att varför dra 3ledat från centralen och inte 5 när det är lika mycket jobb.
Det är väl inte speciellt osannolikt att elementet går på när du dammsuger. Ett normalt element är termostatstyrt. När det värmer drar det full effekt. Ställer du termostaten på 21 grader så kommer elementet värma på full effekt tills 21 grader uppnås. Elementet har bara två lägen, av och på. Separat grupp eller fas till värmen är att föredra.
 
Magnus E K
Hur kraftig är dammsugaren då? Men även om det är ett monster på 2200 watt så klarar säkringarna överlast en kortare tid (även om det inte är rekommenderat att köra så regelmässigt).

Och om det är ett element med snabb reglering och du inte startar från utkylt läge så borde elementet slå ifrån ganska snabbt då dammsugaren kommer värma bra. (Den är ju i praktiken en värmefläkt på samma antal Watt, dock med lite onödigt hög bullernivå.)
 
hsd
Belysning
Vägguttag
Värme
Ger tre grupper /säkringar
 
J
Ah, trodde element puttrade på deleffekt. Dammsugaren jag har nu är en modern variant på 7-800w eller så. OK, men då tänker jag om igen och lyfter bort elementet helt. Känns "renare" att bryta bort värmen från gruppen när jag tänker en gång till. Dessutom lämnas lite utrymme till hårfön/plattång etc. Dvs

En separat dragning direkt till huvudelementet (kan välja tvåfas då, som jag förstår det kan man säkra av med 2st separata säkringar så länge jag inte blandar in enfas) och resten får dela på en grupp.

Denna grupp har alltså belysning, tre uttag (dator, lampor, dammsugare (800w)) och ev ett litet element (400w) till toan. Kanske väljer att gå vidare med 2fasgruppen till toans element istället för att frigöra buffert till fön etc, men det kan vänta på sig.

Tack för all hjälp!
 
Du bör ha ett skäl till att välja trefas som t.ex lång och besvärlig ledningsförläggning. Det är onödigt och opraktiskt att använda att splitta en trefasgrupp så där. Du ska i vilket fall undvika en blandning av 400 V och 230 V-förbrukare på en trefasgrupp.

Sedan kan det vara en bra ide att lägga elvärme på en egen grupp, t.o.m i en egen del av elcentralen som kan brytas centralt för att stänga av alla värme under sommaren. Om det är 400 V element är det bra om överströmsskydden är tvåpoliga. Ett jordfel nära ena änden av värmeelementet kanske annars bara löser det ena, medan det andra fortfarande matar ström genom jordfelet. Visserligen tar en JFB detta, men kan du välja så används tvåpoliga dvärgar.
 
Jag tror att du överarbetar det. Om vi tänker oss extremfallet båda elementen på fullt och dammsugaren igång så får du 1000 + 400 + 800 = 2200W. Allt ryms på en säkring utan överlast. Men visst. Det skadar inte att lägga värmen på en separat grupp.

Angående om elementen går på deleffekt. Det är en definitionsfråga. Med moderna termostater brukar det vara en cykel på 40 sekunder under vilken den ligger till under en del av tiden och från en annan del. Rent principiellt går den alltså på antingen full effekt eller avstängd. Men eftersom säkringen behöver längre tid än så på sig för att värmas upp blir det ur säkringens perspektiv identiskt med att elementet går på dellast.

Angående tvåfasgrupper. Är resten av värmen i huset 400V? Om så är fallet kan det vara poäng att fortsätta så även för de nya elementen. Om inte så finns ingen fördel med att låta dessa element drivas med 400V.
 
J
Tack igen för alla svar. Jag kör vidare på min tidigare idé med en helt separat dragning för värme och en annan dragning för resten, dvs inte delat i 5-ledare utan separata 3-ledare. Då finns marginal till hårfön. Förstår din input om överarbetad, men då slipper man tänka och det är möjligt att dra vidare framåt om man vill utöka.

Med tanke på att det rekommenderas flerpolig brytare till 400V (men inget krav) hoppar jag dock över 400V element och kör 230V. Ingenting annat i huset är 400 och har inga dvärgbrytare, vilket gör att installationen inte skulle vara självklar.
 
hsd
Det är praktiskt att ha en säkring för vägguttag och en till belysning, så det inte blir mörkt när något har bränt säkring för vägguttag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.