Ingen kan veta. Men sannolikt är det en nolla och två tändtrådar. Då sannolikt gul nolla. Men verifiera det med mätning innan du kopplar något.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Du ska inte koppla dem någonstans, ännu.
Först behöver armaturen inspekteras noga så att den är frisk utan isolationsfel. Sladdarna ser visserligen friska ut, men det är att döma av bilderna en gammal ljuskrona som endast får användas i gamla rum med ojordade uttag.
Den är troligen kronkopplad, alltså med två tändtrådar som tänder halva armaturen var. Med en multimeter kan du ohmmäta armaturen för att ta reda på vilka två.
Så vi får börja där.
Först behöver armaturen inspekteras noga så att den är frisk utan isolationsfel. Sladdarna ser visserligen friska ut, men det är att döma av bilderna en gammal ljuskrona som endast får användas i gamla rum med ojordade uttag.
Den är troligen kronkopplad, alltså med två tändtrådar som tänder halva armaturen var. Med en multimeter kan du ohmmäta armaturen för att ta reda på vilka två.
Så vi får börja där.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack för ditt svar.Bo.Siltberg skrev:Du ska inte koppla dem någonstans, ännu.
Så vi får börja där.
Initialt är gul+vit sladd ihopkopplade och en vit är separat.
Som du skriver så vet man inte om lampan går att jorda överhuvudtaget. Jag menar att den gula sladden kanske inte alls är för jordning som jag misstänker.
Vilka regler som gäller gamla 40- och 50-tals takkronor känner jag inte till men jag kopplar inget innan jag vet alldeles säkert.
Det här med mätning med ohm-mätare låter ganska komplicerat för mig. Säkert enkelt när man kan det men annars en nästan oöverstiglig tröskel för såna som mig.
Hälsn. P.
Då ska du inte koppla alls.
Principen för en ojordad ljuskrona med så kallad krontändning ser ut som på bilden.
Tre ledare, varav en är gemensam och de övriga går till två grupper av ljuskällor.
Genom att koppla ihop de två översta ledarna på bilden så lyser alla lampor i kronan.
Tre ledare, varav en är gemensam och de övriga går till två grupper av ljuskällor.
Genom att koppla ihop de två översta ledarna på bilden så lyser alla lampor i kronan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Det är svårt att komma undan att denna gamla armatur behöver kontrolleras, speciellt om du inte vet något om dess historia. Sladdarna ser dock så fina ut att man kan tro att det redan är gjort, dock för kanske 30 år sedan med tanke på färgvalet. Man behöver helst skruva loss nån lamphållare och kika, och kanske skruva loss "centrum" där sladdarna fördelas och titta. Finns armaturen i Värmland med omnjed kan jag göra det. Men med fler bilder kan du också få bättre svar.pekkapuola skrev:Tack för ditt svar.
Som du skriver så vet man inte om lampan går att jorda överhuvudtaget. Jag menar att den gula sladden kanske inte alls är för jordning som jag misstänker.
Vilka regler som gäller gamla 40- och 50-tals takkronor känner jag inte till men jag kopplar inget innan jag vet alldeles säkert.
Det här med mätning med ohm-mätare låter ganska komplicerat för mig. Säkert enkelt när man kan det men annars en nästan oöverstiglig tröskel för såna som mig.
Hälsn. P.
Tack för din beskrivning.E etompau skrev:
Är det rätt kopplat då? Vad säger du?
Undrar P.
Tack för ditt erbjudande!Bo.Siltberg skrev:Det är svårt att komma undan att denna gamla armatur behöver kontrolleras, speciellt om du inte vet något om dess historia. Sladdarna ser dock så fina ut att man kan tro att det redan är gjort, dock för kanske 30 år sedan med tanke på färgvalet. Man behöver helst skruva loss nån lamphållare och kika, och kanske skruva loss "centrum" där sladdarna fördelas och titta. Finns armaturen i Värmland med omnjed kan jag göra det. Men med fler bilder kan du också få bättre svar.
Kronan som den är nu är inte jordad men bör fungera vad jag förstår.
Det är väl inte olagligt att sätta upp en ojordad gammal takkrona hoppas jag?
Undrar P.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Du har en skyldighet i elsäkerhetslagen att se till att elapparaterna du äger är friska, underhållna och därmed inte orsakar några olyckor. Så ja, det är förbjudet att sätta upp den om du inte vet att den är frisk. Om du typ har köpt den på loppis och inte vet något om dess status så behöver den kontrolleras.
Och i nuvarande utförande får den endast användas i rum med ojordade vägguttag. Har du det?
Och i nuvarande utförande får den endast användas i rum med ojordade vägguttag. Har du det?
Hej och tack för ditt svarBo.Siltberg skrev:Du har en skyldighet i elsäkerhetslagen att se till att elapparaterna du äger är friska, underhållna och därmed inte orsakar några olyckor. Så ja, det är förbjudet att sätta upp den om du inte vet att den är frisk. Om du typ har köpt den på loppis och inte vet något om dess status så behöver den kontrolleras.
Takkronan är köpt via ett Auktionshus men är nog inte kontrollerad misstänker jag.
Ska vänta med att sätta upp kronan och se till att kronan blir jordad på rätt sätt.
Tjusig krona tycker jag, får se vad kostnaden blir bara för en åtgärd, hittills kostat ung. 2.000 kr.
Hälsn. P
Såna gamla ljuskronor säljs nästan alltid med "el ej genomgången" i beskrivningen. Det är svårt att säga hur mycket det kostar. Vissa av dessa ljuskronor kan vara riktigt pilliga att dra om elen i har jag hört. Men det kanske heller inte behövs i det här fallet...pekkapuola skrev:Hej och tack för ditt svar
Takkronan är köpt via ett Auktionshus men är nog inte kontrollerad misstänker jag.
Ska vänta med att sätta upp kronan och se till att kronan blir jordad på rätt sätt.
Tjusig krona tycker jag, får se vad kostnaden blir bara för en åtgärd, hittills kostat ung. 2.000 kr.
Hälsn. P
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Men en väsentlig fråga är hur rummet ser ut i övrigt md uttag.
Om detta är ett äldre rum där alla uttag är ojordade, då får man koppla in den här lampan (efter kontroll). Men är det ett rum där övriga uttag är jordade, då måste även lampan vara jordad. I ett och samma rum måste allt vara antingen jordat eller ojordat. Man får inte blanda.
Sedan har vi modernare lampor som istället är dubbelisolerade (har en symbol med två kvadrater i varandra) de skall inte jordas (har ofta platta euro kontakter).
Det förekommer att man bygger om sådana här äldre kristallkronor till dubbelisolerad. Byte av alla kablar och ibland nya lamphållare. Lampan vi ser på bilden ser dock tydligt ut att vara enkelisolerad.
Om detta är ett äldre rum där alla uttag är ojordade, då får man koppla in den här lampan (efter kontroll). Men är det ett rum där övriga uttag är jordade, då måste även lampan vara jordad. I ett och samma rum måste allt vara antingen jordat eller ojordat. Man får inte blanda.
Sedan har vi modernare lampor som istället är dubbelisolerade (har en symbol med två kvadrater i varandra) de skall inte jordas (har ofta platta euro kontakter).
Det förekommer att man bygger om sådana här äldre kristallkronor till dubbelisolerad. Byte av alla kablar och ibland nya lamphållare. Lampan vi ser på bilden ser dock tydligt ut att vara enkelisolerad.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Vad menar du?? Är det en fråga? Om det är ett påstående, hur vet du det?