Finns det något man kan tex montera på vinden på sitt hus om man har ström där för att sätta någon 4g/5g förstärkare? Tips på något som funkar bra?

#4g
R Rolle85 skrev:
Finns det något man kan tex montera på vinden på sitt hus om man har ström där för att sätta någon 4g/5g förstärkare? Tips på något som funkar bra?
Är det till ett 4g/5g router eller till dina mobiltelefoner?

För 4G/5G router rekommenderar jag bättre antenn. typ denna
https://www.inet.se/produkt/5413511/nedis-5g-lte-antenn-15-db

Det är för våra mobiler

Det finns egentligen inget som är lagligt. Jag byggde en gång en passiv förstärkare, den fungerade hjälpligt. Det du kan göra är att sätta en riktantenn (som stödjer rätt frekvensband) mot närmsta telemast på taket, sedan sätter du en till riktantenn inomhus (sammankopplade med koaxialkabel med rätt impedans). Med det så får du lite bättre mottagning inomhus om du står i antennens riktning.

Det du skall göra är istället att ha en antenn på taket och sedan koppla den till en mobilrouter som har WiFi. Sedan använder ni WiFi-calling för telefonin och WiFi-access för data.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Jaha jag trodde detta var en standardpryl?

Signalförstärkare för mobiltelefoni är inte lagliga då de stör cellplaneringen. De kan dessutom användas för att störa ut mobilnätet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jaha jag trodde detta var en standardpryl?
det som kan sägas vara en standardpryl är en extern antenn för mobilt bredband. Men det är något annat.

Ok så får jag lägga ner detta…

Varför inte bara köpa en router då?

En router har vi

En 4G/5G-router med anslutning för extern antenn? I så fall är det ju bara ett abonnemang och antennen som saknas.

Jag har fiber med router 250mbit

Så vilket problem försöker du då lösa?

Att 4g/5g har låga staplar

R Rolle85 skrev:
Att 4g/5g har låga staplar
Men du kan ju ringa med WiFi-calling istället. Är det något annat än telefonin som du saknar?

Notera dessutom att telefon och SMS fungerar vid väldigt dålig signalstyrka på mobilnätet (till skillnad från data som kräver betydligt mycket mer). Om inget annat fungerar, skicka SMS, det fungerar oftast om det finns en gnutta täckning.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.