H
dreamie007 dreamie007 skrev:
Jag bor i Stockholmsområdet och är ganska säker på att det finns massor av likvärdiga produkter i närheten som använder samma vatten och då borde de ha också ha samma problem eller? Enligt rörpularen som var här så berodde detta ofta på dåliga svetsskarvar. Så mer felaktig produktion mer än felaktig konstruktion, låter det rimligt?
Borde ju få tillverkarna att reagera om det visar sig att svetsningarna går sönder efter några år, konsumenten frågar runt och vill ha garantier, konsumenter lämnar omdöme på nätet, det borde få tillverkarna att agera om de får mycket klagomål och minskad försäljning.

• Gilla
dreamie007
  • Laddar…
Enligt rörpularen som var här så berodde detta ofta på dåliga svetsskarvar. Så mer felaktig produktion mer än felaktig konstruktion, låter det rimligt?
Det borde man om inte annat se när man byter ut tanken.

Men, gå in på Stockholm Vatten och se över specifikationen på vattenparametrarna och verifiera sedan mot Nibe's uppgifter att du har rätt sorts beredare - då har du ju ryggen fri i det avseendet iallafall.

Stockholm vatten har inget kalk eller annat skit i det, vattnet tas från Mälaren och det är ett bra vatten. Så det är med säkerhet skit med en svets. Är dom inte noga utan det ska gå fort, finns en stor chans att det blir en por i svetsen och en rostskada blir en faktum då det blir mindre svets på något ställe. Det är en klassiker om man läser på forumet om det för VP med VV i. Så inget nytt under solen.

• Gilla
dreamie007
  • Laddar…
MultiMan
Isakare Isakare skrev:
Jag har jobbat med biltvättar.
Kommunalt vatten kan oxå skilja i kvalitet.
I Gävle tex käkar vattnet upp allt.
Nu förstår jag var inspirationen till denna scenen kommer ifrån:

installatören skall registrera den. har bytt flera beredare på hyfsat nya pumpar, dåliga svetsar och dålig kopparplätering

[länk]

6 års trygghet på värmepumpar ingår​

När du köper en värmepump från NIBE ingår 3 års garanti och 6 års kostnadsfri trygghetsförsäkring, båda med start på installationsdagen. Därefter kan du – utan krav på årlig inspektion – förlänga försäkringen i upp till 18 år för bergvärme- och frånluftsvärmepumpar och 16 år för en luftvattenvärmepump. Garantin gäller även tillbehör och kyldelar. Skulle något behöva bytas ut i pumpen, så omfattas dessa reservdelar av 2 års materialgaranti.

När 6 års kostnadsfri trygghetsförsäkring på din NIBE värmepump går ut kommer vår försäkringspartner Arctic att erbjuda dig att förlänga den årsvis. Den skyddar dig vid skada på värmepumpen genom att ersätta åldersavdrag och självriskavdrag på din vanliga hem- eller fastighetsförsäkring.

Någon som vet om det är Arctic eller Nibe man skall kontakta för detta?
Det är Arctic. Kollade även min pump på Arctic nu eftersom den är 5 år - puttade in sn - och där var den!
Det var installatören som skickade in kortet med uppgifter till Arctic, som det ska vara. Men det kanske man inte ska ta för givet - hade jag vetat om detaljen hade jag nog checkat upp det genast.

Ang. ersättning vid skada är det ju ett försäkringsbolag. Så de flesta ska ju inte vinna på detta, då är det ju ingen försäkring. Men en annan tolkning kunde vara att man kommit överens om att ge förmånliga villkor. NIBEn:n där de flesta tecknar denna försäkring kommer ju fungera bra - och ge fin statistik. Eller så är dom så driftsäkra att NIBE vågar köpa de 3 eller 4 extra åren av Arctic (tom år 6). I båda fallen kan man tycka att det är en bra grej. Eller så är NIBE ganska dyra, inte bara för kvalitet utan även köpta premier...

Vad jag skulle vilja veta - och som ingen riktigt nämner - är hur mycket priset går upp mellan år 7, 8, 9 - tom år 18 (om man vill fortsätta så länge). Hittar ingen info om det. Vore ju bra att ha lite hum om det när man börjar betala första året.

En fin grej är att de ersätter skada fast villaförsäkringen gått ut, men max till 80% av nyvärde - och det kan man ju tycka är väldigt sympatiskt om det funkar.

Från Arctics hemsida:

"Vad täcker försäkringen?​

Om din värmepump är försäkrad med Arctics värmepumpsförsäkring täcker den självrisken som du betalar till ditt villaförsäkringsbolag. Dessutom står försäkringen för det åldersavdrag som görs av villaförsäkringsbolaget på din värmepump. Om villaförsäkringsbolaget skrivit av värmepumpen med 100 % ersätter vi hela skadan, dock max 80% av det ursprungliga inköpspriset.

För fullständiga villkor vänligen se ert försäkringsbrev eller kontakta oss.

Kontrollera om din värmepump har en giltig försäkring hos Arctic.​

Sök på serienummer" -> här var mitt sn med, men jag har aldrig skickat in ngn info. Tack till installatören!

L Labbeliten skrev:
Vad jag skulle vilja veta - och som ingen riktigt nämner - är hur mycket priset går upp mellan år 7, 8, 9 - tom år 18 (om man vill fortsätta så länge). Hittar ingen info om det. Vore ju bra att ha lite hum om det när man börjar betala första året.
Har för mig om siffror lite drygt 20000kr om man betalade hela vägen men det var ett antal år sen så inte otänkbart att det snuddar 28/30000kr i dagsläget. Men det kanske finns någon på forumet som vet bättre

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.